Przet硊macz stron

Inne
Informacja Turystyczna
ZACHODNIOPOMORSKIE

Najlepsze mapy GPS do Garmin贸w

Ostatnie artyku硑

Najnowszy u縴tkownik: Andrzejpa
Polecane
INTERNETOWY SKLEP TURYSTYCZNY

Szukasz sprz臋tu turystycznego w dobrej cenie ? Zapraszamy do naszej Sk艂adnicy Turystycznej. W ofercie wszystko co potrzebne na wypad, biwak, wycieczk臋 .... Oferujemy sprz臋t renomowanych marek outdoor-owych od sprz臋tu kuchennego, poprzez biwakowy, po liofilizaty. Sprzedajemy mi臋dzy innymi nast臋puj膮ce marki; Optimus, Rockland, GSIOUTDOOR, Moraknive, Meteor, Campingaz i inne.

Sklep turystyczny "Sk艂adnicaTurystyczna.pl"

UWAGA - NOWA STRONA SZLAK脫W - WWW.WEDRUJZNAMI.PL.

W臋druj z Nami - Serwis Szlak贸w Turystycznych i sklep turystyczny

Niniejsza strona jest stron膮 archiwaln膮. Ca艂o艣膰 danych przeniesiono na now膮 stron臋 szlak贸w. Przygotowa艂em r贸wnie偶 map臋 on-line ze szlakami i obiektami, kt贸ra jest ca艂y czas rozwijana - www.SzlakiTurystyczne.eu

Nawigacja
Artyku硑 » SZLAKI PIESZE » ZP-1034-niebieski, DAR艁脫WKO DW PTTK - POLAN脫W PKS, 71,7 km "Szlak Rezerwat贸w"
ZP-1034-niebieski, DAR艁脫WKO DW PTTK - POLAN脫W PKS, 71,7 km "Szlak Rezerwat贸w"

ZAPRASZAMY NA NOW膭 STRON臉 SZLAKÓW.  POWOLI POPRAWIAMY I UZUPE艁NIAMY OPISY, UMIESZCZAMY NOWE INFORMACJE I SZLAKI. NOWY OPIS NA https://www.wedrujznami.pl/P-N-ZSL/ZK-030

NUMER SZLAKU: ZP-1034-n

PRZEBIEG SZLAKU: Dar艂ówko – Dar艂owo – Zielnowo – Kowalewice – Stary Kraków – S艂awsko – S艂awno – Pomi艂owo – Janiewice – Kr膮g – Buszyno – Polanów.

NAZWA SZLAKU: „Szlak Rezerwatów”

GMINY:

NAWIERZCHNIE: Drogi le艣ne, 艣cie偶ki le艣ne, drogi polne, drogi asfaltowe, drogi brukowe, drogi z p艂yt, drogi 偶wirowe.

KOLOR: NIEBIESKI (malowane znaki i drogowskazy)

ROK OSTATNIEGO MALOWANIA: b/d

ROK OSTATNIEGO MONITORINGU/POMIARU: 2011

D艁UGO艢膯: 72,4 km

WA呕NE UWAGI:

1. Szlak ma charakter liniowy.
  2. Szlak d艂ugi, warto zaplanowa膰 miejsce noclegu.
  3. W 2011 roku oznakowanie na ca艂ej mierzonej d艂ugo艣ci szlaku, oceniamy na dostateczne w obu kierunkach z miejscowymi brakami oznacze艅 wymienionymi w opisie technicznym.
  4. Pomiar wykonany za pomoc膮 GPS Garmin 76CSx i 78S

CHARAKTERYSTYKA SZLAKU

Opisywany szlak nale偶y do szlaków do艣膰 艂atwych dla turystyki pieszej. Posiada jednak kilka nieco trudniejszych odcinków, które opiszemy w poszczególnych odcinkach. Jest to d艂ugi szlak i warto przy planowaniu jego pokonania zaplanowa膰 noclegi. Informacje mo偶na uzyska膰 cho膰by w Informacji Turystycznej w Dar艂owie, S艂awnie lub Polanowie. W sporej cz臋艣ci jest przejezdny rowerem.

OPIS TECHNICZNY

1. Odcinek pierwszy, Dar艂ówko – Dar艂owo (rondo Góreckiego) – 3,80 (3,8) km – 1,1,1

Odcinek 艂atwy, rozpoczynaj膮cy si臋 w okolicach latarni morskiej (o wysoko艣ci 23m) zbudowanej w 1885 roku. Idziemy  wzd艂u偶 kana艂u dochodzimy do mostu rozsuwanego (znajdowa艂 si臋 przez pewien czas w Kr膮gu). Dalej kierujemy si臋 drog膮 g艂ówn膮 wojewódzk膮 nr 205 w stron臋 Dar艂owa, na skrzy偶owaniu z ul. S艂owia艅sk膮 dochodzi czerwony pieszy Mi臋dzynarodowy Szlak Nadmorski E-9 oraz Szlak rowerowy zielony R-10. Przechodz膮c nieca艂e 500m skr臋camy z szosy w prawo i przez park 艣cie偶k膮 wchodzimy na kana艂 portowy. Z drugiej strony kana艂u mo偶na zaobserwowa膰 elewatory. Id膮c nabrze偶em nale偶y zachowa膰 ostro偶no艣膰 z powodu z艂ego stanu technicznego nabrze偶a. Nast臋pnie szlak powraca na drog臋 wojewódzk膮 nr 205 (odchodz膮c w lewo 艣cie偶k膮 przez park do ul. Corrada), która prowadzi do ronda Z. Góreckiego w Dar艂owie. Skr臋caj膮c w ul. Pocztow膮 (zbaczaj膮c ze szlaku) doj艣膰 mo偶na do placu Ko艣ciuszki, gdzie znajduje si臋 ko艣ció艂 N.M.P. zwanym te偶 Mariackim, Ratusz Miejski, a tak偶e fontanna z pomnikiem Rybaka oraz bram臋 Wysok膮. Na skrzy偶owaniu skr臋camy w prawo w ul. M. Curie-Sk艂odowskiej. Mijaj膮c z prawej zamek Ksi膮偶膮t Pomorskich (najstarszy, najlepiej zachowany zamek architektury obronnej na polskim wybrze偶u), gdzie swój pocz膮tek ma szlak pieszy zielony „Szlak Wiatraków”. W臋druj膮c ulic膮 przechodzimy przez most na wysp臋 艁ososiow膮  (na której znajduje si臋 艂adnie zagospodarowany park z placem zabaw), a nast臋pnie mostkiem nad kana艂em M艂y艅skim, dochodzimy do ronda Z. Góreckiego. Odcinek na ca艂ej d艂ugo艣ci dost臋pny dla pieszych, rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking.

1. Odcinek drugi, Dar艂owo (rondo Góreckiego) – Zielnowo, - 10,80 (7,0) km – 1,2,2

Odcinek do艣膰 艂atwy z miejscowymi utrudnieniami, od ronda kierujemy si臋 al. Wojska Polskiego. Na nast臋pnym skrzy偶owaniu Ochodz膮 od nas szlaki; czerwony pieszy Mi臋dzynarodowy Szlak Nadmorski E-9 oraz Szlak rowerowy zielony R-10. Nast臋pnie skr臋caj膮c na skrzy偶owaniu w ul. Le艣n膮, któr膮 pod膮偶amy przez ok. 1,2km, (po sdrodze „Biedronka” gdzie mo偶emy zaopatrzy膰 si臋 w prowiant). Nast臋pnie skr臋camy w lewo w ul. Rzeczn膮 uwaga ruch lewostronny dla pieszych i poboczem. Maszeruj膮c dalej przechodzimy przez mostek nad dop艂ywem Wieprzy (艁臋kawica), drog膮 z p艂yt betonowych, a po chwili nawierzchnia zmienia si臋 na 偶wirow膮. Nast臋pnie szlak zbacza w zaro艣ni臋t膮 le艣n膮 艣cie偶k臋 ! Szlak prowadzi dalej skrajem lasu i przez pola wychodzi na drog臋 do Zielnowa. Odcinek na ca艂ej d艂ugo艣ci dost臋pny dla pieszych, rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking - utrudnienia zaro艣ni臋te 艣cie偶ki, poruszamy si臋 po polach i nadrzecznych 艂膮kach.

1. Odcinek trzeci, Zielnowo – Kowalewice (ko艣ció艂), – 15,90 (5,1) km – 1,1,1

Odcinek 艂atwy, przechodzimy przez wie艣 drog膮 o nawierzchni asfaltowej, gdy droga skr臋ca w prawo szlak prowadzi dalej prosto, drog膮 poln膮 z pi臋kn膮 alej膮 starych lip. Dalej szlak wchodzi w las i prowadzi przez ok. 2km. Po wyj艣ciu z lasu przechodzimy przez pola i dochodzimy do miejscowo艣ci Kowalewice. Na zakr臋cie szosy kierujemy si臋 na wchód drog膮 w kierunku wschodnim. Dochodzimy do neogotyckiego ko艣cio艂a z 1879 roku. Obok ko艣cio艂a znajduje si臋 kamienny obelisk po艣wi臋cony mieszka艅com, którzy zgin臋li podczas I Wojny 艢wiatowej. Znajdziemy równie偶 ciekawostk臋 przemys艂ow膮 – drewniany wiatrak koz艂owy z XVII wieku. Odcinek na ca艂ej d艂ugo艣ci dost臋pny dla pieszych, rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking.

1. Odcinek czwarty, Kowalewice (ko艣ció艂) – Stary Kraków, – 19,60 (3,7) km 1,1,1

Odcinek do艣膰 艂atwy, mijaj膮c ko艣ció艂 wychodzimy ze wsi, mijaj膮c po drodze stary d膮b i pomnikowy g艂az narzutowy. W臋druj膮c drog膮 poln膮, dochodzimy do lasu, którym przemieszczamy si臋 ok. 1,4km. W miedzy czasie przechodzimy przez mostek nad strumieniem który wpada do Wieprzy. Zaraz za strumykiem szlak skr臋ca w prawo i wychodzi z lasu. Dalej drog膮 poln膮 z alej膮 pot臋偶nych wierzb, dochodzimy do pierwszych zabudowa艅 Starego Krakowa, przechodzimy przez wie艣 i dochodzimy do drogi S艂awno-Jaros艂awiec. To kolejna ciekawa miejscowo艣膰. Znajdziemy tutaj gotycki ko艣ció艂 z XV wieku, pomnik po艣wi臋cony mieszka艅com którzy zgin臋li podczas I Wojny 艢wiatowej oraz grodzisko kultury 艂u偶yckiej. W Starym Krakowie, przy mo艣cie znajduje si臋 park z 1810 roku, a nim pomniki przyrody: d膮b szypu艂kowy, daglezja zielona i czerwonolistna odmiana buka. Z kolei przy szkó艂ce le艣nej, po艂o偶onej na drugim - prawym brzegu rzeki Wieprzy Nadle艣nictwo S艂awno za艂o偶y艂o Le艣ne Arboretum. Rosn膮 tam jod艂y, 艣wierki, sosny, 偶ywotniki, cyprysiki i ja艂owce. P艂yn膮ca przez wie艣 rzeka Wieprza jest równie偶 szlakiem kajakowym. Odcinek na ca艂ej d艂ugo艣ci dost臋pny dla pieszych, rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking.

1. Odcinek piaty, Stary Kraków – S艂awsko, – 28,10 (8,5) km – 1,2,1

Odcinek 艂atwy, zaczynaj膮cy si臋 od skrzy偶owania z szos膮, kierujemy si臋 brukiem w stron臋 gotyckiego ko艣cio艂a z XV w. mijaj膮c ostatnie zabudowania wchodzimy na drog臋 poln膮. Dochodz膮c do le艣niczówki „Krakowiany”, nawierzchnia zmienia si臋 na szuter. Za le艣niczówk膮 drog膮 le艣n膮 idziemy przez ok. 2,3km, nast臋pnie wzd艂u偶 skraju lasu kierujemy si臋 na po艂udniowy – wschód do艣膰 dobr膮 drog膮 utwardzon膮. Po drodze mijamy dwie osady: Rados艂aw i Wargino oraz przystanek PKS. Od Rados艂awia, poruszamy si臋 praktycznie polami. Drog膮 asfaltow膮, w cieniu przydro偶nych drzew dochodzimy do wsi S艂awsko - uwaga ruch lewostronny dla pieszych i poboczem. W miejscowo艣ci za pierwszymi zabudowaniami znajduje si臋 gotycki ko艣ció艂 z prze艂omu XIV/XV w. Przy ko艣ciele skr臋camy w prawo i wychodzimy na skrzy偶owanie z drog膮 S艂awno – Ustka. S艂awsko jest typow膮 wsi膮 rolnicz膮 nad rzek膮 Wieprz膮 (szlak kajakowy). Nale偶y jednak pami臋ta膰, ze w XII wieku posiada艂a prawa miejskie, by艂a siedzib膮 ksi臋cia oraz joannickim boliwatem. Oprócz ko艣cio艂a, wie艣 posiada liczn膮 zabytkow膮 zabudow臋 szachulcow膮. Do kolejnej ciekawostki mo偶emy zaliczy膰 pó藕no艣redniowieczne grodziska oraz wczesno艣redniowieczne cmentarzysko kurhanowe na zachód od wsi. Na cz臋艣ci map, przy ko艣ciele nasz szlak 艂膮czy si臋 z dochodz膮cym od pó艂nocy szlakiem zielonym z Korzybia, przez S艂awno do Ustki. Jednak szlak ten w terenie w praktyce nie istnieje. Odcinek na ca艂ej d艂ugo艣ci dost臋pny dla pieszych, rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking.

1. Odcinek szósty, S艂awsko – S艂awno (ko艣ció艂), – 32,4 (4,3) km – 1,1,1

Odcinek 艂atwy, przemieszczaj膮c si臋 dalej szos膮 w kierunku S艂awna przez ok. 1,5km docieramy do rozwidlenia po czym odbijamy w lewo uwaga ruch lewostronny dla pieszych i poboczem. Drog膮 poln膮 poruszamy si臋 przez ok. 0,5km nast臋pnie wchodzimy na drog臋 asfaltow膮 (ul. Dzia艂kowa). Dochodzimy do cmentarza, a dalej skr臋camy w prawo na skrzy偶owaniu w ul. Gda艅sk膮. W臋drujemy ni膮 do skrzy偶owania ze 艣wiat艂ami  gdzie skr臋camy w lewo mijaj膮c Urz膮d Miasta. Dalej przechodzimy pod bram膮 S艂upsk膮 i dochodzimy do placu Wyszy艅skiego. Oprócz pozosta艂o艣ci umocnie艅 miejskich do ciekawych zabytków zaliczamy dwa ko艣cio艂y; jeden z XIV wieku pw. WNMP, drugi neogotycki parafialny p.w. 艣w. Antoniego z Padwy zbudowany w latach 1925-28, zabytkowy gmach Urz臋du Miasta, budynki dawnej fabryki konserw,  oraz zespó艂 budynków dworcowych. W S艂awnie znajdziemy równie偶 zespó艂 pa艂acowy, w którego sk艂ad wchodzi pa艂ac neoklasycystyczny pobudowany oko艂o 1880 roku oraz park dworski, którego po艂udniowa cz臋艣膰 utrzymana jest w stylu krajobrazowym, natomiast pó艂nocna posiada naturalny charakter le艣ny. Najstarsze drzewa licz膮 150 lat. W pobli偶u pa艂acu nad brzegiem stawu stoi kamienna statua 艣w. Jana Nepomucena. W S艂awnie znajduje si臋 równie偶 trasa miejska, prowadz膮ca do najciekawszych obiektów miasta. Odcinek na ca艂ej d艂ugo艣ci dost臋pny dla pieszych, rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking.

1. Odcinek siódmy, S艂awno (ko艣ció艂) – Pomi艂owo,  – 36,20 (3,8) km – 1,1,1

Odcinek 艂atwy, wychodzimy z ulic膮 Jedno艣ci Narodowej w kierunku dworca PKP, przechodz膮c po drodze przez Bram臋 Koszali艅sk膮. Na rozwidleniu na wysoko艣ci skr臋camy w ulic臋 Polanowsk膮, idziemy w kierunku wiaduktu kolejowego. Nast臋pnie g艂ówn膮 drog膮 w prawo i po oko艂o 150m skr臋camy w lewo na wiadukt przecinaj膮cy tras臋 szybkiego ruchu. Kierujemy si臋 dalej drog膮 wojewódzk膮 205 w kierunku miejscowo艣ci Ostrowiec o nawierzchni asfaltowej przez oko艂o 1,8 km uwaga ruch lewostronny dla pieszych i poboczem. Dochodz膮c do lasu skr臋camy w lewo w kierunku wsi Pomi艂owo. W pobli偶u wsi Pomi艂owo zosta艂 otwarty O艣rodek Edukacji Le艣nej "zielona szko艂a - pod Bocianim Gniazdem". Do utworzenia obiektu wykorzystano zabytkow膮 le艣niczówk臋, w której zorganizowano wystaw臋 przyrodniczo - le艣n膮, muzeum i pracowni臋. W pobli偶u przygotowano 艣cie偶k臋 edukacyjn膮. W 1981 roku stworzono obszar chronionego krajobrazu obejmuj膮cy Jezioro 艁臋towskie oraz okolice Kepi. Odcinek na ca艂ej d艂ugo艣ci dost臋pny dla pieszych, rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking.

1. Odcinek ósmy, Pomi艂owo – Janiewice, – 47,80 (11,6) km – 2,3,3

Odcinek trudny, miejscami bardzo trudny. W Pomi艂owie szlak skr臋ca z szosy w drog臋 le艣n膮 w prawo. Nast臋pnie po oko艂o 800m od szosy na skrzy偶owaniu skr臋camy w lewo. Prowadz膮c drog膮 le艣n膮 miejscami piaszczysta pod górk臋. Dalej kierujemy si臋 na po艂udnie przez oko艂o 800m do osady Ugacie drog膮 偶wirow膮. Mijaj膮c zabudow臋 zmierzamy dalej w kierunku po艂udniowym przez ok. 1300m do skrzy偶owania na którym skr臋camy w lewo do rowów melioracyjnych. Kieruj膮c si臋  wzd艂u偶 rowu na skraju lasu ponownie na po艂udnie (uwaga brak oznacze艅 od skrzy偶owania). Docieraj膮c do zagajnika wchodzimy na drog臋 偶wirow膮, któr膮 pod膮偶amy dalej przez oko艂o 2,7km po pokonaniu tego dystansu docieramy do ogrodzonego m艂odnika. Ogrodzenie znajduj臋 si臋 na szlaku – konieczno艣膰 obej艣cia 艣cie偶ynk膮 wzd艂u偶 p艂otu. Za ogrodzeniem pod膮偶amy zniszczon膮 zarastaj膮c膮 drog膮 przez dolin臋 rzeczn膮 przekraczaj膮c Rakówk臋 mostkiem u艂o偶onym z bali (uwaga teren podmok艂y). Dalej pod膮偶amy do widocznego skraju lasu przez pole. Dochodz膮c do niego skr臋camy w prawo i pod膮偶amy drog膮 przez oko艂o 2,6km do miejscowo艣ci Janiewice. Po drodze mijamy tereny rezerwatu przyrody „Janiewickie Bagno”.  W Janiewicach dzia艂a stowarzyszenie na rzecz rozwoju wsi. Z ciekawostek odnajdziemy 艂adny pa艂acyk my艣liwski Hohenzollernów z XIX wieku – obecnie po remoncie wraz z parkiem przypa艂acowym. Odcinek na ca艂ej d艂ugo艣ci dost臋pny dla pieszych, rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking.

1. Odcinek dziewi膮ty, Janiewice – Droga nr 209 – 53,80 (6,0) km – 1,1,1

Odcinek 艂atwy, zaczynaj膮cy si臋 od g艂ównego skrzy偶owania miejscowo艣ci gdzie skr臋camy w prawo  w kierunku Kr膮gu. Przez oko艂o 1,2km poruszamy si臋 drog膮 brukowan膮 dochodz膮c膮 do lasu, zmieniaj膮c nawierzchni臋 na drog臋 poln膮 i le艣n膮 dochodz膮c do gajówki . Id膮c lasem mieszanym dochodzimy do jeziora Janiewickiego. Mijamy jezioro i le偶acy nad nim o艣rodek wypoczynkowy oraz dwa pomnikowe d臋by za艣 ok. 1 km dalej kolejne dwa d臋by i cztery buki w okolicy le艣nictwa Janiewice.   Nast臋pnie kierujemy si臋 na po艂udnie do szosy 艂膮cz膮cej Borzys艂aw i Ostrowiec. Skr臋camy w prawo i dochodzimy prawie do drogi wojewódzkiej nr 205 szos膮, uwaga ruch lewostronny dla pieszych i poboczem. Odcinek na ca艂ej d艂ugo艣ci dost臋pny dla pieszych, rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking.

10. Odcinek dziesi膮ty, Droga nr 209 – Kr膮g (zamek), – 58,10 (4,3) km – 1,1,1

Odcinek 艂atwy, przed skrzy偶owaniem z drog膮 wojewódzk膮  nr 205, skr臋camy w lewo

w drog臋 le艣n膮. Zmierzaj膮c w kierunku po艂udniowo – wschodnim. Przemierzaj膮c m艂odniaki brzozowe oraz 艂膮ki dochodzimy do drogi asfaltowej, mijaj膮c po drodze kilka ma艂ych skrzy偶owa艅. Po wyj艣ciu z lasu, poruszamy si臋 jego skrajem w kierunku po艂udniowym. Przy drodze mijamy pot臋偶ny pomnikowy d膮b oraz  jezioro Zamkowe, gdzie mo偶na odpocz膮膰 podczas w臋drówki. Za jeziorem dochodzi do nas czarny szlak rowerowy „Trasa Zamkowa”. Nast臋pnie kierujemy si臋 do wsi Kr膮g. Po Dar艂owie, znajdziemy tutaj drugi zamek na trasie. Niew膮tpliwie jest co tutaj zwiedzi膰. Najwi臋ksz膮 atrakcj膮 jest zespó艂 parkowo-zamkowy. To w艂a艣nie tutaj umiejscowiony jest XV wieczny zamek rycerski Podewilsów (Podwliczów), XIX wieczna park o charakterze naturalistycznym, barokow膮 kaplic臋. Obecnie w zamku znajduje si臋 hotel. To nie koniec atrakcji. Z przyrody mo偶emy wyszczególni膰 alej臋 parkow膮 i pomnikowy klon srebrzysty. Z historycznych elementów grodzisko nizinne z IX-X wieku. Z pozosta艂ych zabytków, ko艣ció艂 filialny z 1580 roku, kaplic臋 grobow膮 1700 roku z ciekawym renesansowym i barokowym wyposa偶eniem. Odcinek na ca艂ej d艂ugo艣ci dost臋pny dla pieszych, rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking.

11. Odcinek jedenasty, Kr膮g (zamek) – Droga nr 208 – 65,7 (7,6) km – 1,2,2

Odcinek do艣膰 艂atwy, z miejscowymi utrudnieniami. Marsz rozpoczynamy od zamku, pod膮偶amy dalej drog膮 wojewódzk膮 nr 205 w kierunku po艂udniowym. Na g艂ównym skrzy偶owaniu szlak skr臋ca w lewo prowadz膮c nas do miejscowo艣ci Buszyno, uwaga ruch lewostronny dla pieszych i poboczem. Przed miejscowo艣ci膮 przekraczamy rzeczk臋 Grabowa. Szlak dalej prowadzi na po艂udnie, drog膮 przeciwpo偶arow膮  u艂o偶on膮 p艂yt jombo. Za Buszynem czarny szlak rowerowy „Trasa Zamkowa” odbija do miejscowo艣ci Wielin, z wybudowanym w roku 1698 szachulcowym ko艣cio艂em pw. Chrystusa Króla, o bogatym barokowym wyposa偶eniu. We wsi znajduje si臋 te偶 interesuj膮cy XVIII-wieczny klasycystyczny pa艂ac i niestrze偶one k膮pielisko. Wracaj膮c do szlaku, po pokonaniu wzniesienia, ukazuj膮 nam si臋 krajobrazy doliny rzeki. Po oko艂o 2 km szlak skr臋ca z drogi po偶arowej w prawo przez w膮wozy, jest to do艣膰 uci膮偶liwa trasa dla rowerzystów równie偶 z powodu rozpoczynaj膮cych si臋 wzniesie艅 polanowskich. Schodz膮c w dó艂 drog膮 le艣n膮 kieruj膮c si臋 do drogi wojewódzkiej nr 208, mijamy tereny podmok艂e. Dochodz膮c do szosy szlak skr臋ca w prawo. Odcinek na ca艂ej d艂ugo艣ci dost臋pny dla pieszych, rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking.

12. Odcinek dwunasty, Droga nr 208 – Polanów PKS, – 72,4 (6,7) km – 1,2,2

Odcinek o 艣rednim stopniu trudno艣ci, g艂ównie z powodu urozmaiconej rze藕by terenu. W臋druj膮c drog膮 wojewódzk膮 przez oko艂o 800m, mijaj膮c po drodze (lewa strona) rezerwat przyrody „Wiele艅”, uwaga ruch lewostronny dla pieszych i poboczem.  Nast臋pnie skr臋camy w lewo w drog臋 le艣n膮 (uwaga brak oznacze艅 skr臋tu). Maszeruj膮c dalej przez las mijamy z prawej strony tereny podmok艂e, po czym dochodzimy do drogi 偶wirowej, gdzie skr臋camy w lewo. Nast臋pnie schodzimy z drogi 偶wirowej w drog臋 le艣n膮 i pod膮偶amy ni膮 przez oko艂o 1,2km. Po drodze mijamy pomnik przyrody – D膮b Wranglera. Na skrzy偶owaniu skr臋camy w prawo pod gór臋. Wspinamy si臋 na góruj膮c膮 nad Polanowem od strony wschodniej, Warblewsk膮 Gór臋 170 mnpm. To w艂a艣nie tutaj planowane s膮 obecnie inwestycje turystyczne, przywracaj膮ce przedwojenne funkcje miejsca. Nazywana by艂a dawniej "Wielkim Widokiem" Znajdowa艂y si臋 na niej restauracja, taras widokowy oraz aleje spacerowe. W latach 80. na zachodnim stoku wybudowano nieistniej膮cy ju偶 wyci膮g narciarski. Mijamy z lewej strony wie偶臋 obserwacyjn膮, dalej kierujemy si臋 drog膮 le艣n膮 w dó艂. Przed Polanowem droga le艣na zniszczona, uniemo偶liwia przejazd rowerem (przez oko艂o 100m). Nast臋pnie dochodzimy do ogrodzenia, po czym kierujemy si臋 do miejscowo艣ci. W Polanowie dochodzimy do ul. Wolno艣ci gdzie skr臋camy w prawo. Nast臋pnie przechodzimy przez most nad rzek膮 Grabowa i dalej pod膮偶amy chodnikiem do przystanku PKS, gdzie nasz szlak ko艅czy/zaczyna swój bieg. Odcinek na ca艂ej d艂ugo艣ci dost臋pny dla pieszych, rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking jednak z utrudnieniami wskazanymi w opisie.  A po kilkudziesi臋ciu metrach docieramy na miejsce, do PKS gdzie znajduje si臋 jeden z w臋z艂ów szlaków w Polanowie:

• Szlak pieszy niebieski „Rezerwatów”, Polanów – Dar艂owo
  • Szlak 偶ó艂ty pieszy 艂膮cznikowy, Polanów – 呕ydowo
  • Szlak zielony „rzeki Radwi”, Polanów – Mostowo
  • Szlak rowerowy „Greenway Naszyjnik Pó艂nocy”

Je艣li, pójdziemy za znakami szlaku zielonego, dojdziemy do drugiego  w臋z艂a szlaków turystycznych w Polanowie u podnó偶a 艢wi臋tej Góry. Mo偶emy oczywi艣cie wej艣膰 zboczem do sanktuarium i 藕róde艂ka, ale i porusza膰 si臋 dalej w kierunku po艂udniowym jak i zachodnim. Na w臋藕le krzy偶uj膮 si臋, rozpoczynaj膮, lub ko艅cz膮 bieg nast臋puj膮ce szlaki:

W Polanowie warto zobaczy膰:

• Czerwony Most - 120-metrowej d艂ugo艣ci stalowy most nad rzek膮 Grabow膮, na rozebranej przez Rosjan w roku 1945 linii kolejowej Polanów - Korzybie.
  • Ko艣ció艂 Wniebowzi臋cia NMP - najstarsza budowla Polanowa, powsta艂a w XVIII wieku, z zachowan膮 pó藕nogotyck膮 wie偶膮.
  • 艢wi臋ta Góra (156 m n.p.m.) po艂o偶ona jest 2 km na po艂udniowy zachód od miasta, w pobli偶u siedziby nadle艣nictwa. Na pocz膮tku XIV stulecia zakonnicy wybudowali tu kaplic臋 z obrazem Matki Boskiej. Cudowny wizerunek i uzdrawiaj膮ce w艂a艣ciwo艣ci wody ze 藕ród艂a u podnó偶a góry 艣ci膮ga艂y tu setki p膮tników

PODSUMOWANIE.

• Szlak oznakowany na obydwa kierunki jego pokonywania.
  • Oznaczenie szlaku w 2011 roku okre艣lamy dostateczne, miejscami brak oznacze艅.
  • Generalnie szlak do艣膰 艂atwy, mo偶na pokona膰 pieszo, rowerem jak i z zastosowaniem nordic walking. Jednak sporym utrudnieniem s膮 miejscowo zarastaj膮ce drogi, w膮wozy oraz bardzo urozmaicona rze藕ba terenu w okolicach Polanowa. Utrudnienia wskazane w opisie.