ZAPRASZAMY NA NOWĄ STRONĘ SZLAKÓW. POWOLI POPRAWIAMY I UZUPEŁNIAMY OPISY, UMIESZCZAMY NOWE INFORMACJE I SZLAKI. NOWY OPIS NA https://www.wedrujznami.pl/P-Z-ZKA/ZGL-018
NUMER SZLAKU: ZP-1007-z
PRZEBIEG SZLAKU: GOLCZEWO PKS - jez. SZCZUCZE - KŁEBY - BUK - CZARNOGŁOWY - ŚWIETOSZEWKO - ROKITA - CISY ROKICKIE - BUDZIESZEWICE - ŁOŹNICA - DZISNA - BABIGOSZCZ - WIDZIEŃSKO - KROKOSZYCE - GÓRA ZIELONCZYN - STEPNICA - STEPNICZKA - GĄSIERZYNO - KOPICE - CZARNOCIN - ŁĄKA - JARSZEWKO - SKOSZEWO - ZAGÓRZE - GOGOLICE - RECŁAW - WOLIN.
NAZWA SZLAKU: "STEPNICKO - ROKICKI"
NADLEŚNICTWA: ROKITA
GMINY: GOLCZEWO (powiat Kamieński), PRZYBIERNÓW (powiat goleniowski), STEPNICA (powiat goleniowski), WOLIN (powiat kamieński)
NAWIERZCHNIE: DROGI ASFALTOWE, DROGI LEŚNE, DROGI SZUTROWE, BRUK, DROGI POLNE
KOLOR: ZIELONY, MALOWANY ORAZ DROGOWSKAZY
ROK OSTATNIEGO MALOWANIA: 2009 (odcinek Łoźnica - Golczewo), ok 2006 (odcinek Wolin - Łoźnica.
ROK OSTATNIEGO MONITORINGU/POMIARU: 2010
DŁUGOŚĆ: 92,2 km
WAŻNE UWAGI:
- Przy tabliczkach możliwość ich przekręcania przez wandali
- Szlak liniowy, długi
- Opis w kierunku Golczewo -> Wolin
- Profile trasy podzielone zostały na dwie grupy.
Pomiar wykonany za pomocą GPS Garmin 76CSx i 78S - Podany jest kilometraż całkowity oraz pomiędzy odcinkami.

CHARAKTERYSTYKA SZLAKU
1.Odcinek pierwszy, Golczewo PKS - jez. Szczucze węzeł szlaków 3,24 km (1,1,1)
Odcinek łatwy z miejscowymi kałużami. Poruszamy się po ulicach asfaltowych, alei spacerowej i drogami leśnymi (miejscami mocno piaszczyste). Oznakowanie bardzo dobre. Odcinek dostępny również dla turystów rowerowych oraz miłośników nordic walking.
2. Odcinek drugi, jez. Szczucze węzeł szlaków - węzeł szlaków pieszych zielony i czerowny, 3,07 km (1,1,1)
dcinek łatwy z miejscowymi utrudnieniami. Dobrze oznakowany. Oznakowanie dobre, jednak obok żwirowni brak kierunku jazdy. Szlak idzie w całości drogami leśnymi, polnymi , szerokimi i wyjeżdżonymi. Odcinek dostępny dla turystów rowerowych i miłośników nordic walking.
3. Odcinek trzeci, węzeł szlaków pieszych - Buk pałac, 5,16 (1,1,1)
Odcinek łatwy. Oznaczenie dobre. Odcinek idzie drogami leśnymi i polnymi, miejscami rozjeżdżonymi. Po deszczach kałuże. Szlak dostępny dla turystów rowerowych i miłośników nordic walking.
4. Odcinek czwarty, Buk pałac - Czarnogłowy plaża, km (1,2,2)
Odcinek można podzielić na łatwy i trudny. Przebiga onpo drogacj leśnych oraz ścieżkach. Fragment około 100 metrów idzie przez las. Tutaj schodzimy z rowerów. Wzdłuż jeziora Czarnogłowy Wielkie, poruszamy się wąskimi ścieżkami, czesto na kilkumetrowych skarpach jeziornych. Odcinek dobrze oznakowany i dostępny dla turystów rowerowych i miłośników nordic walking.
5. Odcinek piąty, Czarnogłowy plaża -Świętoszewko skrzyż., 4,54 km (1,1,1)
Odcinek średniej trudności. Przez Czarnogłowy poruszamy się drogami asfaltowymi. Po dojściu za oznaczeniami do ostatniej posesji wchodzimy w wąską drogę miedzową. W zalezności od sezonu do przejechania lub nie. Po dojechaniu do Świętoszewka asfalt. Odcinek oznakowany dość dobrze, dostępny dla turystów rowerowych i miłośników nordic walking, jednak z uwagi na drogę miedzową dość trudny. Proponujemy wczesniejsze skręcenie ze szlaku i objazd asfaltem do Świętoszewka (na mapie asfalt jest naniesiony jako linia wąskotorówki).
6. Odcinek szósty, Świętoszewko skrzyż. - Nadleśnictwo Rokita, 4,28 km (1,2,3)
Odcinek przebiega drogami polnymi oraz drogą powstałą na miejscu rozebranej linii wąskotorowej - zarastająca, nierówna i dość rzadko używana. W Rokicie poruszamy się na przemian asfaltem idrogami leśnymi. Odcinek dobrze oznakowany, dostępny dla turystow rowerowych i nordic walking.
7. Odcinek siódmy, Nadleśnictwo Rokita - Rezerwat Cisy Rokickie, 3,15 km (1,1,1)
Odcinek bardzo łatwy. Praktycznie na całymodcinku poruszamy się asfaltem - należypamiętać o przestrzeganiu przepisów o ruchu drogowym. Odcinekprzy samym rezerwacie to droga leśna. Oznakowanie bardzo dobre. Odcinek dostępny dla turystów rowerowych i miłościnków nordic walking.
8. Odcinek 8, Rezerwat Cisy Rokickie - most nad Gowienicą (Budzieszewice), 6,81 km (1,1,1)
Odcinek łatwy. Przebiega przez tereny leśne Puszczy Goleniowskiej szerokimi i wyjeżdżonymi drogami leśnymi i ubitymi szutrowymi, pełniącymi rolę dróg przeciwpożarowych. Drogi leśne miejscami piaszczyste oraz w lasach olchowych mozliwe miejscowe błotko. Po wejściu do Budzieszewic poruszamy się szeroką drogą utwardzoną oraz asfaltem.Odcinek kończy (zaczyna się) na moście nad Gowienicą. Odcinek dostępny dla turystów rowerowych i miłośników nordic walking i bardzo dobrze oznakowany.
9. Odcinek dziewiąty, most nad Gowienicą - Dzisna skrzyż, 2,52 (1,3,3)
Odcinek dość trudny. Na odcinku most - Łoźnica poruszamy się asfaltem. Od Łoźnicy do Dzisnej drogą polno-lesną, nierówną i z miejscowymi kałużami. Dość spory odcinek przebiega rozebraną linią wąskotorową, zarośniętą i stanowiącą w kilku miejscach własność prywatną - poruszamy się skrajem pola. Odcinek nieprzyjazny dla turystów rowerowych i miłośników nordic walking. Proponujemy z mostu poruszać się drogą asfaltową na Babigoszcz (kręt w prawo) i połączyć sie ze szlakiem. Możemy wówczas na chwilę odbić do Dzisnej.
10. Odcinek dziesiąty, Dzisna skrzyż. - Babigoszcz zajazd, 2,75 km (1,1,1)
Odcinek bardzo łatwy z dość dobrym oznakowaniem. W całości poruszamy się drogami asfaltowymi.Dostępnydla turystów rowerowych imiłośników nordic walking.
11. Ocinek jedenasty, Babigoszcz zajazd - Widziensko ruiny młynu, 5,29 (1,1,1)
Odcinek dość łatwy. Poruszamy się dobrymi drogami leśnymi oraz dwoma krótkimi odcinkami asfaltu. Odcinek jak najbadziej dostępny dla kolarzy i miłośników nordic walking. Oznaczenie dobre.
12. Odcinek dwunasty, Widziensko ruiny młynu - Krokorzyce, 3,00 km (1,1,1)
Kolejny dość łatwy odcinek szlaku i w miarę dobrze oznakowany. Poruszamy się dobrymi drogami leśnymi, miejscami zapiaszczonymioraz asfaltem. Odcinek do pokonania za pomocą roweru jaki przy uprawianiu nordic walking.
13. Odcinek trzynasty, Krokorzyce - Góra Zielonczyn, 4,23 km (1,2,2)
Całościowo odcinek bardzo łatwy oprócz bezpośredniego wjazdu i zjazdu z Góy Zielonczyn odbywającego się częsciowo lasem a częściowo leśnymi ścieżkami. Po za tym trasa łatwa - poruszamy się po asfalcie. Trasa bezproblemowo dostępna dla turystów rowerowych i miłośników nordic walking. Oznakowanie szlaku dobry-.
14. Odcinek czternasty, Góra Zielonczyn - most na Gowienicy, 4,64 (1,2,2)
Odcinek o średniej trudności jednak z dość słabym oznakowaniem. Poruszamy się drogami leśnymi i polnymi. Są to drogi nierówne a po deszczach dość zabłocone. Jednak posiadają duże walory krajobrazowe, szczególnie gdy poruszamy się wzdłuż Gowienicy. Należy zwrócić uwagę na oznakowanie przy moście na Gowienicy - są dwa różne oznaczenia. Odcinek o średniej trudności dla turystów kolarzy i miłośników nordic walking. Możemy polecić asfalt z Zielonczyna do Stepnicy.
15. Odcinek 15, Most na Gowienicy - Stepnica kościół, 3,32 (1,2,2)
Klejny odcinek o średniej trudności pokonania i słabo oznakowany. Za mostem poruszamy się wzdłuż brzegów Gowienicy w kierunku Stepnicy. Poruszamy się miejscami podmokłą drogą polną oraz ścieżkami. Skręt na Stepnicę nie jest oznakowany, dlatego prosimy zwrócić uwagę podczas marszu. Możemy skręcić w drogę odbijającą od rzeki przed przepompownią (ul. Bolesława Chrobrego). Odcinek dostępny dla turystów rowerowych i miłośników nordic walking.
16. Odcinek szesnasty, Stepnica kościół - Gąsierzyno skrzyż., 4,36 km (1,1,1)
Odcinek bardzo łatwy z dostatecznym oznakowaniem szlaku. Poruszamy się drogą asfaltową - należy pamiętać o przepisach ruchu drogowego. Odcinek bezproblemowydla turystów kolarzy i miłośników nordic walking.
17. Odcinek siedemnasty, Gąsierzyno skrzyż. - Kopice (odejście szlaku), 4,72 km (1,1,1)
Kolejny całkowicie asfaltowy i bezproblemowy odcinek szlaku dostępny dla rowerów i pieszych.
18. Odcinek osiemnasty, Kopice (odejście szlaku) - Czarnocin rezerwat, 3,38 (1,1,2)
Odcinek dość łatwy z dostatecznym oznakowaniem. Poruszamy się drogami polnymi i lesnymi miejscami nierównymi o błotnistymi po deszczach oraz asfaltem.
19. Odcinek dziewiętnasty, Czarnocin rezerwat - Kanał Czarnociński przepompownia, 3,46 km (2,3,3)
Bardzo trudny odcinek szlaku. Turystom rowerowym i miłośnikom nordic walking zalecamy obejście odcinka przez Czarnocin (kierunek wschodni, i poruszanie się drogą o przemiennej nawierzchni betonowej (płyta jombo) i polna dochodzącej do przepompowni. Szlak przebiega wzdłuż kanałów, często mocno zarośniętymi odcinkami. Można również zgubić oznakowanie szlaku. Poniżej wersja obejścia (objazdu) tego odcinka, aczkolwiek nie zniechęcamy turystów pieszych od małej przygody w terenie.

20. Odcinek dwudziesty, Kanał Czarnociński przepomownia - Łąka skrzyż., 5,32 (1,2,2)
Odcinek dość łatwy słabo oznakowany. Poruszamy się drogami o nawierzchni betonowej (płyta jombo). Na drodze możliwe zwalone drzewa. Płyty miejscami nierówne. Odcinek dostępny dla turystów rowerowych i miłośników nordic walking. Polecamy go zamiennie dla przemierzających szlak R-66 (droga do Żarnowa jest bardzo nierówna a po deszczach bardzo trudna do przejechania).
21. Odcinek dwudziesty pierwszy, Łąka skrzyż. - Skoszewo skrzyż., 4,9 km (1,1,1)
Odcinek dość łatwy. Poruszamy się dziurawym asfaltem na odcinku Łąka - Jarszewko. Pozostały odcinek to szerokie drogi leśne, miejscami lekko piaszczyste i nierówne. W Skoszewie droga utwardzona. Odcinek dostępny dla turystów rowerowych i miłośników nordic walking.
22.Odcinek dwudziesty drugi, Skoszewo skrzyż. - Zagórze skrzyż., 3,2 km (1.1,1)
Łatwy odcinek przebiegająca drogami leśnymii utwardzonymi. miejscowe utrudnienia - nierówna droga i kałuże. Dostępny dla turystów rowerowych imiłośników nordic walking.
23. Odcinek dwudziesty trzeci, Zagórze skrzyż. - Wolin PKP, 4,8 km (1,1,1)
Kolejny łatwy odcinek szlaku. Prawie w całości asfalt a w Wolinie poruszamy się chodnikami. W Recławiu na drogę wchodzimy ściężką przechodząca przez wyspę i schodkami na chodnik. przed mostem. Odcinek dostępny dla turystów rowerowych i miłośników nordic walking.
PODSUMOWANIE.
- Szlak oznakowany na obydwa kierunki jego pokonywania.
- Oznaczenie szlaku w 2010 roku określamy jako bardzo dobre na odcinku Łoźnica - Golczewo i dostateczne na odcinku Łoźnica - Wolin.
- Szlak określony jako łatwy z miejscowymi utrudnieniami (patrz opis szlaku)
- Szlak można pokonać pieszo, rowerem i nordic walking (w tym przypadku należy pamiętać o przepisach ruchu drogowego) .
- Na trasie odcinki innych szlaków - patrz schemat.
SKALA TRUDNOŚĆI PIESZA – 1 SKALA TRUDNOŚCI ROWER – 2 SKALA TRUDNOŚCI NORDIC WALKING - 2
1 – łatwy bez utrudnień 2 – średni z miejscowymi utrudnieniami 3 – o utrudnionym przejściu/przejeździe
OPIS SZLAKU
na podstawie www.golczewo.pl, www.wolin.pl, www.stepnica.pl, Wikipedia.Pl oraz opracowań własnych.
Szlak ma charakter liniowy. Na trasie spotykamy szlaki; piesze żóty ZP-1011 "Doliną Niemicy", czerwony ZP-1012 przez "Las Golczewski" oraz rowerowy zielony - Miejski Szlak Golczewski na terenach gminy Golczewo i Przybiernów. Na sporej długości pokrywa się ze Międzynarodowym Szlakiem Rowerowym R-66 "Dookoła Zalewu Szczecińskiego" (szlak praktycznie nieoznakowany). Na terenie gminy Wolin, spotykamy się ze szlakami pieszymi i rowerowymi. Są to niebieski pieszy Świnoujście - Dziwnówek w Wolinie i Gogolicach, żółty pieszy "Szlak Woliński" w Wolinie oraz niebieski rowerowy Wolin - Świnoujście stanowiący część szlaku R-66. Możemy również pojechać lokalnym zielonym szlakiem rowerowym do Wisełki. Pozwala to na odpowiednie zaplanowanie dłuższej wędrówki.
ZAPOZNAJ SIĘ Z CAŁYM OPISEM W INNYM ARTYKULE
Przebieg szlaku:
Opis szlaku oparty będzie na kierunku Golczewo - Wolin. Ułatwi na to przygotowanie opisu.
1. Golczewo PKS - jez.Szczucze. Naszą wędrówkę zaczynamy przed dworcem PKS w Golczewie.Idącza znakami skręcamy w prawo w ulicę Ogrodową (rowerzyści - jadą pod prąd). Przecinamy ulicę Szkolną i dochodzimydo plaży miejskiej. Skręcamyw lewo (po prawej plaża) i poruzamy się aleją spacerową dochodząc do końca ogrodzenia. W tym miejscu odbijają w lewo szlaki piesze żółty i czerwony z którymi ponownie spotkamy się za około 300 metrów. My zaś wraz ze szlakiem rowerowymzielonym idziemy groblą pomiędzyjeziorem i stawem. Wchodzimy w las ostro pod górę i drogami leśnymi dochodzimy ponownie do szlaku żółtego i czerwonego. Skręcamy w prawo i poruszamy się szeroką lesną drogą. Po zejściu w dół mijamy skrzyżowanie na którym łączymy się ponownie z szlakiem rowerowym koloru zielonego. Idziemy na wprost. Na kolejnym skrzyżowaniu skręcamy w prawo (dochodzi do nas czerowny szlak rowerowy z lewej). Ładną drogą dochodzimy do jeziora Szczucze. Na polanie umiejscowione jestładne pole biwakowe z widokiem na Golczewo. Odpoczynek.
2. Jezioro Szczucze - węzeł szlaków. Po odpoczynku za zanakami, idziemy dalej szeroką drogą leśną aż do miejscowości Kłęby. Wspólny przebieg ze szlakiem rowerowym czerwonym oraz na całym odcinku z pieszym czerwonym. W Kłębach skręcamy ostro w lewo i maszerujemy dalej mijając polewej stronie XIX wieczną ruinę wiatraka holenderskiego. Za znakami dochodzimy do lasu idąc ładną drogą leśną. Na wysokości rozebranej linii wąskotorówkio, dchodzi w prawo rowerowy szlak koloru czerwonego. Idziemy dalej na wprost aż do węzła szlaków.
3. Węzeł szlaków - Buk Kamieński pałac. Odcinek prawie w całości przebiga po terenie leśnym. Poruszamy się według znaków. Na końcu odcinka droga polna. Przed wejściem do Buku mijamy po lewej zniszczony cmentarz ewangelicki. Wchodzimy na bruk i skręcamy w lewo. Z prawej strony do chodzi do nas rowerowy szlak czerwony - wspólny przebieg ok 170 metrów. Po prawej okazały zespół pałacowo-parkowy (patrz opis miejscowości wyżej). Proponujemy zatrzymanie się i zwiedzenie zespołu.Za budynkiem jest umiejscowiona wiata zaś przy płacu obiekt noclegowy.
4. Buk Kamieński pałac - Czarnogłowy plaża. Po zwiedzeniu zespołuw Buku idziemy dalej drogą brukową.Na najbliższym skrzyżowaniu skręcamy w lewo - na wprost odchodzi rowerowy szlak czerwony w kierunku miejscowości Czarnogłowy. Droga brukową wychodzimy z miejscowości w kierunku południowym. Idąc za znakami dochodzimy do lasu. Tutaj poruszamy się szeroką drogą leśną, miejscami mocno wyjeżdżoną., a co za tym idzie troszkę utrudniająca nam wycieczkę. Z ciekawostek - do szlaku dochodzi ścieżka spacerowa. W pewnym momencie skręcamy w lewo i ponownie ładną droga kierujemy sie w kierunku zachodnim. Po kilometrze marszu drogą zwracamy uwagę na odbicie szlaku w lewo (na przełajprzez las). Informuje nas otym wcześniej znak szlaku z wykrzyknikiem. Po odnalezienia znaku szlaku,przechodzimy przez las na odcinku około 100 metrów. Po przecięciu rozebranej lini wąskotorówkiwychodzimy na drogę a przed nami roztacza się widokna jezioro Czarnogłowy Wielkie. Kierujemy się w dróżkę leśną (kierunek prawo skos) o okrążamy jezioro od strony północnej, idąc ściezkami leśnymi i dróżkami dochodząc i odchodząc do jeziora. Nasza droga idzie podawnej hałdzie z kopalni odkrywkowej. Idąc skarpą jeziorną musimy uważać abu nie spaść do jeziora. POjawiające się przy brzegu inne oznaczenia, to stanowiska wędkarskie. Idąc za znakami dochodzimy do plaży w Czarnogłowach. Jestto kolejne miejsce odpoczynku na szlaku. Możemy rownież tutaj biwakować z ładnym widokiem na jezioro, znane również z nurkowych wypraw.
5. Czarnogłowy plaża - Świętoszewko skrzyżowanie. Po odpoczynku na plaży, ruszamy w dalszą wędrówkę. Asfaltową, troszkę zniszczoną drogą idziemy w kierunku centrum. Skręcamy za znakamiw lewo. W okolicach kościoła ponownie w lewo skos i dochodzimy do końca miejscowości. Od tego miejsca poruszamy się drogą miedzową. Często jest zaorana więc idziemy wąskim paskiem trawy w kierunku drzewa. mijamy je i dochodzimy po około 500 metrach do asfaltu na którym skręcamy w lewo. Dochodzimi do skrzyzowania.
6. Świętoszewko krzyżówka - Nadleśnictwo Rokita. Na skrzyżowaniu skręcamy w prawo i poruszamy się drogą idącą rozebraną linią wąskotorówki.Mijamy most z podkładów kolejowych. Droga tą poruszamy się prawie do Rokity. Na szcześcia droga staje się coraz bardziej przejrzysta i szeroka, co ułatwia nam wędrowkę i jazdę na rowerze. Dojeżdżając do przejazdu kolejowego i mijamy dworzec PKP i skręcamy w lewo. Przechodzimy przez Rokitę i po około 300 metrach skręcamy w drogę lesną w prawo (oznaczenia na słupach). Idziemy mając polewej stronie szkółkę leśną a po prawej las. Podojściu doskrzyżowania skręcamy w lewo i asfaltem dochodzimy do Nadleśnictwa Rokita.Tutajmożemychwilkę odpocząc a i zerknąć na ładny dworek, w którym umiejscowiona jest siedziba nadleśnictwa.
7. Nadleśnictwo Rokita -Rezerwat Cisy Rokickie. Ruszamy dalej asflatem ina rozjeździe skręcamy w lewo. Przejeżdżamy Rokitę (na skrzyżowaniu jedziemy na wprost). Asfaltem dojeżdżamy do drogi skręcającej w lewo i po 50 metrach witam w rezerwacie cisów. Tutajnalezyzaplanowaćdłuższy odpoczynek (zespół wiat i miejsce na ognisko) oraz zwiedzić po uprzednim umówieniu się z nadleśnictwem, rezerwat.
8. Rezerwat Cisy Rokickie - most Budzieszewice. Pomałej uczcie przyrodniczej i nietylko ruszamy w dalszą drogę. Idziemy asfaltem wzdłuż ogrodzenia rezerwatu. Na końcu skręcamy w lewo w drogę leśną, wciąż poruszając się wzdłuż ogrodzenia. Na kolejnym skrzyżowaniu skręcamy w lewo w przecinkę leśną. Rowerzystom lub leniwcom polecamydalsze poruszanie się drogą główną. Wzdłuż płotu idziemy około 300 metrów i wracamy na ładny trakt leśny. Od tego miejsca ładną drogą leśną idziemy w kierunkiu Łoźnicy. Po drodze na terenach podmokłego lasu, poruszamy się ładnymi drogamiszutrowymi i właśnie tutaj spotkamy się z rondem w środku lasu. Pod nim umiejscowiony jest wielki zbiornik na wodę. Po zejsciu z szutru wracamy na drogę leśną. Po wyjściu z lasu,droga bitą wchodzimy do Budzieszewic, gdzie wracamyna asfalt. Skręcamy w lewo a następnie w prawo idąc za znakami. Asfaltem dochodzimydo mostu nad Gowienicą, a którą jeszcze nie raz spotkamy się na szlaku.
9. Most Budzieszewice - Dzisna stary cmentarz. Za mostem skręcamy w lewo i idziemy asfaltem w kierunku Łoźnicy. Nasz szlak tuż przy rogatkach skręca w prawo i pomiędzy budynkami idzie wzdłuż lini kolejowej. Proponuję jednakna chwilę opuścić szlaki zwiedzić Łożnicę (patrz opis miejscowości wyżej). Wracamy na szlak i droga polną (dość nierówną i rozjeżdżoną) dochodzimy do miejsca przecięcia z dawną linią wąskotorową. Tutaj znaki wskazują wyjście w pole, jednak my poruszamy się śladami kolejowymi. W pewnym momencie musimy zejść, poruszając się wzdłuż elektrycznego pastucha. Dochodzimydo drogi asfaltowej w Dzisnej i skręcamy w prawo. Idąc asfaltem, nalewo widzimy małe boisko umiejscowione na starym cmentarzu poniemieckim. Możemy pooglądać pozbierane w pryzmy nagrobki. Nic tylko prosi się i zrobienie lapidarium.
10. Dzisna stary cmentarz - Babigoszcz zajazd. Idziemy dalej prosto i na najbliższym skrzyżowaniu skręcamy w lewo. Po prawej widzimy ładny kościółek (polecamy chwilowe odbicie i bliższe zapoznanie się z architekturą). Od tego miejsca idąc cały czas asfaltem dochodzimy do Babigoszczy. Na skrzyżowaniu skręcamy w lewo i dochodzimy do zajazdu.
11. Babigoszcz zajazd - Widziensko ruiny młynu. Za zajazdem zkręcamy w lewo mijając z prawej stację benzynową. Przecinamy drogę krajową idąc na wprost wchodzimy ponownie w drogę leśną. Poruszamy się wzdłuż doliny Gowienicy dość dobrymi drogami, czasami lekko zapiaszczonymi. Po drodze przecinamy ścieżkę rowerową utworzoną na dawnym nasypie kolejowym (niedokończona). Po chwili wychodzimy na asfalt i skręcamy w lewo. Podojściu do skrzyżowania skręcamy w prawo i dochodzimy do mostu na Gowienicy. Tutaj umiejscowione są ruiny młyna oraz mała przystań kajakowa z miejscem odpoczynku.
12. Widziensko ruiny młyna - Krokorzyce. Na tym odcinku poruszamy się za znakami asfaltem. Po około kilometrze skręcamy w drogę leśną w lewo. Ładną droga dochodzimy do jeziora i skręcamy ostro w prawo, poruszając się dalej wzdłużjego brzegów. Ponownie wchodzimy na asfalt i skręcamy w lewo, kierując się do Krokorzyc.
13. Krokorzyce - Góra Zielonczyn. Cały czas drogą asfaltową pokonujemy kilkumetrówy odcinek szlaku. Po dojściu do parkingu leśnego możemy chwilke odpocząć i ruszyć ścieżkami leśnymi, za znakami na górę Żielonczyn, gdzie umiejscowiona jest wieża widokowa. Wejście na wieżę jest możliwe po uprzednim umówieniu się z leśnictwem. Na szczycie znajduje się również punkt widokowyz ławeczkami, gdzie można chwilkę odsapnąć po podejściu. Na szczycie znajduje się również prawnie chronione stanowisko dokumentacyjne "Góra Zielonczyn".
14. Góra Zielonczyn - most nad Gowienicą. Schodząc z góry musimy bacznie patrzeć na znaki, gdyż poruszamy się bezdrożami. Po zejściu wracamy na leśną drogę i skręcamy po chwili w prawo. Droga jest miejscami rozjeżdżona i błotnista.Dochodzimy do asfaltu i skrecamy w lewo, aby po chwili skręcając ponownie w lewo wrócić na drogę leśną. Droga jest piaszczysta a miejscami możliwe błoto. Wychodzimy na skraj lasu i od tego miejsca pogarsza nam się oznakowanie. Idziemy drogą pomiędzy lasem a polami. W sezonie może być zaorana. Dochodzimy do Gowienicy i skręcamy w prawo, poruszając się wzdłuż rzeki. Droga może być miejscami podmokła. Dochodzimy do drogi betonowej (płyty jombo) i skręcamy w lewo aby po paru metrach wejść na most. Z tego miejsca widzimy już panoramę Stepnicy oraz górę Zielonczynwraz z wieżą.
15. Most nad Gowienicą - Stepnica kościół. Kolejny trudny odcinek naszej wędrowki. Znaki na drzewach sugerują skręt w lewo zaś na moście marszrutę dalej prawą stroną rzeki. My musimy przejść most i poruszać się lewą stroną rzeki. Idziemy bez oznaczeń do budynku przepompowni, gdzie na słupie umieszczonyjest znak. UWAGA - nie idziemy prawą stroną rzeki choć umiejscowione są tamznaki starego przebiegu szlaku. Z tego miejsca możemy skierować się poza szlakiem do Stepnicy lub iść dalej wałem aby w pewnymmiejscu (bez oznaczenia) skręcić w wąską ścieżkę lewo. Poruszamy się podmokłymi łąkami, aby wyjść przed samą Stepnicą. Tutaj wchodzimy na drogę, dochodzimy do ulicy Bolesława Chrobrego (planowana jest tubudowa kilku budynków i przedłużenie ulicy). Po dojściu do głownej ulicy skręcamy w prawo iudajemy się do centrum miasta. Na rozjeździe skręcamy w prawo i dochodzimy do kościoła. Warto oczywiście zwiedzić miejscowośc i udac się do portu rybackiego z widokiemna zalew.
16. Stepnica kościół - Gąsierzyno skrzyżowanie. Idąc dalej asfaltem mijamy most na Gowienicy a na rozjeździe skręcamyw lewo poruszając się w miejscowości Stepniczka. Asfaltem dochodzimy do Gąsierzyny.
17. Gąsierzyno skrzyżowanie - Kopice. Mijamy skrzyżowanie idalej idziemy asfaltem do Kopic. Po minięciu miejscowości dochodzimy do skrętu w lewo i schodzimy z asfaltu.
18. Kopice - Czarnocin rezerwat. Droga polną i leśną dochodzimy do alei prowadzącej z dawnego dworu czarnocińskiego nad zalew. Możemy oczywiście skorzystać z miejsca odpoczynku i skorzystać z dobrej pogody. Asfaltową ulicą wracamy do drogi głównej i skręcamy w lewo. Mijamy ośrodki wypoczynkowe i dochodzimy do krzyżówki. Możemy skręcić w kierunku zabudowań i skorzystać z obejścia kolejnego odcinka (patrz opis techniczny odcinka wyżej i mapę google). Jesli nie idziemy dalej asfaltem aż do miejsca odpoczynku nad kanałem. Tutaj rozpoczyna się rezerwat czarnioiński i obszar Natury 2000. Ciekawostką jest dzika hodowla konika polskiego (patrz opis miejscowości).
19. Czarnocin rezerwat - Przepompownia. Po odpoczynku skręcamy w prawo i poruszamy się wzdłuż kanału. W tym miejscu możemy zgubić szlak. "Chaszczując" wśród krzaków,drzew i zarośli, idziemy wzdłuż kanałów dochodzimy do przepompownia kanale Czarnocińskim.
20. Przepompownia - Łąka skrzyżowanie. Przy przpompowni skręcamy w lewo w drogę betonową (płyta jombo). Po około 500 metrach skręcamy w prawo (również betonka). Na nastepnym skrzyżowanii skręcamy w lewo. PO 500 metrach ponownie w prawo. Kończą się drogi betonowe a zaczyna dość mocno dziurawa droga asfaltowa. Dochodzimy do Łąk.
21. Łąka skrzyżowanie - Skoszewo skrzyżowanie. W Łąkach skręcamy w lewo. Mijamy ruiny PGR-u (fajne miejsce na strzelanki ASG itp.). Droga zamienia się nam w polną, dość szeroką jednak podeszczach trochę błotnistą. Dochodzimy do Jarszewka (chwilowy asfalt). Skręcamy w lewo a na najbliższym skrzyżowaniu jedziemyna wprost. Szeroką drogą (wpierw łąki, później las). Docieramy do Skoszewa. Tutaj chwilowo mamy drogę betonową (płyty jombo). Docieramy do skrzyżowania w Skoszewie (drogowskazy szlaku).
22. Skoszewo skrzyżowanie - Zagórze skrzyżowanie. Idąc dalej prosto szeroką drogą utwardzoną (chwilowo leśna), dochodzimy do skrzyżowania w Zagórzu. Tutajmożemy poszukać pozostałości pałacyku. Po drodze mamywidok na jedną z największychferm wiatrowych w regionie.
23. Zagórze skrzyżowanie - Wolin PKP. Wychodzimy z Zagórza szeroką drogą utwardzoną, przechodzącą w asfalt. Docieramy do Gogolic, gdzie dochodzi do nas pieszy szlakniebieski (na wysokości przystanku PKS). Idąc dalej asflatem docieramy doasfaltowej drogi (alternatywna trasa turystyczna nad morze) a następnie do Recławia. Skręcamy w lewo i przechodzimy przez most. Przed nami Wioska Słowiani Wikingów,którą bardzo polecamy zwiedzić (ok 1,5-2h). Przed wioską skręcamy w prawo i ścieżką dochodzimy do ul. Zamkowej. Skręcamyw lewo i przechodzimy przez jedne z niewilu mostów obrotowych. Roztacza się widok na cały Wolin oraz nowy most linowy. Przechodzimy most idochodzimy do Muzeum Regionalnego. Umiejscowiony jest tutajwęzeł szlaków (pieszy żółty, niebieski, zielony i rowerowy niebieski -R-66 i lokalny zielony rowerowy. Oczywiście zapraszamy do muzeum. Idziemy dalej ulicą Zamkową i skręcamy w lewo (ul.Mickewicza). Dochodzimy do dworca PKP w Wolinie. Jednak ja polecam nocleg w schronisku młodzieżowym (obok Lidla -Zespół Szkół) i zwiedzić Wolin (szlakiem Wolińskim koloru żółtego) i wędrować dalej szlakami wyspy Wolin. Dziekuję za wspólną wędrówkę.
Szlak nadaje się do Nordic Walking jak i dobrej wycieczki rowerowej.
Szczegółowe ukształtowanie terenu szlaku
Profil nr 1, Golczewo --> Babigoszcz
 Profil nr 2 Babigoszcz --> Wolin
OPIS DANYCH TECHNICZNYCH SZLAKU PROFIL nr 1:
- Długość szlaku 38,4 km
- Łączna wysokość podjazdów na trasie 332 metrów
- Łączna ilość zjazdów na trasie 331 metrów
- Nachylenie na trasie 8,7%
- Spadek na trasie 8,4%
- Średnie nachylenie podjazdów 1,5%
- Średnie nachylenie zjazdów 1,5%
- Wysokość względna minimalna 7 metrów
- Wysokość względna maksymalna 30 metrów
- Wysokość względna średnia 51 metrów
OPIS DANYCH TECHNICZNYCH SZLAKU PROFIL nr 2:
- Długość szlaku 53,8 km
- Łączna wysokość podjazdów na trasie 315 metrów
- Łączna ilość zjazdów na trasie 330 metrów
- Nachylenie na trasie 11,6%
- Spadek na trasie 9,2%
- Średnie nachylenie podjazdów 1,0%
- Średnie nachylenie zjazdów 1,0%
- Wysokość względna minimalna -4 metry
- Wysokość względna maksymalna 7 metrów
- Wysokość względna średnia 44 metry
|