Przet硊macz stron

Inne
Informacja Turystyczna
ZACHODNIOPOMORSKIE

Najlepsze mapy GPS do Garmin贸w

Ostatnie artyku硑

Najnowszy u縴tkownik: Andrzejpa
Polecane
INTERNETOWY SKLEP TURYSTYCZNY

Szukasz sprz臋tu turystycznego w dobrej cenie ? Zapraszamy do naszej Sk艂adnicy Turystycznej. W ofercie wszystko co potrzebne na wypad, biwak, wycieczk臋 .... Oferujemy sprz臋t renomowanych marek outdoor-owych od sprz臋tu kuchennego, poprzez biwakowy, po liofilizaty. Sprzedajemy mi臋dzy innymi nast臋puj膮ce marki; Optimus, Rockland, GSIOUTDOOR, Moraknive, Meteor, Campingaz i inne.

Sklep turystyczny "Sk艂adnicaTurystyczna.pl"

UWAGA - NOWA STRONA SZLAK脫W - WWW.WEDRUJZNAMI.PL.

W臋druj z Nami - Serwis Szlak贸w Turystycznych i sklep turystyczny

Niniejsza strona jest stron膮 archiwaln膮. Ca艂o艣膰 danych przeniesiono na now膮 stron臋 szlak贸w. Przygotowa艂em r贸wnie偶 map臋 on-line ze szlakami i obiektami, kt贸ra jest ca艂y czas rozwijana - www.SzlakiTurystyczne.eu

Nawigacja
Artyku硑 » SZLAKI PIESZE » P-9, Szlak pielgrzymkowy im Jana Paw艂a II "Szlak 艢wi臋tych G贸r", Koszalin, Che艂mska G贸ra-Polan贸w, 艢wi臋ta G贸ra Polanowska, 46,10 km

NUMER SZLAKU: P-S-ZWA-113, BRAK W EWIDENCJI PTTK.

PRZEBIEG SZLAKU: KOSZALIN (GÓRA CHE艁MSKA - W臉ZE艁 SZLAKÓW) – MASZKOWO - W臉GORZEWO KOSZALI艃SKIE – SZCZEGLINO – KO艢CIERNICA – NAC艁AW – GARBNO – DADZEWO – POLANÓW, 艢WI臉TA GÓRA POLANOWSKA

NAZWA SZLAKU: SZLAK IM. JANA PAW艁A II, SZLAK 艢WI臉TYCH GÓR, SZLAK PIELGRZYMKOWY

GMINY: KOSZALIN, SIANÓW, POLANÓW

NAWIERZCHNIE: DROGI, 艢CIE呕KI LE艢NE, DUKTY, SZOSA, DROGA POLNA, NASYP PO KOLEJCE W膭SKOTOROWEJ.

KOLOR: CZARNY / 呕Ó艁TO-BIA艁O-呕Ó艁TY (NA ODCINKU KO艢CIERNICA-POLANÓW (STARY WIADUKT KOLEJOWY)

ROK OSTATNIEGO MALOWANIA: NIEZNANY

ROK OSTATNIEGO MONITORINGU/POMIARU: 2011

D艁UGO艢膯: 46,30 km

WA呕NE UWAGI:

1. Szlak ma charakter liniowy.
  2. Szlak z wieloma w臋z艂ami z innymi szlakami turystycznymi, co pozwala na pe艂n膮 wariantowo艣膰 naszych w臋drówek.
  3. W 2011 roku oznakowanie na ca艂ej mierzonej d艂ugo艣ci szlaku, oceniamy na bardzo dobre w obu kierunkach z miejscowymi brakami oznacze艅 wymienionymi w opisie technicznym.

Pomiar wykonany za pomoc膮 GPS Garmin 76CSx i 78S - Podany jest kilometra偶 ca艂kowity oraz pomi臋dzy odcinkami.

CHARAKTERYSTYKA SZLAKU

Opisywany szlak nale偶y do szlaków 艂atwych.  Jest to d艂ugi szlak i warto przy planowaniu jego pokonania zaplanowa膰 noclegi. Cz臋sto u偶ywany jest równie偶 do lokalnych pielgrzymek. Szlak przebiega po pofa艂dowanym terenie, aczkolwiek jest do艣膰 艂atwy w pokonaniu. Obie, ukszta艂towane przez lodowiec pomorskie góry by艂y w przesz艂o艣ci miejscem sprawowania kultu religijnego oraz wa偶nymi punktami orientacyjnymi dla 偶eglarzy i w臋drowców. Krzy偶anka - jeden ze szczytów Góry Che艂mskiej (137 m n.p.m.) jest najwy偶szym nadmorskim wzniesieniem w pasie po艂udniowego Pobrze偶a Ba艂tyku. Szlak wiedzie le艣nymi i polnymi drogami oraz nasypem pozosta艂ym po kolei w膮skotorowej (od Ko艣ciernicy). 艁膮czy kilka za艂o偶onych w 艣redniowieczu wsi, z których 4 znajduj膮 si臋 obecnie w granicach gminy Sianów (Maszkowo, W臋gorzewo, Szczeglino, Mokre), a pozosta艂e w granicach gminy Polanów (Ko艣ciernica, Nac艂aw, Garbno oraz Rosocha). Na szczycie Góry Che艂mskiej - Krzy偶ance od roku 1991 istnieje kaplica z obrazem Matki Bo偶ej Trzykro膰 Przedziwnej - "Sanktuarium Przymierza". Obok kaplicy stoi ceglana wie偶a widokowa z XIX wieku, na któr膮 mo偶na wej艣膰 w soboty i niedziele przy dobrej pogodzie, za op艂at膮. Z czasów 艣redniowiecza na szczycie góry zachowa艂 si臋 zarys pierwotnej kaplicy, fragment muru V-wiecznego ko艣cio艂a oraz cmentarzysko licz膮ce oko艂o 3500 pochówków. Wpisany do pa艅stwowego rejestru zabytków szczyt góry otacza ró偶aniec u艂o偶ony z 59 kamiennych g艂azów, wydzielaj膮cych stref臋 sacrum. a zboczu 艢wi臋tej Góry ko艂o Polanowa bije posiadaj膮ce "uzdrawiaj膮c膮 moc" wodne 藕róde艂ko, zagospodarowane w 2003 roku. W latach 2003-2004 w bezpo艣rednim s膮siedztwie szczytu zosta艂a wybudowana Pustelnia Franciszka艅ska z Sanktuarium Matki Bo偶ej Bramy Niebios. Wzd艂u偶 prowadz膮cej na szczyt le艣nej drogi ustawiono 20 rze藕bionych w drewnie stacji ró偶a艅cowych. Obok obiektów znajduj膮cych si臋 na 艢wi臋tych Górach, na szlaku mo偶na zobaczy膰 m.in.: cha艂up臋 szachulcow膮 z XIX w. w W臋gorzewie, ko艣ció艂 p.w. MB Królowej Polski w Ko艣cienicy, eklektyczny pa艂ac z pocz膮tku XX wieku w Nac艂awiu, wybudowany przez rodzin臋 von Senden, zabytkow膮 alej臋 bukow膮 na odcinku mi臋dzy Dadzewem i Rosoch膮 (za www.it-pomorze.pl).

OPIS TECHNICZNY

Odcinek pierwszy, Koszalin Góra Che艂mska (w臋ze艂 szlaków) –  Maszkowo  - 7,10 (7,10) – 1,2,1

Odcinek do艣膰 艂atwy,  biegn膮cy przez wzniesienia drog膮 le艣n膮 i asfaltem.

Pocz膮tek szlaku znajduje si臋 na Krzy偶ance (najwy偶sze wzgórze Góry Che艂mskiej, Krzy偶anka – 136,2m n.p.m.), gdzie znajduje si臋 Sanktuarium Matki Bo偶ej Trzykro膰 Przedziwnej, pe艂ni膮ce funkcj臋 sanktuarium diecezjalnego oraz zbudowana w 1888 r. wie偶a widokowa dost臋pna dla zwiedzaj膮cych. Jest to równie偶 w臋ze艂 pieszych szlaków turystycznych: czerwony im. J. Chrz膮szczy艅skiego, 偶ó艂ty „P臋tla Tatrza艅ska” i niebieski „Porwanego Ksi臋cia”. Szlak pocz膮tkowo idzie razem ze szlakiem czerwonym w kierunku wschodnim przez oko艂o 1,3 km drog膮 le艣n膮. W mi臋dzy czasie  przecinamy ulic臋 S艂upsk膮 – w臋ze艂 ze szlakami rowerowymi: „Bike the Baltic” i 偶ó艂ty „Trakt Rybogryfa”. Za szos膮 skr臋camy w lewo i 艂ukiem w prawo pod膮偶amy na wschód, przez ponad kilometr do po艂膮czenia si臋 ze szlakiem 偶ó艂tym „P臋tla tatrza艅ska”. Dalej kierujemy si臋 prosto ze szlakiem 偶ó艂tym, który po ponad 0,5 km skr臋ca w prawo. Nast臋pnie id膮c prosto dochodzimy ponownie do szlaku czerwonego. Szlak ten idzie wspólnie z naszym, a偶 do ko艅ca odcinka. Po oko艂o 2,8km od po艂膮czenia szlak dochodzi do drogi wojewódzkiej 206. Kilkaset metrów przed szos膮, od pó艂nocy dochodzi do nas niebieski szlak rowerowy „艢ladami Ko艅skich Podków” oraz trasa rowerowa nr 3 Gminy Sianów. Dochodzimy do drogi i skr臋camy lewo do miejscowo艣ci Maszkowo. Po drodze wpierw trasa rowerowa nr 3, pó藕niej szlak czerwony pieszy, odbijaj膮 na po艂udniowy zachód. Dochodzimy asfaltem do wsi (wchodzimy do gminy Sianów).  Uwaga – poruszamy si臋 poboczem po lewej stronie drogi. Odcinek na ca艂ej d艂ugo艣ci dost臋pny dla pieszych, rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking – uwaga na strome zej艣cie/zjazd z Krzy偶anki oraz utrudnienia w postaci urozmaiconej rze藕by terenu.

Odcinek drugi, Maszkowo – W臋gorzewo Koszali艅skie – 11,80 km (4,70) – 1,1,1

Odcinek 艂atwy, szlak prowadzi przez ca艂y odcinek drog膮 asfaltow膮.

W Maszkowie znajduje si臋 zabudowa z XIX w. w stylu szachulcowym oraz gospodarstwo agroturystyczne z ko艅mi. Skr臋camy ostro w lewo. Tu偶 za zakr臋tem od strony po艂udniowej (cmentarza) dochodzi do nas szlak rowerowy czerwony „Morenowej Prze艂臋czy”. Dochodzimy do ko艅ca wsi i na rozwidleniu dróg szlaki rowerowe skr臋caj膮 w lewo. Kolejne 2 km szlak prowadzi wzd艂u偶 drogi wojewódzkiej 205. Po chwili wraca do nas niebieski szlak rowerowy „艢ladami Ko艅skich Podków” oraz trasa rowerowa nr 3 Gminy Sianów. Tu偶 przed mostem nad rzek膮 Unie艣膰 (trasa kajakowa), od prawej dochodzi do nas 偶ó艂ty szlak rowerowy „Trakt Rybogryfa”. Przechodzimy most i na najbli偶szym du偶ym skrzy偶owaniu skr臋camy w lewo skos, kieruj膮c si臋 na W臋gorzewo Koszali艅skie. Po oko艂o 2 km, na skrzy偶owaniu du偶y w臋ze艂 szlaków i tras rowerowych: wymienione wy偶ej 艂膮cza si臋 z; „Bike the Baltic”, trasa zielona nr 2 Gminy Sianów, trasa czerwona „Sianowska Kraina w Kratk臋”, szlak 艂膮cznikowy „Greenway”. Kilkadziesi膮t metrów dalej, odchodzi od nas szlak rowerowy 偶ó艂ty, kieruj膮c si臋 na wschód. My po dwóch kilometrach od skrzy偶owania wchodzimy do W臋gorzewa Koszali艅skiego. Uwaga – poruszamy si臋 poboczem po lewej stronie drogi. W centrum wsi skr臋camy w prawo a „Bike the Baltic” i czerwona trasa rowerowa  Gminy Sianów id膮 dalej asfaltem drog膮 na Sianów. We wsi tablica informacyjna i drogowskazy. Swój bieg ko艅cz膮/zaczynaj膮 szlaki czarny i niebieski rowerowy. Odcinek na ca艂ej d艂ugo艣ci dost臋pny dla pieszych, rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking. W臋gorzewo jest idealn膮 baz膮 wypadow膮. We wsi znajdziemy zabytkow膮 zabudow臋 wiejsk膮, dawn膮 zabytkow膮 neogotyck膮 kaplic臋 cmentarn膮, pe艂ni膮c膮 po  rozbudowaniu role ko艣cio艂a filialnego, cmentarz poewangelicki, pomnikow膮 alej臋 lip, jak i pozosta艂o艣ci dawnego folwarku, gdy bardzo mocno poszukamy.

Odcinek trzeci, W臋gorzewo Koszali艅skie – Ko艣ciernica – 20,60 km (8,80) – 1,1,1

Odcinek 艂atwy, droga gruntowa, droga polna .

W centrum wsi nasz szlak wraz z trasami Gminy Sianów -  skr臋ca w prawo w drog臋 gruntow膮, gdzie po 150 m kieruje si臋 na po艂udnie dochodz膮c do skraju lasu. Dochodzimy ponownie do szlaków tras rowerowych Gminy Sianów, „Bike the Baltic”, czarny 艂膮cznikowy „Greenway”, czerwony „Sianowska Kraina S艂o艅ca” i zielona trasa nr 2. Na skraju lasu skr臋camy w lewo i wchodzimy w las. Po oko艂o 2km drog膮 le艣n膮, dochodzimy do skrzy偶owania – przecinamy 偶ó艂ty szlak rowerowy „Szlak Megalitów” oraz Szlak Konny Pomorza 艢rodkowego . Idziemy dalej na wprost, mijaj膮c po lewej stronie cmentarz (w jego okolicy dwa pomnikowe drzewa: klon zwyczajny i lipa drobnolistna), a z prawej strony w oddali mo偶emy ujrze膰 zabudow臋 miejscowo艣ci Szczeglino, wraz z ko艣cio艂em neogotyckim z 1908 roku. Szlak prowadzi dalej na wschód. PO oko艂o 650 metrach odchodzi od nas czerwona trasa rowerowa w lewo skos. Poruszamy si臋 ca艂y czas drog膮 le艣n膮. Na trasie szlaki rowerowe odchodz膮 w lewo na kilkaset metrów, aby powróci膰 do nas na granicy gmin Sianów/Polanów – dochodzi do nas zielona trasa rowerowa nr 2 Gminy Sianów. Skr臋camy wpierw 艂ukiem w lewo a nast臋pnie skr臋camy w prawo, mijaj膮c po prawej cmentarz i  wchodz膮c od pó艂nocnego zachodu do Ko艣ciernicy – droga numer 206. Odcinek na ca艂ej d艂ugo艣ci dost臋pny dla pieszych, rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking.

Odcinek czwarty, Ko艣ciernica – Nac艂aw (pa艂ac) – 27,00 (6,40) – 1,1,1

Odcinek 艂atwy, droga asfaltowa, nasyp po by艂ej kolejce w膮skotorowej.

Zmiana oznaczenia z czarnego szlaku na 偶ó艂to-bia艂o-偶ó艂te (paski). W Ko艣ciernicy wart zobaczenia jest ko艣ció艂 gotycki z XV w. p.w. MB Królowej Polski, ruina neoroma艅skiej kaplicy grobowej, zabytkowy park przypa艂acowy z po艂owy XIX wieku w którym na uwag臋 zas艂uguj膮; pomnikowa lipa drobnolistna o obwodzie pnia 450 cm oraz klon-jawor odmiany Worleei. Odnajdziemy równie偶 bunkry i schrony poniemieckie. Na cmentarzu przyko艣cielnym znajduje si臋 pomnik po艣wi臋cony mieszka艅com wsi poleg艂ym w I wojnie 艣wiatowej. Brak nazwisk poleg艂ych. Na skrzy偶owaniu skr臋camy w lewo, kieruj膮c si臋 drog膮 wojewódzk膮 206 na wschód – tutaj zielona trasa rowerowa nr 2 Gminy Sianów odchodzi na po艂udnie. My za艣 do Nac艂awia idziemy wspólnie z rowerowym szlakiem rowerowym czarnym 艂膮cznikowym Greenway i „Bike the Balitc”.  Uwaga – poruszamy si臋 poboczem po lewej stronie drogi. Po oko艂o 1,1km szlak odbija lekko w lewo skos w drog臋 utwardzon膮, poln膮 po by艂ej kolejce w膮skotorowej. Mijaj膮c pole szlak wchodzi do lasu. Na tym odcinku przecinamy zielony szlak rowerowy „Pó艂nocny Szlak Hobbitów”. Podziwiaj膮c tereny podmok艂e rozci膮gaj膮ce si臋 wzd艂u偶 nasypu, idziemy dalej drog膮 po w膮skotorówce, a偶 do pierwszej zabudowy w miejscowo艣ci Nac艂aw, gdzie szlak skr臋ca w prawo w drog臋 gruntow膮 i kieruje si臋 ponownie do drogi wojewódzkiej 206. Nast臋pnie kierujemy si臋 w prawo w stron臋 pa艂acu. W centrum wsi, szlaki rowerowe odchodz膮 na wschód, drog膮 numer 206. My na skrzy偶owaniu idziemy dalej na wprost. Odcinek na ca艂ej d艂ugo艣ci dost臋pny dla pieszych, rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking.

Odcinek pi膮ty, Nac艂aw (pa艂ac) – Garbno (ko艣ció艂) – 30,80 km (3,80) – 1,1,1

Odcinek 艂atwy, w ca艂o艣ci szlak prowadzi po szosie. Uwaga – poruszamy si臋 poboczem po lewej stronie drogi.

Warty uwagi jest pa艂ac eklektyczny rodziny von Senden (obecnie w r臋kach prywatnych) z prze艂omu XIX i XX wieku oraz park krajobrazowy z XVIII wieku. Ponadto znajdziemy pomnik przyrody - bukowa aleja, któr膮 stanowi 430 buków w wieku ok. 200 lat rosn膮cych na poboczu drogi mi臋dzy Nac艂awiem a Jacinkami. Kieruj膮c si臋 drog膮 wojewódzk膮 206 na po艂udnie przez oko艂o 350m dochodzimy do rozwidlenia, gdzie idziemy na wprost – kierunek po艂udniowy. Idziemy oko艂o 3,5km (po drodze mijamy stary cmentarz po lewej stronie) i dochodzimy do wsi Garbno, gdzie znajduje si臋 szachulcowy ko艣ció艂 艣w. Antoniego, wybudowany w 1769 roku na miejscu 艣wi膮tyni gotyckiej powsta艂ej w 1550 roku. Dach ko艣cio艂a  pokryty jest strzech膮. Wewn膮trz zachowa艂y sie liczne zabytki: o艂tarz barokowy, chrzcielnica i ambona z 1600 r., pó藕nogotycki krucyfiks, witra偶 z 1769 r. i dzwon z XVII wieku. W ko艣ciele jest te偶 nagrobek z 1772 r. Po za tym znajdziemy równie偶 pa艂ac rodziny von Senden z 1859 roku, otoczony niegdy艣 krajobrazowym parkiem, obecnie w stanie szcz膮tkowym. Na skrzy偶owaniu w臋ze艂 ze szlakami rowerowymi: „Bike the Baltic” i niebieskim szlakiem „Polanowski Trakt Przyrodniczy”, które po chwili kieruj膮 si臋 na po艂udniowy zachód. Odcinek na ca艂ej d艂ugo艣ci dost臋pny dla pieszych, rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking.

Odcinek szósty, Garbno (ko艣ció艂) – Dadzewo – 34,80 km (4,00) – 1,1,1

Odcinek 艂atwy, droga 偶wirowa przechodz膮ca w drog臋 z p艂yt (jombo).

Wchodzimy na drog臋 nr 206 i skr臋camy w lewo aby na kolejnym skrzy偶owaniu odbi膰 ponownie w lewo skos. Od rozwidlenia za wsi膮 Garbno skr臋camy w lewo na skrzy偶owaniu w drog臋 o nawierzchni 偶wirowej – szlaki odchodz膮 drog膮 wojewódzk膮. Nast臋pnie kierujemy si臋 wg szlaku (d艂u偶szy odcinek z górki). Przy kolejnym le艣nym skrzy偶owaniu skr臋camy lekko w lewo skos. Po przej艣ciu po艂owy odcinka dochodz膮c do strumienia wchodzimy w las. Po oko艂o 1,5 km docieramy do skraju lasu i wychodzimy na teren otwarty. Przy wyj艣ciu z lasu po lewej stronie mo偶emy odnale藕膰 pomnikowy. Dochodzimy do cmentarza (w okolicy cmentarza pomnikowa lipa drobnolistna), a nast臋pnie do du偶ego gospodarstwa rolnego – osada Dadzewo. Mijamy je i dochodzimy do skrzy偶owania, gdzie szlak skr臋ca w prawo. Odcinek na ca艂ej d艂ugo艣ci dost臋pny dla pieszych, rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking.

Odcinek siódmy, Dadzewo – w臋ze艂 szlaków Rosocha – 38,40 km (2,90) – 1,1,1

Odcinek 艂atwy, przez ca艂y odcinek droga polna.

Przez oko艂o 2 km poruszamy si臋 pomnikow膮 Alej膮 Bukow膮 po drodze polnej. Na skrzy偶owaniu skr臋camy w lewo skos i dalej szlak prowadzi drog膮 do wsi Rosocha, gdzie szlak skr臋ca w lewo w kierunku pó艂nocnym w drog臋 poln膮. Uwaga – brak oznacze艅 na skrzy偶owaniu. W miejscowo艣ci znajduje si臋 pomnik (kamienny) poleg艂ych w czasie I wojny 艣wiatowej mieszka艅ców Rosochy. Na skrzy偶owaniu w臋ze艂 ze szlakami rowerowymi: „Bike the Baltic” i niebieskim szlakiem „Polanowski Trakt Przyrodniczy”, które po chwili kieruj膮 si臋 na po艂udniowy zachód. Odcinek na ca艂ej d艂ugo艣ci dost臋pny dla pieszych, rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking.

Odcinek ósmy, w臋ze艂 szlaków Rosocha – w臋ze艂 szlaków Jacinki (skrzy偶owanie przed wsi膮) – 41,30 km (2,90) – 1,1,1

Poruszamy si臋 drog膮 poln膮 w kierunku pó艂nocnym. Przed wsi膮 Jacinki do szlaku dochodz膮 szlaki rowerowe „Bike the Baltic” oraz czarny 艂膮cznikowy Greenway. Na w臋藕le szlaków brak oznacze艅. Odcinek na ca艂ej d艂ugo艣ci dost臋pny dla pieszych, rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking.

Odcinek dziewi膮ty, w臋ze艂 szlaków Jacinki (skrzy偶owanie przed wsi膮) – Polanów 艢wi臋ta Góra Polanowska – 45,20 km (3,90) – 1,1,1

Odcinek 艂atwy, droga/nasyp po rozebranej kolejce w膮skotorowej, droga asfaltowa.

Przed budynkami hodowli skr臋camy w prawo. Szlak schodzi w dó艂 wraz ze szlakami rowerowymi; „Bike the Baltic” oraz czarny 艂膮cznikowy Greenway. Dalej droga wchodzi w las. Droga lekko skr臋caj膮c przechodzi w nasyp kolejowy. Kierujemy si臋 nim podziwiaj膮c otwarte polanowskie przestrzenie. Dochodz膮c do Polanowa droga zmienia si臋 w le艣n膮, a nast臋pnie w drog臋 asfaltow膮, gdzie przechodzimy pod starym wiaduktem kolejki w膮skotorowej. Od wiaduktu szlak zmienia kolor na czarny z 偶ó艂to-bia艂o-偶ó艂tych.  Dochodz膮c do skrzy偶owania ulic膮 Zacisze dochodzi szlak zielony (Polanów-Mostowo). Na skrzy偶owaniu szlak skr臋ca w prawo ku 艢wi臋tej Górze Polanowskiej. Odcinek na ca艂ej d艂ugo艣ci dost臋pny dla pieszych, rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking.

Odcinek dziesi膮ty, Polanów – 艢wi臋ta Góra Polanowska – 46,30 km (1,10) – 1,2,1

Odcinek 艂atwy, w ca艂o艣ci droga le艣na, miejscami p艂yty (jombo).

Przy zej艣ciu szlaku z drogi asfaltowej, kierujemy si臋 na szczyt le艣n膮 drog膮 (miejscami p艂yty), wzd艂u偶 której ustawiono 20 rze藕bionych w drewnie stacji ró偶a艅cowych. Na zboczu góry bije posiadaj膮ce "uzdrawiaj膮c膮 moc" wodne 藕róde艂ko. Na szczycie 艢wi臋tej Góry (156m n.p.m.) szlak ko艅czy si臋. W XII w., za spraw膮 艣w. Ottona z Bambergu, na górze powsta艂a drewniana kaplica pod wezwaniem Maryi. Na pocz膮tku XIV wieku cystersi wybudowali tu kaplic臋. Odcinek na ca艂ej d艂ugo艣ci dost臋pny dla pieszych, rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking – utrudnienie, podej艣cie na gór臋. W Polanowie w臋ze艂 wielu szlaków turystycznych:

1. Pieszy czarny pielgrzymkowy, Polanów, 艢wi臋ta Góra-Koszalin, Góra Che艂mska
  2. Pieszy zielony „Doliny Dolnej Radwi”, Polanów, 艢wi臋ta Góra Polanowska-Mostowo
  3. Pieszy niebieski „Rezerwatów”, Polanów - Dar艂ówko
  4. Pieszy 偶ó艂ty, Polanów-呕ydowo
  5. Pieszy zielony „Wzgórzami Moreny Czo艂owej”, 呕ydowo-Z艂ocieniec
  6. Rowerowy „Bike the Baltic”, Ko艂obrzeg-Koszalin
  7. Rowerowy niebieski „Polanowski Trakt Przyrodniczy”, Polanów-Wyszebórz
  8. Rowerowy czarny 艂膮cznikowy „Greenway”, Polanów-W臋gorzewo Koszali艅skie
  1. Rowerowy zielony „Greenway, Naszyjnik Pó艂nocy”, okr臋偶ny z Debrzna.
  2. Szlak konny im. Rotmistrza Marka Roszczynialskiego, Jaros艂awiec-Bia艂y Bór

PODSUMOWANIE.

• Szlak oznakowany na obydwa kierunki jego pokonywania.
  • Oznaczenie szlaku w 2011 roku okre艣lamy bardzo dobre na odcinku Góra Che艂mska (Krzy偶anka) – Ko艣ciernica oraz wiadukt kolejowy w Polanowie – 艢wi臋ta Góra w Polanowie, natomiast odcinek Ko艣ciernica – wiadukt kolejowy w Polanowie okre艣lamy jako mierny (na tym fragmencie zmiana koloru szlaku na 偶ó艂to-bia艂o-偶ó艂ty).
  • Generalnie szlak 艂atwy, mo偶na pokona膰 pieszo, rowerem jak i z zastosowaniem nordic walking. Drogi w dobrym stanie. Teren pofa艂dowany miejscami mocno urozmaicony.

SKALA TRUDNO艢膯I PIESZA – 1
SKALA TRUDNO艢CI ROWER – 2
SKALA  TRUDNO艢CI NORDIC WALKING – 1

1 – 艂atwy bez utrudnie艅
2 – z miejscowymi utrudnieniami
3 – o utrudnionym przej艣ciu/przeje藕dzie

OPIS DANYCH TECHNICZNYCH SZLAKU:

1. D艂ugo艣膰 szlaku 46,3 km
  2. 艁膮czna wysoko艣膰 podej艣膰 na trasie 501 metrów
  3. 艁膮czna ilo艣膰 zej艣膰 na trasie 462 metrów
  4. Wysoko艣膰 wzgl臋dna minimalna 14 metrów