Przetłumacz stronę

Sklep turystyczny
Internetowy Sklep Działań Aktywnych WIKNG Szczecin
Nawigacja
OFERTA ZNAKARSKA
TURYSTYKA = SZLAKI ?
KONCEPCJA SZLAKU
PROJEKT SZLAKU
UZGODNIENIA
OZNAKOWANIE
INFORMACJA
CENNIK PRAC
REALIZACJE
NASZA KADRA

NASZ SERWIS
WYSZUKIWARKA
Regulamin serwisu
Historia i misja
O Autorach
Dołącz do nas
Partnerzy i wsparcie
Darowizna
Kontakt z serwisem
Dane teleadresowe
Turystyczne linki

NASZE SZLAKI
OGÓLNY SPIS SZLAKÓW
FORUM DYSKUSYJNE
Pobieralnia plików
Galeria zdjęć
Oznaczenia szlaków
Co to jest szlak
Historia szlaków

SZLAKI PIESZE
Szlaki piesze krajowe
Szlaki nordic walking
Szlaki spacerowe
Szlaki tematyczne
Szlaki miejskie

SZLAKI ROWEROWE
Szlaki krajowe
Inne szlaki

MIĘDZYNARODOWE
Szlaki piesze
Szlaki rowerowe
Droga Św Jakuba
Inne

INNE SZLAKI I TRASY
Szlaki wodne
Szlaki konne
Trasy rowerowy
Trasy motorowe
Trasy biegowe
Trasy narciarskie
Trasy rekreacyjne

ARTYKUŁY TURYSTYCZNE
Ciekawe obiekty
Nasze wyprawy
Inne
Informacja Turystyczna
ZACHODNIOPOMORSKIE



Najlepsze mapy GPS do Garminów

NASZ FACEBOOK



Ostatnie artykuły
P-N-ZGL-130, niebies...
R-N-ZSW/ZKA-013 nieb...
P-N-ZSW/ZKA-108 (PTT...
P-S-ZKA-129, czarny ...
P-S-ZWA/ZDR-088 (PTT...
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Aktualnie online
Gości online: 2

Użytkowników online: 0

Łącznie użytkowników: 219
Najnowszy użytkownik: Andrzejpa
Polecane

MARATON KAJAKOWY MEANDRY INY I MARATON KAJAKOWY "MEANDRY INY" - 27.08.2016.

Serdecznie zapraszamy do wspólnej zabawy zaawansowanych jak i początkujących kajakarzy, W 2016 roku proponujemy dwie kategorie; ULTRA na trasie Stargard-Sowno-Goleniów o długości około 40 km oraz LIGHT na trasie Sowno-Bącznik-Goleniów o długości około 18 km, ktory idealnie nadaje się nawet dla początkujących kajakarzy z małymi dziećmi. Więcej informacji na naszej stronie - http://www.kajakowaina.pl/?page_id=162.

WYSZUKIWARKA SZLAKÓW W SERWISIE
Wpisz nazwę, ID, miejscowość i znajdź interesujący Ciebie szlak w naszym serwisie.

Nawigacja
Artykuły » MIĘDZYNARODOWE SZLAKI ROWEROWE » R-10 Międzynarodowy Szlak Rowerowy "Dookoła Bałtyku - odcinek 1 Świnoujście - Kołobrzeg 135,90 km
R-10 Międzynarodowy Szlak Rowerowy "Dookoła Bałtyku - odcinek 1 Świnoujście - Kołobrzeg 135,90 km

NUMER ZACHODNIOPOMORSKA BAZA SZLAKÓW TURYSTYCZNYCH: R-R10-ZSW/ZKA/ZGY/ZKL/ZK/ZSL

NUMER SZLAKU WG PTTK: R-10

PRZEBIEG SZLAKU: ŚWINOUJŚCIE GRANICA – ŚWINOUJŚCIE PROM – ŚWINOUJŚCIE WARSZÓW (ODBICIE BOCZNE FORT GERHARDA I LATARNIA MORSKA) – MIĘDZYZDROJE – ZAGRODA ŻUBRÓW – WARNOWO – DOMYSŁÓW – KOŁCZEWO – SIEROSŁAW – ZASTAŃ – MIĘDZYWODZIE – DZIWNÓW – DZIWNÓWEK – ŁUKĘCIN – POBIEROWO – PUSTKOWO – TRZĘSACZ – REWAL – NIECHORZE – POGORZELICA – SKALNO – KONARZEWO – ROGOZINA – SADLNO – TRZEBIATÓW – NOWIELICE – ROBY – MRZEŻYNO – DŹWIRZYNO – GRZYBOWO - KOŁOBRZEG (MOST)

NAZWA SZLAKU: MIĘDZYNARODOWY SZLAK ROWEROWY "DOOKOŁA BAŁTYKU"

GMINY: ŚWINOUJSCIE, MIĘDZYZDROJE, WOLIN. DZIWNÓW, REWAL, KOŁOBRZEG.

POWIATY: ŚWINOUJŚCIE, KAMIEŃ POMORSKI, GRYFICE, KOŁOBRZEG

NADLEŚNICTWA: MIĘDZYZDROJE, WOLIŃSKI, PARK NARODOWY, GRYFICE, GOŚCINO, LASY URZĘDU MORSKIEGO

NAWIERZCHNIE: ASFALT, BRUK, BETON, UTWARDZONA, DROGA POLNA

KOLOR: ZNAKI R-10 ZIELONE (POMARAŃCZOWE)

DŁUGOŚĆ: 137,6 KM (BEZ ODCINKA DO FORTU GERHARDA - 133,73 KM)

WAŻNE UWAGI:

  1. Na całym odcinku przebiegu szlaku idzie wspólnie lub często krzyżuje się z Międzynarodowym Szlakiem Pieszym E-9 (czerwony ZP107-c, od Niechorza ZP-5). Tabliczki i drogowskazy montowane na słupach itp. Mogą być złośliwie poobracane.
  2. Brak oznaczeń skrętu w Zapolicach (stan 2010 dla odcinka nr 11)
  3. Odcinek piętnasty i szesnasty – remont mostu w Dźwirzynie (stan 2010)
  4. Odcinek szesnasty – z powodu budowy ścieżki Kołobrzeg – Grzybowo zniszczone i rozkopane drogi utrudniające przejazd (stan 2010).
  5. Opis szlaku według Gminy Kołobrzeg w ramach projektu gmin powiatu Kołobrzeg i Barth - LINK .
  6. Odcinek dodatkowy z betonówki (patrz opis drugiego odcinka) do fortu Gerharda 3,82 km (1,1,1) podjazdy 17,3 m , zjazdy 5,02 m najwyższy punkt 10m.
  7. SUMA KILOMETRÓW PODLICZONA W DWÓCH KIERUNKACH JAZDY - W NAWIASIE KIERUNEK KOŁOBRZEG - ŚWINOUJŚCIE !!!!

Pomiar wykonany za pomocą GPS Garmin 76CSx i 78S - Podany jest kilometraż całkowity oraz pomiędzy odcinkami.

POBIERZ DUŻY PLIK SCHEMATU SZLAKU - ODCINEK nr 1

CHARAKTERYSTYKA SZLAKU  

Odcinek pierwszy Świnoujście granica – Świnoujście Przeprawa promowa 7,63  km (1,1,1) - podjazdy 39,5 m, zjazdy 44,3 m, punkt 13 m. SUMA 7,63 (133,73) km

Odcinek łatwy w całości przebiegający po Świnoujściu (zachodnia część miasta na Wyspie Uznam).  Wędrówkę rozpoczynamy przy przejściu granicznym Świnoujście Albheck. W tym samym miejscu swój bieg rozpoczyna Międzynarodowy Szlak Pieszy E-9 (ZP-107 im. Cz. Piskorskiego) oraz niebieski rowerowy stanowiący część świnoujską Międzynarodowego Szlaku Rowerowego R-66 „Dookoła Zalewu Szczecińskiego”. Ruszamy ulicą Wojska Polskiego. Na skrzyżowaniu z Moniuszki skręcamy w lewo i dojeżdżamy do deptaka świnoujskiego – od lewej dochodzi szlak pieszy E-9 (ZP-107). Skręcamy w prawo jadąc wzdłuż promenady. Mijamy szereg zejść na plaże oraz punktów gastronomicznych, amfiteatr i ciekawe formy artystyczne. Wjeżdżamy w Uzdrowiskową. Dojeżdżamy do jej końca,  jedziemy chwilkę drogą leśną i skręcamy w prawo jadąc wzdłuż Świny. Jeśli chcemy możemy poprowadzić rower za znakami szlaku czerwonego do słynnych świnoujskich Stawomłynów i wrócić wzdłuż Świny aby dojść do szlaku rowerowego. Jadąc wzdłuż Świny leśną i piaszczystą drogą zwracamy uwagę na wzmożony ruch pieszych. Dojeżdżamy do pierwszego z trzech świnoujskich fortów (czwarty niestety nie istnieje) – Fortu Zachodniego. Warto zatrzymać się i zwiedzić zarówno sam fort jak i muzeum. Oczywiście jest gdzie się posilić. Ruszamy dalej szlakiem (wspólny przebieg z czerwonym E-9), mijamy po prawej budynki twierdzy Świnoujście, latem tętniące życiem i historią miasta. Brukową drogą docieramy do Fortu Anioła, który jeszcze niedawno zajęty był przez wojsko. Po krótkim zwiedzeniu i zdjęciach na punkcie widokowym na szczycie fortu, ruszamy dalej w kierunku przeprawy promowej mijając po prawej Park Zdrojowy a po lewej port jachtowy. Skręcamy w Rogozińskiego i wchodzimy na Wybrzeże Władysława. Docieramy do przeprawy promowej gdzie kończymy nasz odcinek. Również tutaj umiejscowiona jest Informacja Turystyczna. Odcinek dostępny również dla turystów pieszych i nordic walking. Oznakowanie dość dobre.  

Odcinek drugi Świnoujście przeprawa – Wieża Obserwacyjna baterii Goeben 5,38 km (1,1,1) - podjazdy 26,4 m, zjazdy 20,5 m, najwyższy punkt 20,5 m. SUMA 13,01 (126,10) km - gdy pojedziemy do Fortu Gerharda +3,82 km

Po przeprawie promem ruszamy w dalszą trasę skręcając w lewo. Praktycznie na całym odcinku przeprawa – pętla MZK,  wspólny przebieg z pieszym szlakiem niebieskim ZP-108. Po prawej mamy dworzec PKP i PKS. Przejeżdżamy przejazd kolejowy i na pierwszym skrzyżowaniu skręcamy w prawo (ulica Barlickiego). Jedziemy nią aż do przejazdu kolejowego, skręcamy w lewo i wjeżdżamy w ulicę Ku Morzu wyłożoną betonowymi płytami. Przejeżdżamy wzdłuż terenów budowanego gazo portu. Mniej więcej w połowie skrzyżowanie w prawo (ze szlabanem), którym później będziemy jechali w dalszą część szlaku. Dojeżdżamy do ronda (tutaj tez parking) i skręcamy w lewo. Jedziemy wzdłuż brzegu morza aż do pętli autobusowej MKZ i skręcamy w lewo. W tym miejscu szlak pieszy odchodzi prosto i brzegiem plaży idzie do Międzyzdrojów. Mijamy stojącą przy drodze baterię dowodzenia. Nie wiemy ale wokół nas w lesie istnieją stanowiska bojowe z I i II Wojny Światowej. Opisane będą one w Szlaku Fortecznym, który dość często będzie spójnie z nami przebiegał aż do wieży obserwacyjnej baterii Goeben. (oznaczenia armata na białym tle). Dojeżdżamy do Fortu Gerharda (po prawej stronie) a po chwili do najwyższej na polskim wybrzeżu (66m) Latarni morskiej z 1858 roku.  Polecamy skorzystać z niewątpliwej przygody w Forcie Gerharda. Zwiedzając z przewodnikiem fort, zdobędziemy szlify wojskowej i przejdziemy chrzest forteczny zakończony wystrzałem armatnim i pasowaniem. Do tego świetne muzeum i ciekawe eksponaty na forcie umożliwią nam wykonanie ciekawych zdjęć. Zarządcy są bardzo sympatyczni, na miejscu jest również miejsce ogniskowe a jak ładnie poprosimy będziemy mogli rozbić namiot. Wracamy tą samą trasą do wspomnianego wcześniej skrzyżowania, skręcamy w prawo i jedziemy szeroką leśną drogą o dość dobrej nawierzchni. Jadąc drogą widzimy pozostałości umocnień z II wojny światowej. Dojeżdżamy do szerokiej drogi w prawo pod górkę. Tutaj na chwilkę zbaczamy i jedziemy około 150 metrów pod górkę, dojeżdżając do wieży obserwacyjnej baterii Goeben. Obecnie umiejscowiona jest tam mała wystawa oraz wieża widokowa na Las Międzyzdrojski, Świnoujście i morze. Obecnie należy do Lasów Państwowych i jest miejscem edukacji historycznej i leśnej. Istnieje możliwość noclegu po wcześniejszym zapytaniu w nadleśnictwie. Odcinek dostępny dla turystów pieszych i miłośników nordic walking. Oznakowanie dobre.   

Odcinek trzeci Wieża obserwacyjna baterii Goeben – Międzyzdroje WPN 10,01 km (1,1,1) - podjazdy 48,7 m, zjazdy 48 m, najwyższy punkt 17m. SUMA 23,02 (120,72) km.

Schodzimy z powrotem na szlak i skręcamy w lewo. Nadal jedziemy leśną drogą miejscami piaszczystą. Dojeżdżamy do dużego skrzyżowania i skręcamy na południe. Po lewej mijamy jednostkę wojskową. Dojeżdżamy prawie do torów kolejowych niedaleko Przytoru i skręcamy w lewo. Jedziemy lasem, przecinamy starą dojazdową drogę wojskową (szosa, po lewej widać bramę wjazdową do nieczynnej jednostki wojskowej). Jedziemy w kierunku zachodnim, po lewej mijamy zejście na plażę naturystów. Po chwili mijamy ośrodek wypoczynkowy ( po prawej) oraz bunkry baterii Lubiewo. (po lewej). Wjeżdżamy do Międzyzdrojów (ulica Gryfa Pomorskiego – betonowa droga). Jedziemy wzdłuż morza mijając kolejne zejścia na plażę. Wjeżdżamy w teren zabudowany. Na skrzyżowaniu jedziemy dalej na wprost ulicą Dąbrówki (ulica jednokierunkowa – w kierunku Świnoujścia jedziemy ulicą Dąbrówki – przy skrzyżowaniu pomnik przyrody – dąb szypułkowy „Telesfor” wiek ok. 500 lat), następnie ponownie Gryfa Pomorskiego, kierując się ku centrum. Przy skrzyżowaniu z ulicą Spokojną mijamy pomnik przyrody – dąb szypułkowy „Karczmarz” . Przy skrzyżowaniu z ulicą Krótką  (Gryfa Pomorskiego 4) polecamy naprawdę smaczne i tanie obiady i nie tylko w restauracji Pani Kingi Gniteckiej (w piwnicy budynku pod dyskoteką). Tutaj odnajdziemy również kolejny pomnik przyrody w Międzyzdrojach – cisy „Strażnicy Księcia”. Przy ulicy Krótkiej mieszka też znany przewodnik międzyzdrojski Adam Jakubowski tel. 502361914, którego polecamy do usług przewodnickich i i pilotarskich po wyspie Wolin i nie tylko. Po chwili dojeżdżamy do skrzyżowania  z małym placem. Okrążamy je zgodnie z ruchem samochodów. Za placem wejście do Muzeum Wolińskiego Parku Narodowego przy którym kończymy nasz odcinek. Teraz już tylko czas na zwiedzenie Międzyzdrojów. Przy bramie węzeł szlaków  pieszych: niebieski ZP-108 Świnoujście – Dziwnówek, czerwony E-9 (ZP-107) Świnoujście - Kołobrzeg, zielony ZP-1001 Międzyzdroje – Świętouść, który tutaj rozpoczyna (kończy) swój bieg. Polecamy zwiedzieć Międzyzdroje w tym obowiązkowo Aleję Gwiazd, Park Zdrojowy, Muzeum Figur Wojskowych, molo, Muzeum WPN, ciekawą zabudowę miejscowości i wiele innych atrakcji. Odcinek dostępny dla turystów pieszych i miłośników nordic walking. Oznakowanie dość dobre.  

Odcinek czwarty Międzyzdroje WPN – Warnowo skrzyżowanie 6,10 km (1,2,1) - podjazdy 79,8 m, zjazdy 70,6 m, najwyższy punkt 71m. SUMA 29,12 (110,71)  km.

Odcinek z dobra drogą miejscami nierówną i z błotem po deszczu. Spore przewyższenia na odcinku. Na odcinku Międzyzdroje WPN – Warnowo w całości pokrywa się z przebiegiem zielonego szlaku pieszego ZP-1001 w kierunku Świętouścia. Po zwiedzeniu Międzyzdrojów ruszamy do ulicy kolejowej. Po lewej mijamy Do Turysty PTTK (niestety drogi i spotkaliśmy się z niemiłą obsługą) Dziwne że recepcja była czynna tylko do 19:00 w sezonie !!!). Przez chwilę jedziemy w stronę dworca zaś na skrzyżowaniu skręcamy w lewo. Po prawej mijamy pomnik przyrody – dąb szypułkowy „Bolko” (przy ulicy Kolejowej kolejny pomnik przyrody – dąb szypułkowy „Storrada”). Na końcu zabudowań, przekraczamy bramę WPN-go i wjeżdżamy do parku narodowego. Przypominamy, że na terenie parku możemy poruszać się jedynie po szlakach turystycznych i drogach publicznych – inne formy karane są mandatem. Czeka nas teraz około 1,6 km podjazdu pod górkę szeroką droga szutrową. Po drodze mijamy początek (koniec) czarnego szlaku pieszego ZP-1002 na Kawczą Górę. Dojeżdżamy do pokazowego Rezerwatu Żubrów, który polecamy odwiedzić. Jest to bez wątpienia największa atrakcja turystyczna WPN. Ośrodek ten usytuowany jest w lesie, w odległości 2 km od centrum miasta. Już ponad 27 lat przyciąga on rzesze turystów dochodzącą nawet do 160.000 osób rocznie. Po odpoczynku i zwiedzeniu zagrody ruszamy dalej, uwalniając się od tłumów, które ciągną w sezonie do rezerwatu. Jedziemy szeroką drogą leśną w urozmaiconym terenie lasów bukowych. Po około 4 kilometrach docieramy do węzła szlaków w Warnowie – skrzyżowanie. Tutaj nasz szlak oraz pieszy zielony spotyka się z czarnym pieszym ZP-1005, który tutaj ma swój początek (koniec). Prowadzi na dworzec PKP w Warnowie (ok. 700 metrów), co daje nam możliwość powrotu w kierunku Świnoujścia lub Szczecina. Ponownie zapraszamy do odwiedzenia wsi z niewątpliwymi atrakcjami turystycznymi. W Warnowie warto zatrzymać się przy leśniczówce, by zobaczyć niezwykły, wysoki żywotnik olbrzymi mający 400 cm obwodu pnia. Są również dwie pomnikowe lipy oraz zabytkowa zabudowa leśniczówki, budynków mieszkalnych i budynki kolei. We wsi znajduje się również pomnik poległych w czasie I WŚ. Za torami (kierunek południowy) odnajdziemy Rezerwat Przyrody „Jez. Lubiewo” z ścieżka dydaktyczno-spacerową o długości ok. 1,6 km. Na północ od wsi grodzisko i Wydrzy głaz – patrz kolejny opis. Odcinek dostępny dla turystów pieszych i nordic walking. Oznakowanie dostateczne.  

Odcinek piąty Warnowo skrzyżowanie – Kołczewo kościół 9,57 km (1,1,1) - podjazdy 66 m, zjazdy 71,8 m, najwyższy punkt 32 m. SUMA 38,69 (104,61) km.

Odcinek łatwy bez większych utrudnień. Szerokie drogi utwardzone i asfaltowe nie sprawiają kłopotów podczas jazdy. Po zwiedzeniu Warnowa wracamy na węzeł szlaków i skręcamy na północ. Dojeżdżamy do parkingu leśnego po prawej stronie przy jez. Czajcze. Zapraszamy na półwysep (za znakami zielonego szlaku pieszego). Po drodze możemy podziwiać pomnik przyrody „Wydrzy Głaz”, grodzisko i pomnik 1000-lecia. Wracamy na asfalt i jedziemy dalej prosto. Za jeziorem skręcamy na wschód . Po drodze dochodzi do nas zielony szlak pieszy ZP-1001, który odchodzi na najbliższym skrzyżowaniu do Żółwina (w lewo). My skręcamy w prawo i przejeżdżamy przez Domysłów skąd drogą asfaltową dojeżdżamy do kolejnego asfaltu na którym skręcamy w lewo. Stąd już prosta droga do Kołczewa, jednak w sezonie jest bardzo ruchliwa. W tym przypadku polecamy szlak pieszy zielony przez Żółwino idący po drogach polnych i łączący się z naszym szlakiem rowerowym przed Kołczewem.. Oczywiście Kołczewo znamy z wielkiego pola golfowego „Amber Baltic”, ale znajdziemy tam jeszcze wiele innych atrakcji turystycznych – kościół, cmentarz, grodzisko, dawny dworek, starodrzew itp... Odcinek dostępny dla turystów pieszych i nordic walking. Oznakowanie słabe.  

Odcinek szósty Kołczewo skrzyżowanie – Dziwnów most zwodzony 15,90 km (1,1,1) - podjazdy 61,9 m, zjazdy 68,2 m, najwyższy punkt 11 m. SUMA 54,59 (95,04) km.

Odcinek bardzo łatwy i bez utrudnień. Praktycznie w całości przebiega po drogach asfaltowych częściowo dość ruchliwych – korzystamy w miarę możliwości z ścieżek rowerowych i ciągów rowerowo – spacerowych. Często skrzyżowania z szlakiem pieszym czerwonym E-9 (ZP-107). Na skrzyżowaniu w Kołczewie zjeżdżamy z w prawo. Po chwili pieszy szlak zielony ZP-1001 odbija w lewo w drogę polną. Jedziemy asfaltem na wprost mijając Chrynowo. Dojeżdżamy do prostopadłej drogi asfaltowej i skręcamy w lewo. Wjeżdżamy na drogę dla rowerów (bardzo ruchliwa droga w sezonie letnim). Przejeżdżamy przez Łojszyno i Zastań oraz most nad kanałem łączącym jezioro Koprowo z Zalewem Kamieńskim. Dojeżdżamy do bardzo ruchliwej drogi nr 102 i skręcamy w lewo. Od tego odcinka bardzo często spotykamy się z  Międzynarodowym Szlakiem Pieszym E-9 (ZP-107). Drogą 102 dojeżdżamy do mostu zwodzonego w Dziwnowie. Jeśli będziemy mieli okazję możemy obejrzeć podnoszenie mostu. Na lewo od mostu Użytek Ekologiczny „Martwa Dziwna”. Odcinek dostępny dla turystów pieszych i miłośników nordic walking. Oznakowanie szlaku słabe.  

Odcinek siódmy, Dziwnów most zwodzony – Pobierowo węzeł szlaków 15,80 km (1,1,1) - podjazdy 78,2 m, zjazdy 69,6 m, najwyższy punkt 23. SUMA 70,39 (79,14) km

Odcinek łatwy i równy. Szlak przebiega drogą asfaltową, duktem leśnym o utwardzonej nawierzchni, drogami leśnymi w tym odcinki wąskie. Przy PKS w Pobierowie zaczyna się (kończy) szlak niebieski pieszy ZP-1021 „Pobrzeża Rewalskiego”, ścieżka historyczna oraz szlaki rowerowe niebieski „Letniskowy Szlak Pobierowa” i czarny „Zachodni Szlak Rowerowy”. Wymienione szlaki przecinają i fragmentami idą wspólnie z naszym R-10. Przejeżdżamy przez most i wjeżdżamy do Dziwnowa. Możemy chwilę odpocząć jak i jechać dalej. Na rondzie skręcamy w prawo w ulicę Słowackiego (droga nr 102) i przejeżdżamy cały Dziwnów wzdłuż nabrzeża Zalewu Kamieńskiego.  Za Dziwnowem dochodzi do nas szlak E-9 i wspólnie przebiega do Dziwnówka. W Dziwnówku droga nr 102 skręca ostro w prawo a my wjeżdżamy na wprost na parking a następnie jedziemy ulicą Wolności (ulica jednokierunkowa od strony Pobierowa jedziemy ulicami 1 Maja, Zaułek, Kamieńska). Na parkingu swój bieg rozpoczyna (kończy) niebieski szlak pieszy ZP-108 do Świnoujścia przez Wolin. Wraz szlakiem czerwonym pieszym E-9 (ZP-107) przechodzimy przez Dziwnówek i wjeżdżamy w drogę leśną. Na odcinku tym spotkamy się z nierównościami a po deszczu z kałużami. Niewielkie odcinki piaszczyste.

Dojeżdżamy do Łukęcina, mijamy ulicę Leśną, Harcerską i Uzdrowiskową mijając ośrodek. Skręcamy w prawo w ulicę Morską ku centrum Łukęcina. Następnie w lewo w ulicę Spacerową i jedziemy w kierunku zachodnim do Pobierowa szeroką utwardzoną drogą (miejscami z dziurami a po deszczach z kałużami). Dojeżdżamy do Pobierowa przejeżdżając szereg skrzyżowań prowadzących do ośrodków wypoczynkowych i pensjonatów nadmorskich. Przed wjazdem do Pobierowa na skrzyżowaniu węzeł szlaków turystycznych: pieszy czerwony E-9 (ZP-107) odchodzi na chwilę od naszego szlaku oraz spotykamy się z okrężnym rowerowym szlakiem niebieskim „Szlak Letniskowy Pobierowa”. Wjeżdżamy w ulicę asfaltową mijamy ulicę Bolka i  Zachodnią a na skrzyżowaniu z Mickiewicza skręcamy w lewo Dojeżdżamy do ulicy Zgody i skręcamy w prawo (z kierunku Pustkowa nasz szlak idzie jednokierunkową Grunwaldzką do Mickiewicza i dochodzi do tego miejsca). Dojeżdżamy do dworca PKS mijając początek (koniec) szlaku niebieskiego rowerowego (skrzyżowanie z ul. Moniuszki) oraz pieszego szlaku niebieskiego ZP-1021 „Pobrzeża Rewalskiego” (początek/koniec na dworcu PKS) . Skręcamy w lewo i dojeżdżamy do ulicy Grunwaldzkiej – skręt w prawo. Na skrzyżowaniu Grunwaldzka – Jana z Kolna węzeł szlaków turystycznych: Początek (koniec) czarnego szlaku dydaktycznego, pieszego, początek (koniec) czarnego szlaku rowerowego „Zachodni Szlak Łącznikowy”, czerwony pieszy E-9 (ZP-107), przebieg niebieskiego szlaku rowerowego „Letniskowy Szlak Pobierowa”. Jak widać to spory węzeł szlaków zapewniający wariantowość naszej wędrówki. Na dworcu PKS umiejscowiona jest również Informacja Turystyczna i toalety. Warto sobie chwile odpocząć na malowniczym skwerze lub nadmorskiej plaży i posilić się przed dalszą wędrówką. Szlak dostępny dla turystów pieszych i nordic walking – w tym przypadku należy przestrzegać przepisów o ruchu drogowym. Odcinek słabo oznakowany – możliwość zgubienia szlaku.  

Odcinek ósmy, Pobierowo węzeł szlaków – Niechorze PKP/PKS 10,90 km (1,1,1) - podjazdy 53,6 m, zjazdy 62,5 m, najwyższy punkt 25 m. SUMA 81,29 (63,34) km.

Odcinek łatwy i równy. Większość trasy to asfalt, zaś pozostałe fragmenty do leśne utwardzone drogi, ulice z polbruku. Na odcinku bardzo dużo węzłów szlaków turystycznych pieszych i rowerowych ze wspólnymi odcinkami przebiegu. Będziemy opisywać tylko najważniejsze z nich. Ruszamy z Pobierowa ulicą Grunwaldzką mijając ciekawe architektonicznie domy. Do Pustkowa prowadzi elegancka droga asfaltowa, później utwardzona droga leśna. Na tym odcinku szlak przebiega wspólnie z szlakami rowerowymi; czarnym zaczynającym się w Pobierowie „Zachodni Szlak Łącznikowy” oraz czarnym pieszym (ścieżka dydaktyczna – często odchodzi na chwilę na całym opisywanym odcinku). Przed Pustkowem odbija od nas na chwilę (bardzo częste odejścia na całym odcinku) pieszy czerwony E-9.

W Pustkowie kończy się szlak czarny rowerowy zaś swój bieg rozpoczyna czerwonym  „Śladami Zabytków Architektury”. W miejscowości oprócz ładnego punktu widokowego, możemy podziwiać 20-metrową replikę krzyża papieskiego. Odnajdziemy również 3 pomniki przyrody. Ruszamy dalej ulicą Słoneczną i wchodzimy w nowo wybudowany ciąg spacerowo-rowerowy.

Dojeżdżamy do drogi nr 102, skręcamy w lewo i asfaltem dojeżdżamy do Trzęsacza, kolejnego dużego węzła szlaków turystycznych. Na skrzyżowaniu swój bieg rozpoczynają (kończą) dwa szlaki rowerowe: zielony sieci „Gryfland”, czerwony gminy Rewal „Śladami Zabytków Architektury”. Z pod ruin kościoła swój bieg rozpoczyna (kończy) niebieski szlak pieszy ZP-1021, zaś przechodzi żółty szlak rowerowy „Rewalska Kraina Słońca”, pieszy E-9 (ZP-107) i piesza ścieżka historyczna. Musimy się tutaj na chwilkę zatrzymać, aby zwiedzić nie tylko słynne ruiny kościoła, ale również wejść na punkt widokowy, zajrzeć do muzeum 10-go Południka, czy rzucić okiem na zespół pałacowo-parkowy z pomnikami przyrody. Ruszamy dalej w kierunku Rewala drogą numer 102 – po lewej mijamy punkt widokowy na morze.

W Rewalu wiele skrzyżowań ze szlaki rowerowymi i pieszymi – omijamy to w opisie. Przejeżdżamy kolejno ulicami – Kamieńska, w lewo Dworcowa, w prawo skos Dworcowa, w prawo Westerplatte, w lewo Mickiewicza, w prawo Kościuszki, w lewo Piastowska, na Prost Klifowa. Część ulic jest jednokierunkowa dlatego od strony Niechorza Klifowej skręcamy w lewo ul. Łokietka, w prawo Chrobrego w lewo Piastowska i jesteśmy na szlaku. Rewal jest malowniczą miejscowością letniskową z plażami, punktami widokowymi i szeregiem szlaków gminnych oraz zabytkowymi budynkami. Informacja turystyczna znajduje się przy hali sportowej zaś niedaleko dworzec kolei wąskotorowej. Na ulicy Łokietka swój bieg rozpoczyna(kończy) czarny szlak rowerowy „Wschodni Szlak Łącznikowy” z którym wspólnie jedziemy do latarni morskiej w Niechorzu.

Przy latarni morskiej, niewątpliwej atrakcji polskiego wybrzeża kolejny duży węzeł szlaków turystycznych. W sezonie niestety są długie kolejki aby  wejść na szczyt 45 metrowej wieży. Stąd dalej droga nr 102 dojeżdżamy do centrum Niechorza. Oprócz Muzeum Rybołówstwa Morskiego oraz kilku zabytkowych budynków możemy podziwiać ptactwo w niedalekim rezerwacie ornitologicznym „Liwia Łuża”. Nasz odcinek kończymy przy dworcu PKS i kolei wąskotorowej. Tutaj naprawdę wielka rzesza szlaków turystycznych krzyżujących i rozpoczynających swój bieg. Przez Niechorze przebiegają: pieszy szlak czerwony E-9 (ZP-107), pieszy szlak zielony „Dookoła Liwiej Łuży”, piesza ścieżka historyczna, rowerowy czarny „Wschodni Szlak Łącznikowy” kończący (rozpoczynający) swój bieg przy PKP/PKS, rowerowy zielony „Dookoła Liwiej Łuży”, rowerowy niebieski „Śladami Historii Niechorza” oraz rowerowy czerwony „Śladami Rybołówstwa Morskiego”. Szlak dostępny dla turystów pieszych i nordic walking – w tym przypadku należy pamiętać o przepisach ruchu drogowego. Oznaczenia na tym odcinku dość słabe.  

Odcinek dziewiąty, Niechorze PKP/PKS – Trzebiatów Rynek 20,00 km (1,1,1) - podjazdy 105 m, zjazdy 91,1 m, najwyższy punkt 35 m. SUMA 101,29 (52,44) km.

Odcinek łatwy. Na trasie Niechorze Sadlno głównie drogi asfaltowe, zaś Sadlno – Trzebiatów utwardzonymi drogami (miejscami brukiem) oraz asfaltem. Po zwiedzeniu Niechorza ruzamy ulicą Bursztynową w kierunku zachodnim (po prawej stronie mijamy muzeum). Przejeżdżamy przez Liwkę i znajdujemy się w Pogorzelicy. Podobnie jak w Niechorzu spotykamy często inne szlaki piesze i rowerowe gminy Rewal. Na skrzyżowaniu skręcamy w prawo i dojeżdżamy do przejazdu kolejowego. Na lewo znajduje się zabytkowy budynek dworca kolei wąskotorowej gdzie swój bieg kończą (rozpoczynają) piesza ścieżka historyczna, żółty szlak rowerowy „Leśnym Duktem” i czerwony rowerowy „Śladami Rybołówstwa Morskiego.  Przejeżdżamy przez  przejazd i wraz z szlakiem pieszym zielonym oraz rowerowym zielony „Dookoła Liwiej Łuży” mam wspólny przebieg (szlaki odbijają po kolei w prawo). Mijamy Skalno (pomnik pomordowanych Polaków w 1945 r.) a na najbliższym skrzyżowaniu skręcamy w lewo, wjeżdżając do Konarzewa, z zabytkowym XIX wiecznym kościołem i zabudową gospodarczą.  Przejeżdżamy przez tory i po chwili znajdujemy się  w Rogozinie - tutaj proponujemy nocleg w Agroturystyce GOLIAT. Za wsią skręcamy w prawo i dojeżdżamy do Sadlna z pełnym historii średniowiecznym kościołem z XIII wieku. Tutaj węzeł z szlakiem pieszym czerwony E-9 (ZP-07). Przy pierwszych budynkach skręcamy w prawo a na następnym skrzyżowaniu w lewo i wyjeżdżamy ze wsi utwardzonymi drogami (chwilowo brukiem) w kierunku południowo-wschodnim. Dojeżdżamy do drogi asfaltowej nr 103 i skręcamy w lewo. Tą ruchliwą drogą dojeżdżamy do Trzebiatowa   zaś nasz odcinek kończy się na Rynku. Tutaj zatrzymujemy się dłużej nie tylko na odpoczynek ale również na dłuższe zwiedzanie. Czeka na nas potężny kościół Mariacki z 90 metrowa wieżą, zespół pałacowo-parkowy, mury obronne, Baszta Kaszan, słynne sgrafitto, kaplica św. Ducha, kaplica sw. Gertrudy, zabudowa rynku z ratuszem. Naprawdę malownicze miasteczko zaś na odpoczynek zapraszamy nad Regę w sąsiedztwie murów obronnych. Zapraszamy na trzebiatowskie święto kaszy !   Odcinek dostępny dla turystów pieszych i nordic walking – w tym przypadku należy pamiętać o przepisach ruchu drogowego. Oznakowanie wystarczające.  

Odcinek dziesiąty, Trzebiatów Rynek – Roby kościół 9,74 km (1,1,1) - podjazdy 40,6 m, zjazdy 52,5 m, najwyższy punkt 16 m. SUMA 111,03 (32,44) km.

Odcinek łatwy i równy.  Cały odcinek droga asfaltowa. Oznakowanie dobre. W Trzebiatowie z powodu jednokierunkowych ulic rozdzielenie szlaku R-10. W stronę Dźwirzyna jedziemy ulicami: Wojska Polskiego i Mostową, za Regą w lewo ulicą Podmiejską dookoła Trzebiatowa wzdłuż Regi, zaś na skrzyżowaniu z ul. Półwiejską w prawo na północ (droga nr 109). W kierunku Pogorzelicy Jedziemy ul. Półwiejska i na wprost Głęboką (przez most nad Regą) do Rynku. Jadąc drogą nr 109 docieramy do Nowielic – grupa jesionów na starym cmentarzu oraz szpelr 100 letnich wiązów. Tutaj węzeł ze szlakiem pieszym czerwonym E-9 (ZP-107).  Skręcamy w prawo i asfaltem dojeżdżamy do Gorzysławia. Na odcinku Trzebiatów Roby ładne punkty widokowe na Trzebiatów. We wsi skręcamy w lewo a później prawo skos i jedziemy w kierunku północno-wschodnim dojeżdżając do Robów. Z  Przy pierwszych zabudowaniach skręcamy w lewo i przejeżdżamy po dość dziurawym asfalcie przez wieś Roby, w której możemy podziwiać kościół budowany w okresie XIII/XVIII wieku z cennym wyposażeniem. W okolicy znajdziemy florystyczny rezerwat przyrody „Roby” założony w 2007 roku. Również tutaj węzeł z pieszym szlakiem czerwonym E-9 (ZP-107)..  Odcinek dostępny dla turystów pieszych i nordic walking – w tym przypadku należy pamiętać o przepisach ruchu drogowego.  

Odcinek jedenasty, Roby kościół – Dźwirzyno  10,5 km (1,2,2) - podjazdy 32,8 m, zjazdy 35 m, najwyższy punkt 9 m. SUMA 121,53 (22,7) km.

Odcinek łatwy i równy. W Robach poruszamy się asfaltem, niewielki fragment mocno wyboistej, szerokiej drogi utwardzonej. Pozostała część trasy droga betonowa (płyty jombo) oraz w Mrzeżynie krótki odcinek drogi polnej oraz asfaltowe ulice. Oznakowanie oceniamy jak dostateczne. W Mrzeżynie poruszamy się ulicami: przecinamy Kołobrzeską, dojeżdżamy do Torowej skręcamy w prawo, później w prawo w ulicę Tysiąclecia. Ponownie dojeżdżamy do ulicy Kołobrzeskiej i wyjeżdżamy nią z Mrzeżyna. Asfalt przechodzi w płyty betonowe do samego Dźwirzyna. Po drodze docieramy do Rogowa dawnej bazy Wojska Polskiego a przed wojną garnizonu Luftwaffe. Mijamy trawiaste lotnisko Luftwaffe (z pozostałością hangarów) oraz szereg budynków koszarowych (spora część zaadaptowana i użytkowana). Odnajdziemy również letniskową willę Goeringa, pozostałości pirsu, bazy wodnopłatów oraz pozostałości kotłowni służącej zimą do podgrzewania pasów startowych na jeziorze. Jedziemy dalej betonową drogą. Możemy również zatrzymać się nad jeziorem i skorzystać ze schłodzenia jeziorną wodą – małe plażyczki obok drogi. Dojeżdżamy do  w Dźwirzynie i tutaj kończymy pomiar naszego odcinka.  Odcinek dostępny dla turystów pieszych i nordic walking (uwaga na płyty jombo na odcinku Roby-Mrzeżyno, z otworami, można poruszać się środkiem lub bokiem drogi) – w tym przypadku należy pamiętać o przepisach ruchu drogowego. W roku 2010 rozpoczęto budową nowego mostu nad kanałem Resko w Dźwirzynie – małe utrudnienie na szlaku, jest most drewniany tymczasowy tylko do ruchu pieszego. Oznakowanie słabe.  

Odcinek dwunasty, Dźwirzyno most – Kołobrzeg most  12,2 km (1,2,2) - podjazdy 42,2 m, zjazdy 43,2 m, najwyższy punkt 13 m. SUMA 133,73 (12,2) km      

Odcinek łatwy i równy. Szlak przebiega asfaltem, drogami leśnymi utwardzonymi miejscami piaszczystymi oraz ulicami miasta (między Dźwirzynem a Kołobrzegiem budowa ścieżki rowerowej). Przejeżdżamy most i jedziemy główną ulicą miejscowości. Warto nadmienić że na miejscu są wytyczone trzy trasy rowerowe – link. Mijamy informację turystyczną i jedziemy dalej ulicą Wyzwolenia. Po drodze mijamy pomnik przyrody – zespół 16 dębów szypułkowych. Przy skrzyżowaniu z Wczasową od strony południowej dochodzi do nas czerwony szlak pieszy E-9 (ZP-107), który  z małymi wyjątkami ma wspólny przebieg do Kołobrzegu. Drogą asfaltową dojeżdżamy do zakrętu przed Grzybowem i odbijamy w lewo skos. Wjeżdżamy w drogę leśną miejscami piaszczystą. Mijamy od strony północnej Grzybowo i kierujemy się na Kołobrzeg. Po drodze mijamy zejścia na plażę. W okolicach zniszczonych magazynów broni możemy zgubić szlak na ścieżkach którymi się poruszamy. Wjeżdżamy w ulicę Arciszewskiego mijając Akademię Morską, amfiteatr i po lewej stronie park im. Jedności Narodowej (Park Zachodni) z XIX-XX wieku z starodrzewem. Następnie jedziemy ulicami Wiosenną i w prawo Bałtycką. Mijamy po lewej port rybacki oraz Redutę Solną, XVIII wieczną pozostałość po twierdzy Kołobrzeg. Polecamy zwiedzenie mini muzeum oraz gościnność gospodarzy. Jedziemy dalej do ulicy i za torami kolejowymi skręcamy w lewo. Przejeżdżamy most nad Kanałem Drzewnym oraz Parsętą. Przed mostem nad Parsętą po prawej stronie źródło solanki (darmowe). Po przejechaniu mostu kończymy nasz odcinek i całość opisywanego szlaku. Mamy dwie możliwości skrętu w prawo i zwiedzenia Kołobrzegu lub wcześniej skręcić w lewo (ulica Spacerowa) lub za znakami szlaku pieszego czerwonego E-9 (ZP-107) lub zielonego ZP-1022 i pojechać do ujścia Parsęty i portu z górującą latarnią morską na forcie Munde. Oznakowanie słabe zarówno na trasie jak i na wjeździe do Kołobrzegu. Odcinek dostępny dla turystów pieszych i nordic walking – w tym przypadku należy pamiętać o przepisach ruchu drogowego.  Szlak (Grzybowo-Kołobrzeg) przebiega drogami leśnymi na których budowany jest ciąg spacerowo-rowerowy.

Dalej szlak idzie na odcinku Kołobrzeg – Złakowo, część zostanie opisana za rok

PODSUMOWANIE.

  • Szlak oznakowany na obydwa kierunki jego pokonywania.
  • Na trasie spore odcinki innych szlaków  - patrz schemat i opis.
  • Oznaczenie szlaku w 2010 roku określamy jako dostateczny= z dużym minusem. Należy ko od nowa oznakować i corocznie monitorować tabliczki i drogowskazy.
  • Należy zwrócić uwagę na często obracane tabliczki szlakowe i drogowskazy umieszczone na słupach oraz znakach drogowych – warto posiadać ze sobą nasz schemat lub mapę
  • Na szlaku wiele ciekawych obiektów krajoznawczych, nie ma również problemu z noclegiem.
  • Szlak określony jako łatwy i równy z wyjątkiem jazdy na odcinku czwartym  Międzyzdroje – Warnowo.
  • Szlak można pokonać pieszo i nordic walking (w tym przypadku należy pamiętać o przepisach ruchu drogowego).
  • Czasami warto nie korzystać z ruchliwych w sezonie dróg korzystając z objazdów szlakami pieszymi – staramy wskazać się takowe obejścia w opisach.

 

SKALA TRUDNOŚĆI PIESZA – 1

SKALA TRUDNOŚCI ROWER – 1

SKALA  TRUDNOŚCI NORDIC WALKING - 1

 

1 – łatwy bez utrudnień

2 – średni z miejscowymi utrudnieniami

3 – o utrudnionym przejściu/przejeździe

OPIS DANYCH TECHNICZNYCH SZLAKU:

  1. Długość szlaku 133,73 (137,55) km
  2. Łączna wysokość podejść na trasie 668 metrów
  3. Łączna ilość zejść na trasie 671 metrów
  4. Wysokość względna minimalna -2 metrów
  5. Wysokość względna maksymalna 10 metry
  6. Wysokość względna średnia 71 metry
Komentarze

Poleć ten artykuł

Podziel się z innymi: Facebook Google Reddit Tweet This Yahoo
URL:
BBcode:
HTML:
Facebook - Lubię To:


Komentarze
#1 | Robert Filipski dnia 20 luty 2011 10:15
Uwaga turyści. W Kołobrzegu na ulicy Solnej trwa remont całości (ulica i chodniki) na odcinku ul. Bałtycka - Most nad Parsętą. Z tego też powodu zniszczone są oznaczenia jak i nie możliwości przejścia szlakiem pieszym E-9 i rowerowym R-10 w kierunku latarni (centrum) i odwrotnie Proponujemy obejście: Po dojściu Bałtycką do ulicy Solnej skręcamy w prawo (w Slną, na światłach w lewo w ulicę ppor. Łopuskiego, przechodzimy Kanał Drzewny i Parsętę. Skręcamy w lewo. Idziemy bulwarem do (korzystamy z oznaczeń szlaku pieszego zielonego) ulicy Solnej i wracamy na szlak.
#2 | Robert Filipski dnia 20 luty 2011 10:16
Prace na szlaku R-10 i E-9 (ZP-107) w oklicach Kołobrzegu
KOMUNIKATY SZLAKOWE

Projekt zakłada budowę niemal 15 km ścieżek rowerowych na terenie Gminy Miasto Kołobrzeg, Gminy Kołobrzeg, Gminy Ustronie Morskie oraz Miasta Barth. Łącznie planuje się wykonanie sześciu odrębnych inwestycji, polegających na budowie wybranych odcinków Międzynarodowej Trasy Rowerowej nr 10. Inicjatorami projektu są Gmina Miasto Kołobrzeg oraz Miasto Barth, współpracujące od wielu lat miasta partnerskie. Międzynarodowa Trasa Rowerowa nr 10 biegnie wzdłuż brzegu Morza Bałtyckiego. Malownicze trasy są niewątpliwą atrakcją dla turystów oraz mieszkańców Euroregionu Pomerania, w którą warto inwestować. W ramach projektu powstaną nowe nawierzchnie ścieżek, miejsca odpoczynku, punkty widokowe, oświetlenie, mała architektura oraz oznakowanie tras mające na celu poprawę warunków dla uprawiania turystyki rowerowej w regionie. Jesteśmy świadomi, iż brak odpowiedniej infrastruktury do uprawiania aktywnej turystyki prowadzi do pogorszenia atrakcyjności regionu, a tym samym spadku liczby osób odwiedzających. Jesteśmy pewni, iż realizacja tego projektu będzie przykładem dobrej praktyki dla innych gmin przez które przebiega trasa rowerowa nr 10, a kolejne jej odcinki będą powstawać już wkrótce. Zakończenie projektu – wrzesień 2011.
#3 | sebus45 dnia 13 czerwiec 2011 23:14
Cześć świetnie że zmieściłeś tak dokładny opis szlaku, jedyny na tym obszarze. Gratulacje kawał dobrej roboty. Mam pytanie masz może przebieg szlaku naniesiony na mapę dla Garmina?
Mam Viste HCx. Jak byś mógł udostępnić zapisany track na mapie było by super.
Serdecznie pozdrawiam.
#4 | Robert Filipski dnia 14 lipiec 2013 08:06
Drodzy Turyści.
Doszło do zmiany przebiegu szlaku na odcinku nr 10. Dotychczasowy przebieg ulicami Niechorza (od PKS) i Pogorzelicy zmieniono na drogę rowerową wzdłuż kolejki wąskotorowej. W ten sposób uniknęliśmy mocno zatłoczonych głównych ulic tych miejscowości. Obecnie przy przystanku PKS w Niechorzu nie jedziemy dalej główną ulicą lecz wzdłuż torów kolejki i wjeżdżamy w bardzo dobrej jakości drogę rowerową. To samo w Pogorzelicy. Po minięciu przejazdu kolejowego od razu skręcamy w lewo w drogę rowerową. Mamy nadzieję że ta zmiana uprości i stworzy bardziej bezpieczne warunki wędrowania. Zmiana zrealizowana została na zlecenie gminy Rewal.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
BIBLIOGRAFIA I ŹRÓDŁA

Przygotowując opisy szlaków, schematy oraz artykuły oparliśmy się na następujących materiałach i źródłach:

  1. Wolna Encyklopedia "WIKIPEDIA" na podstawie licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach, z możliwością obowiązywania dodatkowych ograniczeń.
  2. Darmowa Mapa Polski dla GPS GARMIN - UMP-pcPl - www.ump.waw.pl, na podstawie licencji Creative CommonsUznanie autorstwa na tych samych warunkach 2.0 (CC-BY-SA 2.0). Szczegóły.
  3. Wolna Wikimapa Świata "OpenStreetMap" na podstawie licencji Open Data Commons Open Database License: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach, z możliwością obowiązywania dodatkowych ograniczeń.
  4. Darmowa Mapa Polski dla GPS GARMIN - UMP-pcPl - www.ump.waw.pl, na podstawie licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach, z możliwością obowiązywania dodatkowych ograniczeń.
  5. Opracowania informacyjne i promocyjne oraz strony internetowe gmin Województwa Zachodniopomorskiego
  6. Mapy wydawnictwa turystycznego "Plan" - "Wyspa Wolin", "Pobrzeże Bałtyku" oraz inne mapy rejonu Pomorza Zachodniego i Środkowego
  7. Mapy wydawnictwa "Expressmap" Polska - "Okolice Szczecina", "Okolice Kołobrzegu" w skali 1:50 000
  8. Mapy wydawnictwa "EKOMAP" w Świdwinie - www.ekomap.pl
  9. Strona Pani Beaty Zbonikowskiej "Architektura Pomorza - www.westernpomerania.com.pl/
  10. Opracowania własne, ślady GPS, zdjęcia, inwentaryzacja szlaków i miejscowości.
Jeśli znalazłeś swoje zdjęcie, opracowanie itp.. a nie wyrażasz zgody na jego publikację, lub chcesz umieścić ją w stopce redakcyjnej lub w konkretnym artykule, poinformuj nas niezwłocznie poprzez zakładkę - kontakt.
O ADMINISTRATORZE SERWISU
Table 'wiking_szlaki.fusion_sitemapxml' doesn't existTable 'wiking_szlaki.fusion_sitemapxml_customlinks' doesn't exist