Przet硊macz stron

Inne
Informacja Turystyczna
ZACHODNIOPOMORSKIE

Najlepsze mapy GPS do Garmin贸w

Ostatnie artyku硑

Najnowszy u縴tkownik: Andrzejpa
Polecane
INTERNETOWY SKLEP TURYSTYCZNY

Szukasz sprz臋tu turystycznego w dobrej cenie ? Zapraszamy do naszej Sk艂adnicy Turystycznej. W ofercie wszystko co potrzebne na wypad, biwak, wycieczk臋 .... Oferujemy sprz臋t renomowanych marek outdoor-owych od sprz臋tu kuchennego, poprzez biwakowy, po liofilizaty. Sprzedajemy mi臋dzy innymi nast臋puj膮ce marki; Optimus, Rockland, GSIOUTDOOR, Moraknive, Meteor, Campingaz i inne.

Sklep turystyczny "Sk艂adnicaTurystyczna.pl"

UWAGA - NOWA STRONA SZLAK脫W - WWW.WEDRUJZNAMI.PL.

W臋druj z Nami - Serwis Szlak贸w Turystycznych i sklep turystyczny

Niniejsza strona jest stron膮 archiwaln膮. Ca艂o艣膰 danych przeniesiono na now膮 stron臋 szlak贸w. Przygotowa艂em r贸wnie偶 map臋 on-line ze szlakami i obiektami, kt贸ra jest ca艂y czas rozwijana - www.SzlakiTurystyczne.eu

Nawigacja
Artyku硑 » SZLAKI PIESZE » ZP-1092-niebieski, PO艁CZYN ZDR脫J PKS - CZAPLINEK PKS, 56,8 km "Szlak Szwajcarii Po艂czy艅skiej"

ZAPRASZAMY NA NOW膭 STRON臉 SZLAKÓW.  POWOLI POPRAWIAMY I UZUPE艁NIAMY OPISY, UMIESZCZAMY NOWE INFORMACJE I SZLAKI. NOWY OPIS B臉DZIE NA https://www.wedrujznami.pl/P-N-ZSD/ZSZ/ZDR-072

NUMER SZLAKU: wg. spisu PTTK ZP-1092-N

PRZEBIEG SZLAKU: PO艁CZYN ZDRÓJ PKS - OGARTÓWKO - OGRODNO - ZDROJE - REZ. "DOLINA PI臉CIU JEZIOR" - LE艢N. KLUCZEWKO - NOWE KOPRZYWNO - LUBORADZA - PACHLINO - JEZ. D臉BNO - URADZ - CZARNE WIELKIE - JEZIORO KOMORZE - SIKORY - JEZ. DO艁GIE - KO艁OM膭T - CZAPLINEK PKS

NAZWA SZLAKU: SZLAK SZWAJCARII PO艁CZY艃SKIEJ

NADLE艢NICTWA: CZAPLINEK, PO艁CZYN ZDRÓJ

GMINY: PO艁CZYN ZDRÓJ (powiat 艣widwi艅ski), BARWICE (powiat szczecinecki), CZAPLINEK (powiat drawski)

NAWIERZCHNIE: DROGA ASFALTOWA, UTWARDZONA, LE艢NA, 艢CIE呕KI LE艢NE, DROGI BETONOWE, BRUK, POLNE.

KOLOR: NIEBIESKI (malowane znaki i drogowskazy)

ROK OSTATNIEGO MALOWANIA: NIEZNANY OCENIAMY NA 2004 ROK

ROK OSTATNIEGO MONITORINGU/POMIARU: 2011

D艁UGO艢膯: 59,60 km

WA呕NE UWAGI:

1. Szlak ma charakter LINIOWY.
  2. Szlak z wieloma w臋z艂ami z innymi szlakami turystycznymi co pozwala na pe艂n膮 wariantowo艣膰 naszych w臋drówek.
  3. D艂ugo艣膰 szlaku umo偶liwia planowanie 2-3 dniowej w臋drówki. Na trasie pola biwakowe (równie偶 dzikie) oraz spora ilo艣膰 agroturystyk i kwater.
  4. W 2011 roku oznakowanie na ca艂ej d艂ugo艣ci szlaku, oceniamy na niedostateczne. Oznaczenia s膮 w wiekszo艣ci stare, a wielu miejscach wogóle ich brakuje. Do艣膰 trudno jest pokona膰 szlak bez mapy. Miejscami szlak odnowiony.
  5. Szlak trudno przejezdny w okolicach jezior.

Pomiar wykonany za pomoc膮 GPS Garmin 76CSx i 78S - Podany jest kilometrarz ca艂kowity oraz pomi臋dzy odcinkami.

CHARAKTERYSTYKA SZLAKU

Opisywany szlak nale偶y do szlaków do艣膰 艂atwych. Posiada jednak kilka trudniejszych fragmentów. Jest to do艣膰 d艂ugi szlak i warto przy planowaniu jego pokonania zaplanowa膰 noclegi. Infromacje mo偶na uzyska膰 cho膰by w Informacji Turystycznej na rynku w Po艂czynie Zdroju lub w Czaplinku. Szlak na sporej d艂ugo艣ci przebiega po terenie Drawskiego Parku Krajobrazowego. Szwajcaria Po艂czy艅ska to nie tylko nazwa ale równie偶 i bardzo urozmaicony teren. B臋dziemy w okolicy prze艂omu rzeki D臋bicy (rezerwat) i przetniemy trasy kajakowe. Atrakcj膮 na szlaku jest równie偶 Rezerwat "Dolina Pi臋ciu Jezior". Zapraszamy do spaceru, gdy偶 naprawd臋 warto, szczególnie gdyby zosta艂 odnowiony na ca艂ej d艂ugo艣ci..

OPIS TECHNICZNY

Odcinek pierwszy, Po艂czyn Zdrój PKS - Ogrodno, 5,10 km (5,10) - (1,1,1)

Odcinek bardzo 艂atwy. Poruszamy si臋 ulicami miasta Po艂czyn Zdrój i drog膮 wyjazdow膮 . Poczatek/koniec szlaku przy dworcu PKS w Po艂czynie. Tu rownie偶 poczatek pozosta艂ych szlaków pieszych - 偶ó艂ty "Po艂czy艅ski", czarny "Przyrodniczy DPK" oraz przechodzi czerwony "Solny". Zapraszamy oczywi艣cie do zwiedzenia miasta - a warto! Na ca艂ym odcinku nasz szlak zblokowany jest lub krzy偶uje si臋 z ró偶nymi szlakami pieszymi i rowerowymi - szczególnie na terenie Po艂czyna Zdroju b臋dzie wiele krzy偶ówek szlaków. Aby nie rozbija膰 si臋 co chwila opisami skrzy偶owa艅 wymieni臋 wszystkie szlaki po艂czy艅ski:

1. Pieszy 偶ó艂ty "Po艂czy艅ski" (p臋tla miejska 15 km)
  2. Pieszy czerwony "Solny" (tranzytowy z Ko艂obrzegu do Czaplinka 158 km)
  3. Pieszy czarny "Przyrodniczy DPK" (liniowy z Po艂czyna do Lubieszewa 71 km)
  4. Rowerowy czerwony "Szwajcarii Po艂czy艅skiej" (du偶a p臋tla 34 km)
  5. Rowerowy niebieski "Pradolina D臋bicy" (du偶a p臋tla 21 km)
  6. Rowerowy zielony "Zwini臋tych Torów (liniowy do Z艂ocie艅ca 27 km)
  7. Rowerowy zielony GREENWAY "Naszyjnik Pó艂nocy" (fragment)

Ruszamy z Placu Tysi膮celcia - tutaj umiejscowiony jest pomnik po艣wi臋cony poleg艂ym w walkach z艂o艂nierzom. Przecinamy plac i dochodzimy do Wojska Polskiego. Przechodzimy na drug膮 stron臋 ulicy i skr臋camy w prawo. Od pocz膮tku towarzysz膮 nam znaki szlaku pieszego w kolorze 偶ó艂tym. Za szko艂膮 skr臋camy w lewo i po chwili ponownie w lewo w ulic臋 Grunwaldzk膮, przechodz膮c膮 w Ko艣ciuszki. Idziemy g艂ównym deptakiem mijaj膮c urocze kamieniczki i zabytkowy ko艣ció艂 gotycki. Przy ko艣ciele jest rynek miejski a tam punkt informacji turystycznej z fachow膮 obs艂ug膮, która na pewno pomo偶e przy przygotowaniu si臋 do w臋drówki turystycznej. Po doj艣ciu do ulicy Zdrojowej skr臋camy w lewo. Poruszamy si臋 mijaj膮c po prawej uzdrowiskow膮 dzielnic臋 z zabytkowymi obiektami i parkiem zdrojowym. Od tego miejsca do naszej trasy do艂膮czaj膮 szlaki rowerowe; czerwony "Szwajcaria Po艂czy艅ska", niebieski "Pradolina D臋bicy" i zielony "Greenway". Towarzysz膮 nam na sporej cz臋sci naszego odcinka. Po doj艣ciu do ronda skr臋camy w prawu w ulic臋 Warszawsk膮. Po chwili skr臋camy w lewo w ulic臋 Stra偶ack膮 zostawiaj膮c na g艂ówniej drodze oznaczenia 偶ó艂tego szlaku pieszego "Po艂czy艅skiego". Asfaltem, lekko pod górk臋 dochodzimy do Ogartówka. Tutaj niebieski szlak rowerowy odchodzi w lewo na Ogartowo. Mo偶emy na chwil臋 zatrzyma膰 si臋 i zerkn膮膰 na opuszczony dworek z XIX wieku wraz z zaniedbanym parkiem, oraz dwa depy szypu艂kowe o obwodzie 400 metrów (obok biura PGR). My z pozosta艂ymi szlakami rowerowymi idziemy do Ogrodna. Po prawej mijamy wzgórze na który mumiejscowiony jest stary cmentarz. Odcinek na ca艂ej d艂ugo艣ci dost臋pny dla rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking.

Odcinek drugi, Ogrodno - Zdroje, 7,20 km (2,10) - (1,1,1)

Odcinek bardzo 艂atwy. Poruszamy si臋 ca艂y czas (pod górk臋) now膮 szos膮 asfaltow膮.

Mijamy Ogrodno i drog膮 asfaltow膮 ruszamy do Zdrojów. W prawo odchodzi od naszego szlaku na kilka kilometrów czerwony szlak rowerowy "Szwajcaria Po艂czy艅ska" za艣 dochodzi konny "Pojezierza Drawskiego".  Po prawej, na wzgórzu mijamy pomnikow膮 lip臋. Mijamy pojedyncze zagrody i transformator. Ciekawostka budowlana - szosa asfaltowa zosta艂a wybudowany przez 艣rodek gospodarstwa, po jednej stronie jest dom a po drugiej stodo艂a. Za gospodarstwem wraz ze szlakim rowerowym skr臋camy w lewo, za艣 szlak konny odchodzi w miedzow膮 drog臋 w prawo. Po chwili doje偶d偶amy do przydro偶nego krzy偶a i skr臋camy w star膮 drog臋 z Popielewa co Czarnkowie w prawo. Na lewo widzimy zabudowania wsi - jest tam równiez gospodarstwo agroturystyczne. Odcinek na ca艂ej d艂ugo艣ci dost臋pny dla rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking.

Odcinek trzeci, Zdroje - jezioro Kr膮g, 10,40 km (3,20) - (1,1,1)

Odcinek z miejscowymi utrudnieniami na drogach polnych. Generalnie poruszamy si臋 po drogach gminnych (polne i le艣ne). Na ca艂ej d艂ugo艣ci wspólny przebieg z niebieskim szlakiem rowerowym "Pradolina D臋bnicy".

Schodzimy z asfaltu i kierujemy si臋 na po艂udnie. Nasza droga jest troch臋 nierówna i b艂otnista, szczególnie po deszczach. Idziemy polami mijaj膮c trzy gospodarstwa i transformator. Na skraju lasu ponownie spotykamy si臋 na chwil臋 z konnym szlakiem "Pojezierza Drawskiego". Wchodzimy do lasu, schodzimy w dó艂 i na skrzy偶owaniu skr臋camy w lewo. Tutaj na kilka metrów 艂膮czymy si臋 z rowerowym szlakiem czerwonym "Szwajcaria Po艂czy艅ska". Po kilkudziesi臋ciu metrach szlak konny i rowerowy odbijaj膮 w lewo a my schodzimy do "Doliny Pi臋ciu Jezior". Pomi臋dzy jeziorami Kr膮g i Krzywe, grobl膮 dochodzimy do drogi nr 163. Tutaj swój pocz膮tek/koniec ma 艣cie偶ka dydaktyczna. Z ciekawostek - w dolinie swoje 藕ród艂a ma rzeka Drawa. Mo偶emy nawet rozpocz膮膰 sp艂yw kajakowy do Czaplinka. Ca艂o艣膰 doliny to równie偶 rezerwat przyrody. Odcinek na ca艂ej d艂ugo艣ci dost臋pny dla rowerzystów i mi艂osników nordic walking.

Odcinek czwarty, jezioror Kr膮g - le艣niczówka Kluczewko, 12,20 km (1,80) - (1,1,1)

Odcinek Bardzo 艂atwy - droga asfaltowa. Z uwagi na du偶y ruch samochodowy nale偶y zwróci膰 szczególn膮 uwage podczas pokonywania tego odcinka. Przy grobli dochodzi do nas niebieski szlak rowerowy "Dolina Pi臋ciu Jezior" który wraz z zielonym szlakiem rowerowym "Greenway" wspólnie przebiega na naszym odcinku.

Skr臋camy w lewo i lewym poboczem maszerujemy wzd艂u偶 brzegów jezior. Po drodze mijamy parking, dochodzimy do przystanku PKS i le艣niczówki Kluczewko. Szlak niebieski idzie dalej drog膮 wojeówódzk膮 a my skr臋camy w lewo. Odcinek dost臋pny dla rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking.

Odcinek pi膮ty le艣niczówka Kluczewko - w臋ze艂 szlaków, 21,50 km (9,30) - (1,2,1)

Odcinek do艣膰 d艂ugi ale bardzo 艂atwy. Na ca艂ym odcinku dobra droga utwardzona (po偶arowa, betonowa trelinka). Problemem jest spora ilo艣膰 podjazdów dla rowerów. Na ca艂y m odcinku wspó艂ny przebieg z zielonym szlakiem rowerowym "Greenway" oraz inne w臋z艂y szlaków.

Skr臋camy w lewo z wojewódzkiej drogi nr 163. Od tego miejsca przez kilka kilometrów nasz szlak przebiega wspólnie z pieszym szlakiem czerwonym "Solnym" oraz czerwonym rowerowym "Szwajcarii Po艂czy艅skiej". Po lewej niewielkie wzniesienie z miejscem odpoczynku a i pewnie mo偶na spokojnie pobiwakowa膰. Tutaj równie偶 umiejscowiony jest parking. Ruszamy pod gór臋 - czeka nas kilkudziesi臋ciometrowe podej艣cie bardzo dobr膮 dorg膮 le艣n膮 (po偶arow膮). Po osi膮gni臋ciu szczytu odbija od na s w lewo szlak rowerowy w lewo, a kilometr dalej pieszy w prawo. Po drodze mijamy najwi臋ksze wzniesienie na szlaku - ponad 222 metry. Teraz ju偶 czasami podchodz膮c a w wi臋kszo艣ci schodz膮c w dó艂 dochodzimy do w臋z艂a szlaku z rowerowym 偶ó艂tym "Górna D臋bnica". Tutaj równie偶 skr臋caj膮 w lewo odchodzi rowerowy szlak zielony "Greenway". Odcinek na ca艂ej d艂ugo艣ci dost臋pny dla rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking.

Odcinek szósty, w臋ze艂 szlaków - Nowe Koprzywno, 25,00 km (3,50) - (1,1,1)

Odcinek z dobrymi drogami. Bardzo ma艂o utrudnie艅. Ruszamy dalej na wprost, przecinaj膮c asfaltow膮 szos臋. Poruszamy si臋 brukiem. Nastepnie za kamiennym mostkiem mamy przed sob膮 drog臋 dojazdow膮 do le艣niczówki Misio艂ki. Tutaj te偶 wiata i chwilka odpoczynku. My skr臋camy w lewo i droga z alej膮 drzew dochodzimy do Nowego Koprzywna. Tutaj znajdziemy wiatk臋 oraz przystanek PKS oraz pozosta艂o艣ci cmentarza. We wsi spotykamy si臋 ponownie z rowerowym szlakiem "Greenway" i konnym "Pojezierza Drawskiego". Odcinek na ca艂ej d艂ugo艣ci dost臋pny dla rowerzystów i mi艂o艣ników nordic.

Odcinek siódmy Nowe Koprzywno - Luboradza, 30,00 km (5,00) - (1,2,2)

Odcinek z miejcowymi utrudnieniami szczególnie dla rowerzystów. Poruszamy si臋 drog膮 asfaltow膮 i drogami le艣nymi o ró偶nej szeroko艣ci, miejscami mog膮 by膰 rozje偶d偶one.

Ruszamy dalej asfaltem w kierunku Barwic - uwaga droga jest kr臋ta, poruszamy si臋 poboczem, lew膮 stron膮 drogi !.. Na skraju lasy w lewo odchodzi od nas szlak konny. Po oko艂o 1 kilometrze, przed mostem nad rzek膮 D臋bnica skr臋camy w lewo - szlak rowerowy idzie dalej asfaltem. Wchodzimy w drog臋 le艣n膮. Przez kilkaset metrów poruszamy si臋 zaro艣ni臋t膮 drog膮 le艣n膮. Dochodzimy do do艣膰 dobrej drogi i skr臋camy w prawo. Po prawej stronie okr膮偶amy Zielnogór臋 131 m. Poruszamy si臋 艂ukiem w lewo. Mijamy trzy pomnikowe przydro偶ne d臋by (Adam, Ewa i Kain) o obwodach 520, 650 i 400 centymetrów. Przy czteropiennym d臋bie skr臋camy w drog臋 asfaltow膮 w prawo. Teraz to juz dobra trasa do samego Luboradza. Po przej艣ciu nad rzek膮 D臋bnica, skr臋camy w lewo, wchodz膮c do Luboradza. Z prawej mijamy po艂o偶ony nad niewielkim jeziorem o艣rodek zak艂adów jedwabniczych w 艁odzi obejmuj膮cy teren dawnego zespo艂u dworcowo-parkowego. Na uwag臋 zas艂uguje modernistyczny dwór z pocz膮tku XX wieku, w którym rosn膮 m.in. jod艂y jednobarwne, d臋by szypu艂kowe i czerwone oraz 偶ywotniki. Przy wschodnim ogrodzeniu parku okaza艂y d膮b szypu艂kowy o obwodzie 460 centymetrów. Odcinek na ca艂ej d艂ugo艣ci dost臋pny dla rowerzystów i mi艂osników nordic walking - z wyjatkiem krótkiego odcinka wskazanego w opisie, ktory troszk臋 utrudnia nam w臋drowanie a szczególnie jazd臋.

Odcinek ósmy, Luboradza - jezioro D臋bno, 34,50 km (4,50) - (1,2,2)

Odcinek do艣膰 艂atwy. Szlak przebiega po drodze asfaltowej, utwardzonej i polnej. MIejscowe utrudnienia na drodze polnej i le艣nej.

Wychodzimy z Luboradza drog膮 asfaltow膮 w kierunku po艂udniowym. Id膮c za znakami skr臋camy w prawo w dró偶k臋 i dochodzimy do jeziora Koprzywno. Tutaj miejsce odpoczynku. Skr臋camy w lewo i zarastaj膮c膮 drog膮 dochodzimy z powrotem do asfaltu, mijaj膮c po lewej stronie boisko. W Parchlinie warto na chwil臋 si臋 zatrzyma膰 i zerkn膮膰 na modernistyczny dworek z XIX wieku wraz z przypalacowym parkiem z starodrzewem; d臋by, graby, kasztanowce, klony i lipy. Umiejscowiona jest równie偶 barokowa kaplica dworska, a w niej krypta z trumnami by艂ych w艂a艣cicieli wsi Glasenappów. Znajdziemy równie偶 pomnikowy g艂az narzutowy w okolicach boiska przy drodze. Wracamy na nasz szlak. Na asfalcie skr臋camy w prawo. Tutaj równie偶 w臋ze艂 szlaków i wspólny chwilowy przebieg na drodze asfaltowej z szlakami rowerowymi 偶ó艂ty "Górna D臋bnica" i zielonym "Greenway". Po oko艂o 650 metrach, przy roz艂o偶ystym , pomnikowym d臋bie skr臋camy w lewo. Przed nami droga polna kieruj膮ca nas na po艂udnie. Po przej艣ciu niewielkiego strumienia idziemy 艂ukiem w lewo i wchodzimy w las. Po prawej mijamy rzeke D臋bnic臋. Na skrzy偶owaniu le艣nym dochodzi do nas na chwil臋 szlak konny "Pojezierza Drawskiego", któy po chwili odchodzi w drog臋 w lewo. Mijamy ruiny m艂yna wodnego oraz gospodarstwo po lewej i dochodzimy do drogi asfaltowej. Skr臋camy w pra wo aby po chwili doj艣膰 do skrzy偶owania dróg przy jeziorze D臋bno. Tutaj miejsce odpoczynku jak i ma艂a pla偶a - fajne miejsce na odpoczynek lub nawet biwak. Na skrzy偶owaniu w臋ze艂 szlaków - nasz szlak przecina 偶ó艂ty szlak rowerowy "Górna D臋bnica". Odcinek na ca艂ej d艂ugo艣ci dost臋pny dla rowerzystów i mi艂osników nordic walking z ma艂ymi utrudnieniami wskazanymi w opisie.

Odcinek dziewi膮ty, jezioro D臋bno - Uradz, 40,20  km (5,70) - (1,2,2)

Odcinek typowo le艣ny, droga le艣na z miejscowymi utrudnieniami.

Po odpoczynku ruszamy lew膮 strona jeziora drog膮 le艣n膮 obchodz膮c膮 ca艂e jezioro, na po艂udniowym kra艅cu jeziora, obchodzimy podmok艂e tereny. Po obej艣ciu po艂udniowego kra艅ca jeziora skr臋camy za znakami w lewo i polami oraz lasem dochodzimy do wsi Uradz. We wsi odnajdziemy eklektyczny dworek, park krajobrazowy i kilka drzew pomnikowych. Na ca艂ej d艂ugo艣ci odcinka szlak dost臋pny dla rowerów i mi艂o艣ników nordic walking z miejscowymi utrudnieniami.

Odcinek dziesi膮ty, Uradz - w臋ze艂 szlaków, 42,90 km (2,70) - (1,2,2)

Odcinek do艣膰 艂atwy. Przebiega g艂ównie drogami polnymi i le艣nymi, miejscami piaszczystymi i brukiem.

Ruszamy drog膮 na po艂udnie. Po prawej stronie wzdu偶 rzeki D臋bnicy rozciaga si臋 rezerwat przyrody "Prze艂om rzeki D臋bnicy". Na odcinku oko艂o 800 metrów poruszamy si臋 drog膮 poln膮. Po doj艣ciu do skraju lasu, skr臋camy w lewo i skrajem lasu. Nast臋pnie wchodzimy w las, przechodzimy przez rzek臋 D臋bnica i lasem docieramy do szosy asfaltowej. Tutaj w臋ze艂 szlaku z rowerowym 偶ó艂tym "Górna D臋bnica". Odcinek dost臋pny dla rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking z miejscowymi utrudnieniami na drodze.

Odcinek jedenasty W臋ze艂 szlaków - Czarne Wielkie, 45,80 km (2,90) - (1,2,2)

Odcinek id膮cy po drogach polnych i le艣nych. Miejscowe utrudnienia na drogach.

Skr臋camy w prawo i poruszamy si臋 asfalem kilkadziesi膮t metrów. Na skrzy偶owaniu z droga poln膮 skr臋camy w lewo i idziemy na po艂udnie w stron臋 widocznego lasu. Po doj艣ciu do lasu przechodzimy rzek膮 a na skrzy偶owaniu kierujemy si臋 na lewo skosow kierunku po艂udniowym. Droga le艣n膮 dochodzimy do jeziora Ko艂backiego. Skr臋camy w prawo  a po chwili w lewo, aby przesmykiem przej艣膰 pomi臋dzy dwoma jeziorami. Na prawdobrze przygotowane miejsce odpoczynku z wiat膮, parkingiem i miejscem ogniskowym, dobrze nadaj膮ce si臋 równie偶 do biwakowania. Wchodzimy w bruk i dochodzimy do wsi Czarne Wielkie. We wsi umiejscowione s膮 dwa zabytkowe cmenatrze ewangwelickie z XIX wieku, ko艣ció艂 z 1911 roku, otoczony okaza艂ymi  lipami. Ponownie w臋ze艂 ze szlakiem rowerowym 偶ó艂tym "Górna D臋bnica". Odcinek na ca艂ej d艂ugo艣ci dost臋pny dla rowerzystów i mi艂osników nordic walking.

Odcinek dwunasty, Czarne Wielkie - w臋ze艂 szlaków, 47,70 km (1,90) - 1,2,2

Odcinek do艣膰 艂atwy z miejscowymi utrudnieniami na drodze.

Po odpoczynku w Czarnym Wielkim dochodzimy do skrzy偶owania i skr臋camy w drog臋 poln膮 - lewo skos. Mijamy zabudowania gospodarstwa i wje偶d偶amy w las. Do艣膰 dobr膮 drog膮 doje偶dz膮m do szosy asfaltowej. Po lewej parking i miejsce odpoczynku. Na skrzy偶owaniu z szos膮 w臋ze艂 ze szlakami rowerowymi; czerwonym "Kraina Zakl臋tego Trójk膮ta" i zielonym "Greenway". Odcinek dost臋pny dla rowerzystó i mi艂osników nordic walking z miejscowymi utrudnieniami na drodze.

Odcinek trzynasty, w臋ze艂 szlaków - jez. Komorze, 50,70 km (3,00) - 1,2,2

Odcinek z miejscowymi utrudnieniami, przebiega drogami lesnymi i polnymi.

Przecinamy szos臋. Po prawej mijamy budynki o dobra drog臋 miejscami piaszczyst膮 ruszamy w kierunku po艂udniowo-wschodnim. Poruszamy si臋 skrajem lasu. Po wjechaniu do lasu skr臋camy w prawo i drog膮 le艣n膮 dochodzimy do jeziora Komorze. Skr臋camy w prawo i maj膮c po prawej jezioro Komorze dochodzimy do 艂adnej pla偶y. Tutaj równie偶 miejsce odpoczynku i je艣li kto艣 zapragnie biwakowania. Nad pla偶膮 艂adny punkt widokowy na jeazioro a nieopodal pozosta艂o艣ci po cmentarzu. Na Wyspie Wydrzej, znajdziemy dawne grodzisko. Ciekawostka - jezioro Komorze jest 藕ród艂em rzeki Pilawy. Odcinek dostepny dla rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking z miejscowymi utrudnieniami na drodze.

Odcinek czternasty jezioro Komorze - Sikory skrzy偶owanie, 52,70 km (2,00) - 1,1,1

Odcinek 艂atwy, poruszamy si臋 drog膮 asfaltow膮.

Wychodzimy droga dojazdow膮 do pla偶y na asfalt i skr臋camy w lewo. Dochodzimy do centrum wsi. Tutaj w臋ze艂 ze szlakami; rowerowym czerwonym "Zakl臋tego Trójk膮ta" i pieszym zielonym "Wzniesie艅 Moreny Czo艂owej". We wsi mo偶emy zwiedzi膰 neogotycki ko艣ció艂 z XIX wieku oraz trzy cmentarze ewangelickie z XIX wieku. Odcinek dost臋pny dla rowerzystów  i mi艂o艣ników nordic walking.

Odcinek pi臋tnasty, Sikory - jezioro Do艂gie, 56,40 km (3,70) - 1,3,2

Odcinek przebiega drogami polnymi i le艣nymi. Miejscami drogi b艂otniste za艣 droga polno mocno wyboista i zarastaj膮ca - po deszczach b艂otnista.

Na skrzy偶owaniu w Sikorach skr臋camy w lewo i po kilkudziesi臋ciu  metrach skr臋camy w prawo skos w drog臋 poln膮. Na rozwidleniu przed samotn膮 zagrod膮 skr臋camy w prawo, mijamy kolejne gospodarstwo i osi膮gamy pó艂nocny skraj 艣ródle艣nego jeziora Do艂gie Wielkie. Obchodzimy je stron膮 wschodni膮. Po drodze mijamy po lewej grodzisko z okresu VII-IX wieku. W pewnym momencie szlak odbija w lewo i dochodzimy do skrzy偶owania z droga po偶arowa brukowan膮 - z przydro偶nym krzy偶em. Tutaj skr臋camy w prawo i drog膮 poln膮 idziemy w kierunku po艂udniowo-wschodnim. na skrzy偶owaniu (po艂udniowy kraniec jeziora), mo偶emy skr臋ci膰 na chwilk臋 w prawo i odpocz膮膰 nad brzegiem jeziora (fajne miejsce). Odcinek dostepny dla rowerzystów i nordic walking z miejscowymi  utrudnieniami na drodze.

Odcinek szesnasty, jezioro Do艂gie - Czaplinek, 59,60 km (3,20) - 1,2,2

Przebiega g艂ównie drogami lesnymi i do艣膰 nierównymi i zarastaj膮cymi drogami polnymi. Miejscowe utrudnienia dla rowerzystów.

Wchodzimy na wprost w drog臋 poln膮 - jest ona nierówna i zarastaj膮ca - trudno艣ci dla rowerzystów. Poruszamy si臋 w kierunku po艂udniowo wschodnim. Docieramy do opuszczonego gospodarstwa i wchodzimy w dobr膮 drog臋 le艣n膮 przy drodze z p艂y betonowych. Ruszamy dalej docieraj膮c nad jezioro Natlino. roga le艣n膮 i pó藕niej poln膮 docieramy do drogi krajowej nr 20 - uwaga ruch lewostronny dla pieszych i poboczem du偶y ruch samochodowy. Tutaj skr臋camy w prawo i poruszaj膮c si臋 szos膮 docieramy do przystanku PKS w Czaplinku mijaj膮c co chwila kolejne w臋z艂y ze szlakami rowerowymi i pieszymi. Jednak przed wyjazdem z Czaplinka, obowi膮zkowo musimy zwiedzi膰 miasteczko z wieloma atrakcjami turystycznymi, zabytkami i dobr膮 baz膮 noclegowo-gastronomiczn膮. Odcinek dost臋pny dla rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking. Czaplinek to równie偶 wielki w臋ze艂 szlaków turystyczny zarówno liniowych jak i w formie p臋tli, które umo偶liwi膮 nam zwiedzenie okolicy jak i ca艂ej gminy - planowany pobyt mi臋dzy 3-7 dni.

1. Pieszy niebieski "Szwajcaria Po艂czy艅ska" (Po艂czyn-Czaplinek, 57,10 km)
  2. Pieszy czerwony "Solny" (Ko艂obrzeg - Czaplinek, 158 km)
  3. Pieszy zielony "Wzniesieniami Moreny Czo艂owej" (Z艂ocieniec- 呕ydowo, 158 km)
  4. Rowerowy zielony "Greenway - Naszyjnik Pó艂nocy"
  5. Rowerowy czerwony "Kraina Zakl臋tego Trójk膮ta (okkr臋偶ny, 45 km)
  6. Rowerowy niebieski "Dolina Pi臋ciu Jezior" (okr臋偶ny, 48 km)
  7. Rowerowy zielony "Szlak Dobrzycy" (okr臋偶ny, 45 km)
  8. Rowerowy czarny "Lobeliowe Jeziora" (okr臋偶ny, 33 km)

PODSUMOWANIE.

• Szlak oznakowany na obydwa kierunki jego pokonywania.
  • Oznaczenie szlaku w 2011 roku okre艣lamy jako z艂e i niedostateczne. Szlak wymaga pilnej renowacji a tury艣ci w wielu miejscach nie poradz膮 sobie bez mapy.
  • Generalnie szlak mo偶na pokona膰 zarówno rowerem jak i z zastosowaniem nordic walking. Utrudnienia wskazane s膮 w opisie szlaku na poszczególnych odcinkach. Drogi w dobrym stanie. Ocena ogólna szlaku jako 艂atwy z miejscowymi utrudnieniami.

SKALA TRUDNO艢膯I PIESZA – 1
SKALA TRUDNO艢CI ROWER – 2
SKALA  TRUDNO艢CI NORDIC WALKING - 2

1 – 艂atwy bez utrudnie艅
2 – z miejscowymi utrudnieniami
3 – o utrudnionym przej艣ciu/przeje藕dzie

OPIS DANYCH TECHNICZNYCH SZLAKU:

1. D艂ugo艣膰 szlaku 57,10 km
  2. 艁膮czna wysoko艣膰 podej艣膰 na trasie 743 metrów (50% trasy)
  3. 艁膮czna ilo艣膰 zej艣膰 na trasie 780 metrów (50% trasy)
  4. Wysoko艣膰 wzgl臋dna minimalna 86 metrów
  5. Wysoko艣膰 wzgl臋dna maksymalna 218 metrów

Mapa dedykowana przez nas do pokonywania szlaku

Wydawnictwo - EKO-MAP 艢widwin www.ekomap.pl

Przy opracowaniu szlaku korzystali艣my równie偶 z informacji ze strony "Historia 艢widwina" - www.swidwin.prv.pl