NUMER SZLAKU: B/D
PRZEBIEG SZLAKU: NIECHORZE PKS – SKALNO – POGORZELICA PKP – NIECHORZE PKS (szlak okrężny)
NAZWA SZLAKU: DOOKOŁA LIWIEJ ŁUŻY
NADLEŚNICTWA: GRYFICE
GMINY: REWAL, KARNICE (powiat Gryficki)
NAWIERZCHNIE: DROGI ASFALTOWE, DROGI LEŚNE, DROGI POLNE
KOLOR: ZIELONY, OZNACZENIA MALOWANE I TABLICZKI
ROK OSTATNIEGO MALOWANIA: 2008
ROK OSTATNIEGO MONITORINGU/POMIARU: 2010
DŁUGOŚĆ: 8,49 km
WAŻNE UWAGI:
- Przy tabliczkach możliwość ich przekręcania przez wandali
- Dość spory wspólny przebieg ze szlakiem pieszym zielony „Liwiej Łuży” – patrz schemat
- Szlak okrężny
- Na trzecim odcinku ślady dość dawno nie znakowanego szlaku czerwonego Łukęcin – Pogorzelica plaża
Pomiar wykonany za pomocą GPS Garmin 76CSx i 78S - Podany jest kilometraż całkowity oraz pomiędzy odcinkami.

CHARAKTERYSTYKA SZLAKU
1.Odcinek pierwszy, Niechorze PKS – Skalno krzyżówka, 3,7 km (1,2,2)
Odcinek o średniej trudności. Szlak do przejazdu kolejowego przebiega drogą asfaltową zaś za nim brukiem przechodzącym w wyboistą drogę polną (po deszczach liczne kałuże na nierównościach). Taką drogą jedziemy do Skalna w którym poruszamy się brukiem. Odcinek również dla turystów pieszych oraz dla lubiących nierówności miłośników nordic walking.
2. Odcinek drugi, Skalno krzyżówka – Pogorzelica PKP, 1,7 km (1,1,1)
Odcinek łatwy i równy. Na całości przebiega drogą asfaltową. Odcinek dostępny dla turystów pieszych i miłośników nordic walking – zwracamy uwagę na ruch samochodów i przestrzeganie przepisów o ruchu drogowym.
3. Odcinek trzeci, Pogorzelica PKP – Niechorze PKS, 3,1 km (1,1,2)
Odcinek łatwy z miejscowymi utrudnieniami. Poruszamy się droga leśną wzdłuż linii kolejowej. Przy moście kawałek płyt jombo. Po deszczach spore kałuże zaś sama droga miejscami jest wyboista. Po wjeździe do Niechorza jedziemy asfaltem. Odcinek dostępny dla turystow pieszych i miłośników nordic walking
PODSUMOWANIE.
- Szlak oznakowany na obydwa kierunki jego pokonywania.
- Oznaczenie szlaku w 2010 roku określamy jako dostateczny.
- Szlak określony jako łatwy.
- Szlak można pokonać pieszo i nordic walking (w tym przypadku należy pamiętać o przepisach ruchu drogowego).
- Na trasie odcinki innych szlaków - patrz schemat.
SKALA TRUDNOŚĆI PIESZA – 1 SKALA TRUDNOŚCI ROWER – 2 SKALA TRUDNOŚCI NORDIC WALKING - 2
1 – łatwy bez utrudnień 2 – średni z miejscowymi utrudnieniami 3 – o utrudnionym przejściu/przejeździe
OPIS SZLAKU – na podstawie www.rewal.pl oraz Wikipedia.Pl
Szlak poprowadzono wokół przybrzeżnego jeziora Liwia Łuża. Jezioro Liwia Łuża – bardzo płytkie (max. głębokość 1,7m) powstałe na skutek odcięcia mierzeją dawnej zatoki od morza. Poziom wody w jeziorze, który waha się w granicach 0,3-0,4 m rocznie, zależy od dopływu wody z kanałów oraz rowów melioracyjnych odwadniających kompleksy torfowisk na zachód, południe i wschód od rezerwatu. Na obszarze wsi przylegającym do jeziora, w starszej części, można spotkać dawne zagrody i kamieniczki rybackie z XVIII i XIX wieku z ozdobnymi bramami wjazdowymi. Największym zabytkiem miejscowości jest zespół latarni morskiej wybudowany w latach 1863-66. Do zespołu prócz latarni, zaliczany jest także dom latarników, dwa budynki gospodarcze, a także ogród z murowanym ogrodzeniem i furtami. W Niechorzu znajduje się dworzec Gryfickiej Kolei Wąskotorowej z przełomu XIX/XX wieku. Przy ul. Środkowej 7 mieści się zabytkowa zagroda z przełomu XVIII/XIX wieku. W małym niechorskim parku znajduje się głaz z tablicą upamiętniającą 27. rocznicę zdobycia Niechorza podczas II wojny światowej. Więcej o historii i obiektach Niechorza na stronie www.rewal.pl i Pogorzelicy www.rewal.pl.
Przebieg szlaku:
Szlak rozpoczynamy w Niechorzu przy zabytkowym budynku dworca Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej i dworcu PKS gdzie znajduje się początek (koniec) szlaku. W tym miejscu znajduje się również główny węzeł szlaków pieszych i rowerowych. Swój bieg poza zielonym rozpoczynają szlaki rowerowe niebieski „Śladami Historii Niechorza”, czerwony „Śladami Rybołówstwa Morskiego”, czarny „Wschodni Szlak Łącznikowy” oraz pieszy zielony „Liwiej Łuży”. Przez węzeł przechodzi Międzynarodowy Szlak Rowerowy R-10 oraz Międzynarodowy Szlak Pieszy ZP-107 (E-9, czerwony) oraz szlak historyczny. Warto rzucić okiem na kilka zabytkowych budynków gospodarczych i chat
Jazdę rozpoczynamy w kierunku zachodnim ul. Kolejową. Na skrzyżowaniu ul. Kolejowej z ul. Trzebiatowską skręcamy w lewo w ul. Trzebiatowską. Następnie ul. Trzebiatowska przechodzi w ul. Łąkową. Jazda na wprost ul. Łąkową (bruk przechodzi w drogę gruntową). Most na Kanale Lądkowskim. Przejeżdżamy przez most i po ok. 400 m. przez most przy przepompowni. Nadal jedziemy drogą gruntową. Po wjechaniu do Skalna (pomnik pomordowanych Polaków w 1945r.), jedziemy drogą brukową dojeżdżając do skrzyżowania (przy krzyżu przydrożnym), skręcamy w lewo w drogę asfaltową (szlak biegnie wspólnie z R-10 do Pogorzelicy PKP). Na skrzyżowaniu skręcamy w lewo.
Dojeżdżamy do torów w Pogorzelicy. Na skrzyżowaniu kolejny główny węzeł szlaków (R-10, pieszy Liwiej Łuży) zaś około 150 metrów przy zabytkowym dworcu kolejowym swój początek (koniec) mają szlaki rowerowe czerwony „Śladami Rybołówstwa Morskiego” i okrężny żółty „Leśnym Duktem” oraz pieszy historyczny. Możliwość zmiany (wydłużenia) trasy.
Następnie skręcamy w lewo na drogę gruntową, którą jedziemy wzdłuż Nadmorskiej Kolejki Wąskotorowej. Przejeżdżamy przez most na Kanale Liwia Łuża. Pierwsze zabudowania Niechorza, ul. Jeziorna. Po prawej stronie mijamy ogólnodostępny kompleks sportowy w którego skład wchodzą boisko naturalne i sztuczne, 4 korty tenisowe, 2 boiska do koszykówki i siatkówki oraz skate park. Następnie mijamy położoną obok budynku szkoły halę sportową z kompleksowo wyposażoną siłownią. Wjeżdżamy na wprost z ul. Jeziornej w ul. Rybacką (asfalt) i stąd dojeżdżamy do dworca PKS i Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej. Koniec (początek) szlaku. Możliwość kontynuowania trasy szlakami wykazanymi na początku opracowania.
Szczegółowe ukształtowanie terenu szlaku
 Profil z NIechorze PKS -->Skalno -->Pogorzelica PKP -->Niechorze PKS
OPIS DANYCH TECHNICZNYCH SZLAKU:
- Długość szlaku 6,47 km
- Łączna wysokość podjazdów na trasie 45,4 metrów
- Łączna ilość zjazdów na trasie 45 metrów
- Maksymalne nachylenie podczas podjazdów 4,3%
- Maksymalne nachylenie podczas zjazdów 4,5%
- Średnie nachylenie podczas podjazdów 1,3%
- Średnie nachylenie podczas zjazdów 1,5%
- Wysokość względna minimalna 4 metrów
- Wysokość względna maksymalna 12 metrów
- Wysokość względna średnia 18 metrów
|