Przet硊macz stron

Inne
Informacja Turystyczna
ZACHODNIOPOMORSKIE

Najlepsze mapy GPS do Garmin贸w

Ostatnie artyku硑

Najnowszy u縴tkownik: Andrzejpa
Polecane
INTERNETOWY SKLEP TURYSTYCZNY

Szukasz sprz臋tu turystycznego w dobrej cenie ? Zapraszamy do naszej Sk艂adnicy Turystycznej. W ofercie wszystko co potrzebne na wypad, biwak, wycieczk臋 .... Oferujemy sprz臋t renomowanych marek outdoor-owych od sprz臋tu kuchennego, poprzez biwakowy, po liofilizaty. Sprzedajemy mi臋dzy innymi nast臋puj膮ce marki; Optimus, Rockland, GSIOUTDOOR, Moraknive, Meteor, Campingaz i inne.

Sklep turystyczny "Sk艂adnicaTurystyczna.pl"

UWAGA - NOWA STRONA SZLAK脫W - WWW.WEDRUJZNAMI.PL.

W臋druj z Nami - Serwis Szlak贸w Turystycznych i sklep turystyczny

Niniejsza strona jest stron膮 archiwaln膮. Ca艂o艣膰 danych przeniesiono na now膮 stron臋 szlak贸w. Przygotowa艂em r贸wnie偶 map臋 on-line ze szlakami i obiektami, kt贸ra jest ca艂y czas rozwijana - www.SzlakiTurystyczne.eu

Nawigacja
Artyku硑 » SZLAKI PIESZE » ZP-1032-zielony, MOSTOWO PKS - POLAN脫W PKS, 34,7 km "Szlak Doliny Radwi im. Tadeusza Brzezi艅skiego"

ZAPRASZAMY NA NOW膭 STRON臉 SZLAKÓW.  POWOLI POPRAWIAMY I UZUPE艁NIAMY OPISY, UMIESZCZAMY NOWE INFORMACJE I SZLAKI. NOWY OPIS NA https://www.wedrujznami.pl/P-Z-ZK-028

NUMER SZLAKU: ZP-1032-Z

PRZEBIEG SZLAKU:  POLANÓW PKS – WIETRZNO – CHOCIMINO - LUBOWO – CYBULINO – KUROWO – K臉PISTE – KAMIENNE KR臉GI – MOSTOWO.

NAZWA SZLAKU: „SZLAK DOLINY RADWI IM. TADEUSZA BRZEZI艃SKIEGO”

GMINY:  POLANÓW (powiat koszali艅ski), BOBOLICE (powiat koszali艅ski), MANOWO (powiat koszali艅ski)

NAWIERZCHNIE: DROGI, 艢CIE呕KI LE艢NE, DROGI POLNE, DROGI ASFALTOWE.

KOLOR: ZIELONY (MALOWANE ZNAKI I DROGOWSKAZY)

ROK OSTATNIEGO MALOWANIA: NIEZNANY

ROK OSTATNIEGO MONITORINGU/POMIARU: 2011

D艁UGO艢膯:  36,4 km

WA呕NE UWAGI:

1. Szlak ma charakter liniowy.
  2. Na trasie w臋z艂y ze szlakami pieszymi i rowerowymi co umo偶liwia wariantowo艣膰 w臋drówek. Szlak w sporej cz臋艣ci przebiega po obszarze NATURA 2000 - Dolina Radwi, Chocieli i Chotli.
  3. W 2011 roku oznakowanie na ca艂ej d艂ugo艣ci szlaku, oceniamy na dostateczne w obu kierunkach – z艂e oznakowanie w okolicach Wietrzna,
  4. W Wietrznie na szlaku ogrodzony teren prywatny – nale偶y obej艣膰 p艂ot i nachodzi膰 szlak we wsi – stan 2011 rok.

Pomiar wykonany za pomoc膮 GPS Garmin 76CSx i 78S - Podany jest kilometra偶 ca艂kowity oraz pomi臋dzy odcinkami. Granica b艂臋du na ca艂ej d艂ugo艣ci 0,3 km. Podawana d艂ugo艣ci; wed艂ug konwerterów GPX od 35,90 km, wed艂ug Mapsource (czysty 艣lad 36,40 km).

CHARAKTERYSTYKA SZLAKU

Szlak ten decyzj膮 XVI Zjazdu Koszali艅skiego Oddzia艂u PTTK w dniu 12 marca 2005r. otrzyma艂 imi臋 Tadeusza Brzezi艅skiego - koszali艅skiego dzia艂acza turystycznego, przewodnika, krajoznawcy, wieloletniego prezesa Koszali艅skiego PTTK. Szlak zielony przebiega przez tereny doliny Radwi, które charakteryzuj膮 si臋 malowniczymi krajobrazami – obszar NATURA 2000. Mija te偶 rezerwat archeologiczny „Kamienne Kr臋gi” niedaleko Mostowa, kolejn膮 du偶膮 atrakcj臋 regionu Pomorza 艢rodkowego. Szlak nale偶y do do艣膰 艂atwych. Podej艣cia i zej艣cia, podzielone s膮 na mniej wi臋cej po艂ow臋.

OPIS TECHNICZNY

Odcinek pierwszy, Polanów PKS – W臋ze艂 szlaków (pod 艢wi臋t膮 Gór膮)  – 2,3 (2,3) km – 1,1,1

Odcinek 艂atwy, drogi asfaltowe, brukowana.

Pocz膮tek szlaku znajduje si臋 w Polanowie przy przystanku PKS, gdzie znajduje si臋 w臋ze艂 szlaków w którym swoje pocz膮tki maj膮 szlaki piesze:  niebieski „Szlak Rezerwatów”  oraz 偶ó艂ty 艂膮cznikowy „Polanów-呕ydowo” oraz przebiega szlak rowerowy „Greenway Naszyjnik Pó艂nocy”. Pocz膮tkowo idziemy ze szlakiem 偶ó艂tym ulic膮 Wolno艣ci. Po prawej stronie mijamy ko艣ció艂 Wniebowzi臋cia N.M.P. wzniesiony w XVIII w. z zachowan膮 pó藕nogotyck膮 wie偶a. Jest to najstarszy budowla w Polanowie. Dochodz膮c do skrzy偶owania na której znajduje si臋 stacja paliw skr臋camy w prawo i po oko艂o 100m skr臋camy w lewo w ulic臋 Dworcow膮 kieruj膮c膮 si臋 w stron臋 by艂ego dworca kolejowego. Poruszaj膮c si臋 wzd艂u偶 by艂ych torów kolejowych drog膮 brukowan膮, nast臋pnie poln膮 docieramy do ulicy Zacisze, gdzie do艂膮cza szlak pieszy czarny „Szlak pielgrzymkowy im. Jana Paw艂a II”. Kieruj膮c si臋 w stron臋 艢wi臋tej Góry dochodzimy do wiaduktu, przed którym skr臋camy w lewo. Uwaga – poruszamy si臋 poboczem po lewej stronie drogi. Tu maj膮 swój pocz膮tek szlaki rowerowe: niebieski „Polanowski Trakt Przyrodniczy” oraz czarny 艂膮cznikowy „Greenway, do morza”. Odcinek na ca艂ej d艂ugo艣ci dost臋pny dla pieszych, rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking.

Odcinek drugi, W臋ze艂 szlaków (przed 艢wi臋t膮 Gór膮) – Wietrzno (dworek) – 7,8 (5,5) km -1,2,2

Odcinek do艣膰 艂atwy, drogi le艣ne, polne, droga asfaltowa.

Kierujemy si臋 na po艂udnie drog膮 le艣n膮 wzd艂u偶 w膮wozu kolejowego razem z rowerowym szlakiem „Greenway Naszyjnik Pó艂nocy”. Na jego ko艅cu wchodzimy na nasyp kolejowy. Droga zmienia nawierzchni臋 na gruntow膮. Dalej szlak prowadzi na po艂udnie wzd艂u偶 skraju lasu. Po mini臋ciu szlabanu droga staje si臋 mniej przebie偶na. Po oko艂o 1k m skr臋camy w lewo (szlak rowerowy odchodzi na po艂udnie) w las, a nast臋pnie w prawo. Poruszaj膮c si臋 drog膮 le艣n膮. Pokonuj膮c kolejny kilometr dochodzimy do skrzy偶owania, gdzie skr臋camy w prawo (uwaga - brak oznacze艅), kierujemy si臋 do wsi Wietrzno dochodz膮c do szosy, gdzie szlak skr臋ca w prawo. Id膮 dalej z prawej strony mijamy zespó艂 pa艂acowo-folwarczny, z za艂o偶eniem pa艂acowym a w okolicy znajduje si臋 sporo pomników przyrody i g艂az narzutowy.  Odcinek na ca艂ej d艂ugo艣ci dost臋pny dla pieszych, rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking.

Odcinek trzeci, Wietrzno (dworek) – Chocimino (ko艣ció艂) – 10,80 (3,0) km - 1,1,1

Odcinek 艂atwy, droga asfaltowa.

Od dworku w Wietrznie szlak prowadzi ca艂y czas drog膮 asfaltow膮, a偶 do miejscowo艣ci Chocimino – wspólny przebieg z rowerowym szlakiem „Greenway Naszyjnik Pó艂nocy”. Uwaga – poruszamy si臋 poboczem po lewej stronie drogi. Przed nast臋pn膮 miejscowo艣ci膮 mijamy z prawej strony stawy. Za nimi na skrzy偶owaniu dróg skr臋camy w prawo dochodz膮c do kolejnego skrzy偶owania, zaraz za którym znajduje si臋 ko艣ció艂 ewangelicki z XVIII w. konstrukcji szachulcowej. Do ciekawostek wsi nale偶y równie偶 pa艂ac z II po艂owy XIX wieku i okoliczny starodrzew. Odcinek na ca艂ej d艂ugo艣ci dost臋pny dla pieszych, rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking.

Odcinek czwarty, Chocimino (ko艣ció艂)  – Skrzy偶owanie Cybulino – 17,40 (1,7) km - 1,1,1

Odcinek 艂atwy, droga asfaltowa, le艣na, 偶wirowa ubita.

Kieruj膮c si臋 od ko艣cio艂a na zachód drog膮 asfaltow膮 (uwaga – poruszamy si臋 poboczem po lewej stronie drogi) dochodzimy do rozwidlenia trzymaj膮c si臋 prawej strony. Na rozwidleniu skr臋camy w prawo, za艣 rowerowy szlak „Greenway Naszyjnik Pó艂nocy”, odchodzi w kierunku na 呕ydowo.  Dochodzimy do lasu przecinaj膮c dolin臋 rzeki Dr臋偶nianki. W lesie pokonujemy wzniesienie drog膮 le艣n膮 i brukowan膮 dochodz膮c do le艣niczówki Lubowo, za któr膮 skr臋camy w lewo (w okolicy agroturystyka). Pokonuj膮c dystans oko艂o 350m ponownie przecinamy rzek臋 Dr臋偶niank臋, nast臋pnie szlak prowadzi do skrzy偶owania z drog膮 brukowan膮, skr臋caj膮c w prawo ku rzece Radew. Na rzece znajduje si臋 szlak kajakowy rzek膮 Radew. Przechodz膮c przez most na zachód docieramy do skrzy偶owania z drog膮 wojewódzk膮  nr 200 po oko艂o 700m. Jeszcze kawa艂ek i dochodzimy do Cybulina. We wsi skr臋camy w prawo. Do obiektów wartych zobaczenia jest zespó艂 pa艂acowo-parkowy (prywatny), kaplica grobowa rodu von Kleist z 166 roku, która usytuowana jest w parku (doj艣cie alej膮 kasztanowców) oraz przewrócony g艂az, który wed艂ug materia艂ów 藕ród艂owych by艂 pomnikiem po艣wi臋conym pami臋ci A. Grondlera z okresu I Wojny 艢wiatowej (www.westernpomerania.com.pl). Dodatkowym atutem jest zachowana regionalna zabudowa i po艂o偶ony w okolicy punkt widokowy. Odcinek na ca艂ej d艂ugo艣ci dost臋pny dla pieszych, rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking.

Odcinek pi膮ty, Skrzy偶owanie, Cybulino – Kurowo  – 25,20 (6,10) km - 1,1,1

Odcinek do艣膰 艂atwy, droga asfaltowa.

Mijaj膮c skrzy偶owanie pod膮偶amy w kierunku Cybulina drog膮 asfaltow膮. Uwaga – poruszamy si臋 poboczem po lewej stronie drogi. Dochodz膮c do szczytu góry skr臋camy w prawo i przez oko艂o 1,7km pod膮偶amy do skrzy偶owania we wsi Kurowo. Przed miejscowo艣ci膮 po prawej stronie mijamy stary cmentarz. Kurowo to kolejna wie艣 z zachowan膮 zabytkow膮 zabudow膮 oraz XIX wiecznym ko艣cio艂em zbudowanym w stylu neogotyckim z ceg艂y i kamienia granitowego. Odnajdziemy równie偶 Obelisk pami臋ci po艣wi臋cony "Ofiarom pracy niewolniczej w Kurowie i okolicach w latach 1939-1945 i przesiedlonym ze swych Ojczyzn". Odcinek na ca艂ej d艂ugo艣ci dost臋pny dla pieszych, rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking.

Odcinek szósty, Kurowo – K臋piste (mostek na rzeczce Chociel)  – 32,80 (7,6) km - 1,2,1

Odcinek do艣膰 艂atwy, droga brukowana, droga le艣na (miejscami b艂oto).

Od Kurowa szlak prowadzi drog膮 brukowan膮 na zachód. Po pokonaniu nieca艂ej odleg艂o艣ci 1,5km na rozwidleniu skr臋camy w prawo. Pokonuj膮c kolejne 1,5km dochodzimy do rozlewisk rzeki Radwi przed którymi skr臋camy w lewo. Kieruj膮c si臋 na zachód pod膮偶amy wzd艂u偶 skraju lasu drog膮 le艣na. Id膮c ca艂y czas prosto mijamy drog臋 na osad臋 Bobrowo. Po wej艣ciu na drog臋 brukowan膮 skr臋camy w lewo w kierunku zachodnim, nast臋pnie przechodz膮c 200m znajdujemy si臋 na mostku na rzece Chociel a po chwili dochodzimy do osady K臋piste. Tutaj w臋ze艂 szlaków z rowerowymi; „Bike the Baltic”, zielony „Pó艂nocny Szlak Hobbitów”, który tutaj ko艅czy/zaczyna swój bieg. Dochodzi do nas równie偶 nieoznakowana trasa rowerowa pomara艅czowa „Pe艂nika Europejskiego” gminy Bobolice, która idzie do rezerwatu archeologicznego „Kamienne Kr臋gi Gotów”.  Odcinek na ca艂ej d艂ugo艣ci dost臋pny dla pieszych, rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking.

Odcinek siódmy, K臋piste (mostek na rzeczce Chociel) – Kamienne Kr臋gi –36,4 (3,6) km - 1,2,1

Odcinek do艣膰 艂atwy, drogi, 艣cie偶ki, dukty le艣ne.

Wspólny przebieg z odej艣ciami ze szlakiem rowerowym „Bike the Baltic” i tras膮 rowerow膮 „Pe艂nika Europejskiego”. Mijaj膮c K臋piste, szlak skr臋ca w prawo i id膮c 艂膮kami docieramy do skraju lasu. Dalej poruszamy si臋 drog膮 le艣n膮. Po pokonaniu oko艂o 1,3 km do drogi zbli偶amy si臋 do rzeki Radew. Id膮c w kierunku pó艂nocnym  przez ponad 1km docieramy do zakr臋tu rzeki wraz z któr膮 skr臋camy w lewo. Kierujemy si臋 na zachód drog膮 le艣n膮 przez oko艂o 1,5 km wzd艂u偶 rzeki, podziwiaj膮c dolin臋 Radwi. Docieraj膮c do skrzy偶owania odbijamy od rzeki w lewo, lecz po oko艂o 800m szlak ponownie skr臋ca w prawo w kierunku zachodnim do rezerwatu archeologicznego „Kamienne Kr臋gi”. Tutaj swój bieg ko艅czy/zaczyna zielony szlak rowerowy „Gotów” i trasa pomara艅czowa. Rowerowa „Pe艂nika Europejskiego”. „Kamienne Kr臋gi” w Grzybnicy to nic innego jak cmentarzysko za艂o偶one przez skandynawskich Gotów w I wieku naszej ery. Cmentarzysko to sk艂ada si臋 z 5 kr臋gów kamiennych oraz 101 grobów cia艂opalnych i szkieletowych. Odcinek na ca艂ej d艂ugo艣ci dost臋pny dla pieszych, rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking.

Odcinek ósmy, Kamienne Kr臋gi – Mostowo – 3,5km (1,1,1)

Odcinek 艂atwy, drogi, dukty le艣ne

Przechodzimy ko艂o rezerwatu archeologicznego „Kamienne Kr臋gi” - cmentarzyska za艂o偶onego przez skandynawskich Gotów w I wieku naszej ery. Znajduj膮 si臋 tu kr臋gi kamienne ogrodzone stoj膮cymi g艂azami miejsca wieców plemiennych, a w ich s膮siedztwie nagrobne bruki kamienne. Wi臋cej informacji na stronie www.manowo.pl . Wraz ze szlakami rowerowymi; zielonym „Gotów” oraz  „Bike the Baltic”, pod膮偶amy za znakami szlaku i wchodzimy w dukt le艣ny, którym kierujemy si臋 na zachód przez oko艂o 0,8 km i na skrzy偶owaniu skr臋camy w prawo i dalej w臋drujemy drog膮 le艣n膮 w stron臋 rzeki. Droga skr臋ca w lewo i pod膮偶a wzd艂u偶 rzeki, a nast臋pnie jeziora Rosnowskiego.  Szlak ko艅czy si臋 dochodz膮c do drogi krajowej nr 11 niedaleko miejscowo艣ci Mostowo. Skr臋caj膮c w prawo po przej艣ciu 300m mijaj膮c most znajduje si臋 przystanek PKS. Tutaj te偶 swój bieg zaczyna/ko艅czy niebieski szlak rowerowy „Szlak Pa艂aców”, za艣 szlak zielony rowerowy „Gotów” i „Bike the Baltic” pod膮偶aj膮 na pó艂noc. W Mostowie mo偶emy odpocz膮膰 , korzystaj膮c z noclegów i ruszy膰 dalej na podbój turystyczny Województw Zachodniopomorskiego, pieszo, rowerem czy kajakiem.  Odcinek na ca艂ej d艂ugo艣ci dost臋pny dla pieszych, rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking.

PODSUMOWANIE.

• Szlak oznakowany na obydwa kierunki jego pokonywania.
  • Oznaczenie szlaku w 2011 roku okre艣lamy dostateczne z miejscowymi utrudnieniami.
  • Szlak do艣膰 艂atwy dla turystów pieszych, jednak przebiegaj膮cy po urozmaiconej rze藕bie terenu, mo偶na pokona膰 pieszo, przejecha膰 rowerem. Drogi w dobrym stanie. Ocena ogólna szlaku jako 艂atwy.

SKALA TRUDNO艢膯I PIESZA –1
SKALA TRUDNO艢CI ROWER – 2
SKALA  TRUDNO艢CI NORDIC WALKING - 1

OPIS DANYCH TECHNICZNYCH SZLAKU:

1. D艂ugo艣膰 szlaku 36,40 km
  2. 艁膮czna wysoko艣膰 podej艣膰 na trasie 529 metrów
  3. 艁膮czna ilo艣膰 zej艣膰 na trasie 534 metrów
  4. Wysoko艣膰 wzgl臋dna minimalna 61 metrów
  5. Wysoko艣膰 wzgl臋dna maksymalna 151 metrów