Przetłumacz stronę

Nawigacja
OFERTA ZNAKARSKA
TURYSTYKA = SZLAKI ?
KONCEPCJA SZLAKU
PROJEKT SZLAKU
UZGODNIENIA
OZNAKOWANIE
INFORMACJA
CENNIK PRAC
REALIZACJE
NASZA KADRA

NASZ SERWIS
NASZA ODZNAKA
WYSZUKIWARKA
Regulamin serwisu
Historia i misja
O Autorach
Dołącz do nas
Partnerzy i wsparcie
Darowizna
Kontakt z serwisem
Dane teleadresowe
Turystyczne linki

NASZE SZLAKI
OGÓLNY SPIS SZLAKÓW
FORUM DYSKUSYJNE
Pobieralnia plików
Galeria zdjęć
Oznaczenia szlaków
Co to jest szlak
Historia szlaków

SZLAKI PIESZE
Szlaki piesze krajowe
Szlaki nordic walking
Szlaki spacerowe
Szlaki tematyczne
Szlaki miejskie

SZLAKI ROWEROWE
Szlaki krajowe
Inne szlaki

MIĘDZYNARODOWE
Szlaki piesze
Szlaki rowerowe
Droga Św Jakuba
Inne

INNE SZLAKI I TRASY
Szlaki wodne
Szlaki konne
Trasy rowerowy
Trasy motorowe
Trasy biegowe
Trasy narciarskie
Trasy rekreacyjne

ARTYKUŁY TURYSTYCZNE
Ciekawe obiekty
Nasze wyprawy
Inne
Informacja Turystyczna
ZACHODNIOPOMORSKIE



Najlepsze mapy GPS do Garminów

Ostatnie artykuły
ODZNAKA TURYSTYCZNA ...
P-N-ZGL-130, niebies...
R-N-ZSW/ZKA-013 nieb...
P-N-ZSW/ZKA-108 (PTT...
P-S-ZKA-129, czarny ...
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Aktualnie online
Gości online: 2

Użytkowników online: 0

Łącznie użytkowników: 219
Najnowszy użytkownik: Andrzejpa
Polecane
INTERNETOWY SKLEP TURYSTYCZNY

Szukasz sprzętu turystycznego w dobrej cenie ? Zapraszamy do naszej Składnicy Turystycznej. W ofercie wszystko co potrzebne na wypad, biwak, wycieczkę .... Oferujemy sprzęt renomowanych marek outdoor-owych od sprzętu kuchennego, poprzez biwakowy, po liofilizaty. Sprzedajemy między innymi następujące marki; Optimus, Rockland, GSIOUTDOOR, Moraknive, Meteor, Campingaz i inne.

Sklep turystyczny "SkładnicaTurystyczna.pl"


UWAGA - NOWA STRONA SZLAKÓW - WWW.WEDRUJZNAMI.PL.

Wędruj z Nami - Serwis Szlaków Turystycznych i sklep turystyczny

Niniejsza strona jest stroną archiwalną. Całość danych przeniesiono na nową stronę szlaków. Przygotowałem również mapę on-line ze szlakami i obiektami, która jest cały czas rozwijana - www.SzlakiTurystyczne.eu


Nawigacja
Artykuły » SZLAKI PIESZE » P-S-ZKA-129, czarny Kamień Pomorski PKP - Głaz Królewski - Chrząszczewo 11,56 km
P-S-ZKA-129, czarny Kamień Pomorski PKP - Głaz Królewski - Chrząszczewo 11,56 km

NUMER SZLAKU: P-S-ZKA-129, BRAK W EWIDENCJI PTTK.

PRZEBIEG SZLAKU: KAMIEŃ POMORSKI PKP - CHRZĄSZCZEWO - KRÓLEWSKI GŁAZ - BUNIEWICE - CHRZĄSZCZEWO - KAMIEŃ POMORSKI PKP

NAZWA SZLAKU: DO KRÓLEWSKIEGO GŁAZU

GMINY: KAMIEŃ POMORSKI

NAWIERZCHNIE: ASFALT, BRUK, BETON, UTWARDZONA, DROGA POLNA

KOLOR: CZARNY

ROK OSTATNIEGO MALOWANIA: 2013

ROK OSTATNIEGO MONITORINGU/POMIARU: 2013

DŁUGOŚĆ: 11,56 km (14,75 - 15,41)

WAŻNE UWAGI:

  1. Szlak ma charakter liniowy. Możliwość powrotu po oznakowaniu do dworca PKP asfaltem który pokonywaliśmy wczesniej lub trasą alternatywną (nieoznakowana)
  2. Szlak na odcinku w Kamieniu Pomorskim posiada wspólny przebieg z niebieskim szlakiem pieszym
  3. Szlak utworzono i oznakowano w 2013 roku. Wykonawca Wiking Szczecin na zlecenie Urzędu Miasta i Gminy w Kamieniu Pomorskim.

szlak-czarny-p-s-zka-129-do-krolewskiego-glazu.jpg

Pomiar wykonany za pomocą GPS Garmin 76CSx i 78S - Podany jest kilometraż całkowity oraz pomiędzy odcinkami.

CHARAKTERYSTYKA SZLAKU 

Szlak ma charakter liniowy. Prowadzi z Kamienia Pomorskiego przez Królewski Głaz do Chrząszczewa. Powrót proponujemy trasą alternatywna aby jak najmniej wracać przebytym już odcinkiem szlaku. Szlak należy do łatwych. Jedynie na odcinku nr 7 jest trudno przejezdny - zarastająca miejscami droga polna. Szlak opisywany jestw kierunku  Kamień Pom. PKP - Chrząszczewo - Chrząszczewko - Królewski Głaz - Buniewice - Chrząszczewo. Zapraszamy do wspólnego poznawania Gminy Kamień Pomorski.

Ocena skali trudności szlaku:

1 – łatwy bez utrudnień
2 – średni z miejscowymi utrudnieniami
3 – o utrudnionym przejściu/przejeździe

ODCINEK 1 - Kamień Pomorski PKP - ul. Orzeszkowej, długość odcinka 0,43 (0,43) km. Skala trudności; piesza 1, nordic walking 1, rower1. Nawierzchnia: asfalt, chodnik, droga utwardzona.

Naszą wędrówkę do Królewskiego Głazu rozpoczynamy obok dworca PKP i PKSw Kamieniu Pomorskim. Tutajna kilkudziesięciu metrach trasa przebiega wspólnie z niebieskim szlakiem pieszym Świnoujście - Dziwnówek (P-N-ZSW/ZKA-108) oraz Pomorską Drogą Swiętego Jakuba. Po dojściu do ulicy Mieszka I skręcamy w lewo i po chwili tuż przed torami kolejowymi w prawo. Tutaj poruszamy się droga utwardzoną, utworzoną na dawnej lini kolejowej do portu. Dochodzimy do ul. Orzeszkowej i skręcamy w lewo.

ODCINEK 2 - ul. Orzeszkowej - ul. M. Reja, długość odcinka 0,69 (1,12) km. Skala trudności; piesza 1, nordic walking 1, rower1. Nawierzchnia: chodnik.

Skręcamy w ul. Orzeszkowej i chodnikiem poruszamy się do jej końca. Rowerzyści trase pokonują ulicą zgodnie z przepisami ruchu drogowego. Na rozwidleniu ulic, skręcamy w prawo w ul. Mikołaja Reja. 

ODCINEK 3 - ul. M. Reja - Chrząszczewo PKS, długość odcinka 2,05 (3,17) km. Skala trudności; piesza 1, nordic walking 1, rower1. Nawierzchnia: asfalt

Odcinek pokonujemy asfaltem zgodnie z przepisami ruchu drogowego. Po wejściu w ulicę Reja poruszamy się na zachód. Przechodzimy przez most i znajdujemy się na Wyspie Chrząszczewskiej, trzeciej co dowielkości wyspie w Polsce. Wyspa znajduje się w obszarze NATURA 2000 - Ujście Odry i Zalew Szczeciński. W czasie II WŚ, wyspa stanowiła schronienie wycofujących się Niemców. Od 6 marca 1945 roku, po wycofaniu się z Kamienia Pomorskiego i wysadzeniu mostu bronili oni wyspy przed wojskami radzieckimi. Obrona trwała do 22 kwietnia 1945 roku. Z małego portu w Buniewicach niemieccy cywile oraz wojsko przeprawiali się przez Dziwnę. Tą samą drogą docierało na wyspę zaopatrzenie. Do dzisiejszego dnia można spotkać poszukiwaczy skarbów szukających kosztowności przedwojennych mieszkańćów okolic Kamienia Pomorskiego i fantów wojennych. Szkoda że portw Buniewicach nie został oczyszczony z niewybuchów i min, gdyż na pewno stanowiłby ciekawą alternatywę postoju miłośników turystyki wodnej. Na Wyspie Chrząszczewskiej umiejscowione były również wyrzutnie rakiet V, zbombardowane przez rosyjskie lotnictwo. Kolejną atrakcją i zarazem największą jest Królewski Głaz, ale o tym później. Warto wspomnieć, że wyspa pełniłą również rolę cmentarza plemion kultury pucharów lejkowatych zamieszkujących pobliskie tereny na wyspie Wolin i w okolicach Kamienia Pomorskiego.  Dochodzimy asfaltem do skrzyżowania we wsi Chrząszczewo.

ODCINEK 4 - Chrząszczewo PKS - areszt śledczy, długość odcinka 2,44 (5,61) km. Skala trudności; piesza 1, nordic walking 1, rower1. Nawierzchnia: asfalt

za http://aktywnewiesniaki.pl . Pierwsze świadectwa obecności grup ludzkich na terenie Chrząszczewa i okolic pochodzą z młodszej epoki kamienia. Na wzniesieniu – w obecnym wyrobisku podczas eksploatacji w XIX wieku ( przed rokiem 1827 ) kredy zniszczono cmentarzysko megalityczne kultury pucharów lejkowatych. Znajdowało się tam 18 grobów megalitycznych w tym jeden kurhan ziemny. Groby były zbudowane z około 10 wielkich kamieni. Tworzyły one, według zachowanych zapisów kręgi kamienne, wewnątrz których znajdowały się szczątki szkieletów z wyposażeniem grobowym m.in. znajdowały się w grobach siekierki krzemienne, noże krzemienne, broń krzemienna, krzemienny „młot”. W okolicach Chrząszczewa odkryto dwie osady należącej do kultury pucharów lejkowatych. Podczas badań powierzchniowych prowadzonych w roku 1959 przez archeologa W. Garczyńskiego odkryto również cztery osady kultury łużyckiej. Odkrycia te świadczą o tym, że okolice Chrząszczewa mogły być już zasiedlone od 5 tysięcy lat i że osadnictwo było bardzo intensywne. Pierwsze wzmianki o wiosce pochodzą z 1170 roku - wioska nosi nazwę „insula Griztoa”. Następne z roku 1291 roku- „ insula.... Gristow” i roku 1308 „villa... Gristow”. W 1926 roku na polu E. Schmidta znaleziono kamień żarnowy z granitu ( obecnie znajduje się w wirydarzu katedralnym). Podczas badań powierzchniowych prowadzonych w 1959 roku natrafiono w pobliżu wioski na osadę z X- XII wieku. Łącznie w okolicy Chrząszczewa odkryto trzy osady i dwa sioła z wczesnego średniowiecza. Wioska należał przynajmniej od 1308 roku do kapituły kamieńskiej. Wzmianki o wiosce pochodzą również z 1312 i 1321 roku. W 1369 roku wspomniani są młynarze. W 1780 roku w wiosce znajdują się 2 wiatraki młyńskie. Chrząszczewo zostało w 1692 roku umieszczone na planie Wyspy Chrząszczewskiej wykonanym przez Szwedów (zaznaczono m.in. wiatrak młyński znajdujący przy starej drodze do Buniewic). W 1828 roku wykonano plan wioski. W 1939 roku było 20 gospodarstw rolnych posiadających łącznie 426 hektarów ziemi. W wiosce jeszcze po II wojnie światowej znajdował się dzwon wykonany z brązu z inskrypcją „GEGOSSEN VON C. VOSS IN". W pobliżu wioski znajdowały się 2 cmentarze niemieckie - niestety zostały one prawie doszczętnie zniszczone – pozostało kilka nagrobków wykonanych z głazów narzutowych. Na tzw. „motocrossie” znajduje się mocno uszkodzony pomnik poświęcony pamięci mieszkańców wioski poległych w I wojnie światowej. W wiosce znajdują się obiekty wpisane do ewidencji konserwatorskiej, wśród nich zagrody nr 1, 5, 12, 21, 30; budynki mieszkalne nr 4, 7,9,13. 

We wsi Chrząszczewo, skręcamy w prawo i drogą o nawierzchni asfaltowej kierujemy się na północ. W okolicach wsi na uwagę zasługuje megalityczny kurhan. Poruszając się drogą, po prawej stronie widoczny jest ładny widok na Kamień Pomorski. Dochodzimy do skrzyżowania w Chrząszczewku. Dalej na północ dojdziemy do gospodarstwa agroturystycznego oraz szybów naftowych. To właśnie tutaj przez od wielu lat wydobywano ropę naftowę a charakterystyczny płomień spalanego gazu ziemnego widoczny był w molow Kamieniu Pomorskim. Skręcamy w lewo. Dochodzimy do aresztu śledczego w Kamieniu Pomorskim.

ODCINEK 5  - areszt śledczy - skrzyżowanie, długość odcinka 0,41 (6,02) km. Skala trudności; piesza 1, nordic walking 1, rower1. Nawierzchnia: beton

MIjając areszt wchodzimy w droge o nawierzchni betonowej. Po przejściu około410 metrów dochodzimy do skrzyżowania i skręcamy w prawo.

ODCINEK 6 - skrzyżowanie - Królewski Głaz, długość odcinka 1,42 (7,44) km. Skala trudności; piesza 1, nordic walking 1, rower1. Nawierzchnia: utwardzona

Wchodzimy na drogę utwardzoną i po 900 metrach dochodzimy do miejsca odpoczynku. Tutaj możemy usiąść na ławeczce, przegryźć jabłka rosnące na skarpie i podziwiać widok na Zalew Kamieński i największa atrakcję Wyspy Chrząszczewskiej - Królewskiego Głazu. Jest to głaz narzutowy z szaro-różowego granitu, znany dzięki legendom z nim związanym oraz swych dużych rozmiarów - wysokość ok. 3,5 metra, obwód ok. 20 metrów. Dawniej rozmiary głazu były trzykrotnie większe, jednak w XIX wieku intensywnie pozyskiwano z niego materiał budowlany. Głaz znajduje się w wodach Zalewu Kamieńskiego, niedaleko północnego brzegu Wyspy Chrząszczewskiej. Kamień został przyniesiony do Polski ze wschodniej Szwecji przez lądolód. Szarą barwę głaz zawdzięcza kwarcowi, a różową skaleniom i plagioklazom. Od 1959 roku Królewski Głaz jest chroniony jako pomnik przyrody nieożywionej. Według legendy, po opanowaniu Pomorza w 1121 roku, Bolesław Krzywousty przyjmował defiladę żeglarzy stojąc właśnie na Królewskim Głazie. Od kamienia pochodzi także prawdopodobnie nazwa pobliskiej miejscowości, Kamienia Pomorskiego. Inne legendy dotyczą samego powstania kamienia - według jednej z nich, gdy ogromna ropucha siała spustoszenie w wodach zalewu, bóg Trzygłów po wysłuchaniu modlitw spuścił na nią piorun zamieniając ją w kamień. Druga legenda wyjaśniająca pochodzenie głazu mówi o czarcie wygnanym z pobliskiego grodu, który obiecał znaleźć pewnemu olbrzymowi partnerkę, jeśli ten zniszczy ów gród. Podejrzliwy olbrzym chciał jednak najpierw zobaczyć partnerkę. Faktycznie, z wody wyłoniła się idealna kandydatka, jednak w momencie gdy zapiał kur, okazało się że w wodach zalewu zamiast partnerki dla olbrzyma stoi podstępny czart. Zdenerwowany olbrzym cisnął w niego ogromnym głazem. Ten chcąc uciec zamienił się w żabę, jednak nie zdążył i kamień przygniótł go, i więzi do dziś. Po dopoczynku ruszamy dalej droga utwardzoną około pół kilometra. Możemy również wrócić tą samą drogą do betonówki i skręcić w prawo aby dojśc do Buniewic. W ten sposób ominiemy trudniejszy odcinek szlaku na zachodniej części wyspy dochodząc do naszego szlaku przy przystanku PKS w Buniewicach.

ODCINEK 7 - Królewski Głaz - droga betonowa, długość odcinka 1,08  (8,52) km. Skala trudności; piesza 1, nordic walking 3, rower3. Nawierzchnia: droga polna

Droga utwardzona powoli przechodzi w drogę polną. Jest ona do pewnego momentu w miarę przejzdna - wyjeżdżona przez wędkarzy. Później musimy poruszać się koleinami, zaś droga coraz mocniej zarasta. Po dojściu do skraju lasu polepsza się i dochodzimy do drogi betonowej. Na prawo mamy dojście do zalewu.


ODCINEK 8 - skrzyżowanie - skrzyżowanie Buniewice, długość odcinka 0,36 (8,88) km. Skala trudności; piesza 1, nordic walking 1, rower 1. Nawierzchnia: beton

Po dojściu do drogi betonowej skręcamyw lewo. Mijamy po lewej stronie pozostałości po PGR-e oraz budynek dawnej szkoły. Dochodzimy do przystanku PKS. Na wiacie namalowana jest mapka sołectwa Buniewice.

ODCINEK 9 - skrzyżowanie Buniewice - skrzyżowanie, długość odcinka 0,99 (9,87) km. Skala trudności; piesza 1, nordic walking 1, rower 1. Nawierzchnia: asfalt - miejscami dziurawy

Skręcamy w prawo i wchodzimy do centrum wsi Buniewice. To właśnie tutaj w okresie II WŚ, znajdował się mały port dawnej cementowni, wykorzystywany do przepraw wojsk i mieszkańców niemieckich. Na niedalekim wzniesieniu g. Wyżyna znajdowało się jeszcze w XIX w. aż 18 megalitów, zbudowanych z ok. 10 głazów ustawionych w kręgi. Jeden z nich miał jeszcze zachowany nasyp kurhanu. Zostały całkowicie zniszczone przy wydobyciu kredy do cementowni w Buniewicach, czego świadkiem pozostaje do dziś podmokły krater. Wiadomo też, że na płn. od wsi wysadzono w powietrze jeszcze co najmniej jeden grobowiec, a ślady osadnicze kultury pucharów lejkowatych znalezione w płd.-zach. części Wyspy i w jej otoczeniu sugerują, że była ona miejscem uświęconym dla mieszkańców ówczesnego Wolina, którzy zapewne przepływali Dziwnę by odprawiać tu swoje obrzędy, chować zmarłych i czcić bogów Królewskiego Kamienia. Idąc asfaltem mijamy sklep, w którym gościnny właściciel na pewno przekaże Wam sporo dziejów historycznych wyspy oraz sprzeda oczywiście artykuły spożywcze. Po około kilometrze dochodzimy do większego skrzyżowania.


ODCINEK 10 - skrzyżowanie - skrzyżowanie Chrząszczewo, długość odcinka 1,46 (11,33) km. Skala trudności; piesza 1, nordic walking 2, rower2. Nawierzchnia: nierowny beton

Na skrzyżowaniu wchodzimy w drogę o nawierzchni betonowej iskręcamy w lewo skos. Po ponad kilometrze wchodzimy do wsi Chrząszczewo, skręcając na skrzyżowaniu z drogami polnemi w lewo.

ODCINEK 11  -skrzyżowanie Chrząszczewo - Chrząszczewo Centrum, długość odcinka 0,23 (11,56) km. Skala trudności; piesza 1, nordic walking 1, rower 1. Nawierzchnia: asfalt

Wchodzimy na drogę asfaltową i po chwili dochodzimy do centrum Chrząszczewa i szlaku czarnego którym szlismy na północ. Tutaj kończy się nasza wędrówka i tą samą droga którą przybyliśmy do wsi wracamydo Kamienia Pomorskiego.

Możemy jednak troszkę wydłużyć naszą wycieczkę i wyruszyć trasą alternatywnego powrotu (2,14 km). Po skręceniu w prawow kierunku Kamienia, po chwili mamy rozwidlenie dróg. Skręcamy w lewo i drogą utwardzoną docieramy do wału przeciw powodziowego. Przechodzimy obok stacji pomp, mijając ją prawą stroną wału i kierujemy się nim na południe. Nawierzchnia wału jest utwardzona i poruszamy się dobrą niedawno wybudowaną droga szutrową. Ta część trasy alternatywnej jest najpiękniejsza na wyspie ze względu na widok na Zalew Kamieński jak i samo miasto Kamień Pomorski. Nawierzchnia wału jest wyłączona z ruchu kołowego !. Trasa alternatywnego powrotu nie jest oznakowana znakami szlaków turystycznych, co może zmieni się po ustaleniach z Zachodniopomorskim Urzędem Melioracji i Urządzeń Wodnych w kolejnych latach.

PODSUMOWANIE.

  • Szlak oznakowany na obydwa kierunki jego pokonywania.
  • Oznaczenie szlaku w 2013 roku określamy jako bardzo dobre.
  • Oprócz odcinka 7, szlak można pokonać zarówno samochodem, rowerem jak i z zastosowaniem nordic walking. Drogi w dobrym stanie. Ocena ogólna szlaku jako łatwy.

SKALA TRUDNOŚĆI PIESZA – 1
SKALA TRUDNOŚCI ROWER – 1
SKALA  TRUDNOŚCI NORDIC WALKING - 1

1 – łatwy bez utrudnień
2 – z miejscowymi utrudnieniami
3 – o utrudnionym przejściu/przejeździe

OPIS DANYCH TECHNICZNYCH SZLAKU WG. GOOGLE MAPS:

  1. Długość szlaku 11,56 km
  2. Łączna wysokość podejść na trasie około 47,7 metrów na odcinku 6,74 km (58%)
  3. Łączna ilość zejść na trasie około 46,8 metrów na odcinku 4,82 km (42%)
  4. Wysokość względna minimalna około -2 metry
  5. Wysokość względna maksymalna około 3metry
  6. Wysokość względna średnia około 7 metrów

ZDJĘCIA NA NASZYM FANPAGE-U

Komentarze

Poleć ten artykuł

Podziel się z innymi: Facebook Google Reddit Tweet This Yahoo
URL:
BBcode:
HTML:
Facebook - Lubię To:


Komentarze
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się , żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
BIBLIOGRAFIA I ŹRÓDŁA

Przygotowując opisy szlaków, schematy oraz artykuły oparliśmy się na następujących materiałach i źródłach:

  1. Wolna Encyklopedia "WIKIPEDIA" na podstawie licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach, z możliwością obowiązywania dodatkowych ograniczeń.
  2. Darmowa Mapa Polski dla GPS GARMIN - UMP-pcPl - www.ump.waw.pl, na podstawie licencji Creative CommonsUznanie autorstwa na tych samych warunkach 2.0 (CC-BY-SA 2.0). Szczegóły.
  3. Wolna Wikimapa Świata "OpenStreetMap" na podstawie licencji Open Data Commons Open Database License: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach, z możliwością obowiązywania dodatkowych ograniczeń.
  4. Darmowa Mapa Polski dla GPS GARMIN - UMP-pcPl - www.ump.waw.pl, na podstawie licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach, z możliwością obowiązywania dodatkowych ograniczeń.
  5. Opracowania informacyjne i promocyjne oraz strony internetowe gmin Województwa Zachodniopomorskiego
  6. Mapy wydawnictwa turystycznego "Plan" - "Wyspa Wolin", "Pobrzeże Bałtyku" oraz inne mapy rejonu Pomorza Zachodniego i Środkowego
  7. Mapy wydawnictwa "Expressmap" Polska - "Okolice Szczecina", "Okolice Kołobrzegu" w skali 1:50 000
  8. Mapy wydawnictwa "EKOMAP" w Świdwinie - www.ekomap.pl
  9. Strona Pani Beaty Zbonikowskiej "Architektura Pomorza - www.westernpomerania.com.pl/
  10. Opracowania własne, ślady GPS, zdjęcia, inwentaryzacja szlaków i miejscowości.
Jeśli znalazłeś swoje zdjęcie, opracowanie itp.. a nie wyrażasz zgody na jego publikację, lub chcesz umieścić ją w stopce redakcyjnej lub w konkretnym artykule, poinformuj nas niezwłocznie poprzez zakładkę - kontakt.
O ADMINISTRATORZE SERWISU
Table 'wiking_szlaki.fusion_sitemapxml' doesn't existTable 'wiking_szlaki.fusion_sitemapxml_customlinks' doesn't exist