Przet硊macz stron

Inne
Informacja Turystyczna
ZACHODNIOPOMORSKIE

Najlepsze mapy GPS do Garmin贸w

Ostatnie artyku硑

Najnowszy u縴tkownik: Andrzejpa
Polecane
INTERNETOWY SKLEP TURYSTYCZNY

Szukasz sprz臋tu turystycznego w dobrej cenie ? Zapraszamy do naszej Sk艂adnicy Turystycznej. W ofercie wszystko co potrzebne na wypad, biwak, wycieczk臋 .... Oferujemy sprz臋t renomowanych marek outdoor-owych od sprz臋tu kuchennego, poprzez biwakowy, po liofilizaty. Sprzedajemy mi臋dzy innymi nast臋puj膮ce marki; Optimus, Rockland, GSIOUTDOOR, Moraknive, Meteor, Campingaz i inne.

Sklep turystyczny "Sk艂adnicaTurystyczna.pl"

UWAGA - NOWA STRONA SZLAK脫W - WWW.WEDRUJZNAMI.PL.

W臋druj z Nami - Serwis Szlak贸w Turystycznych i sklep turystyczny

Niniejsza strona jest stron膮 archiwaln膮. Ca艂o艣膰 danych przeniesiono na now膮 stron臋 szlak贸w. Przygotowa艂em r贸wnie偶 map臋 on-line ze szlakami i obiektami, kt贸ra jest ca艂y czas rozwijana - www.SzlakiTurystyczne.eu

Nawigacja
Artyku硑 » SZLAKI PIESZE » P-S-ZWA-090, czarny, ZDBICE PKS - I艁OWIEC PKS, 16,0 km
P-S-ZWA-090, czarny, ZDBICE PKS - I艁OWIEC PKS, 16,0 km

NUMER SZLAKU WWW.WEDRUJZNAMI.PL : P-S-ZWA-090

NUMER SZLAKU PTTK: ZP-1134-s

PRZEBIEG SZLAKU: ZDBICE PKS - MORZYCA - REZERWAT PRZYRODY "GOLCOWE BAGNO" - GOLCE - RZ. DOBRZYCA - OKOLICE WSI DOBRZYCA - SZOSA WA艁CZ/CZAPLINEK - I艁OWIEC" PKS.

NAZWA SZLAKU:

NADLE艢NICTWA: WA艁CZ

GMINY: WA艁CZ

NAWIERZCHNIE: DROGA ASFALTOWA, UTWARDZONE, GRUNTOWE, 艢CIE呕KI LE艢NE.

KOLOR: CZARNY (malowane znaki i drogowskazy)

ROK OSTATNIEGO MALOWANIA: oceniamy na 2009

ROK OSTATNIEGO MONITORINGU/POMIARU: 2012

D艁UGO艢膯: 16 km (pomiar wg. GPS 78S, pomiar co 10 metrów)

WA呕NE UWAGI:

1. Szlak ma charakter LINIOWY.
  2. W 2012 roku oznakowanie na ca艂ej d艂ugo艣ci szlaku, oceniamy na dobry z minusem – miejscowe s艂abe oznakowanie.
  3. Na szlaku w臋z艂y z innymi szlakami umo偶liwiaj膮ce wariantowo艣膰 w臋drówki.
  4. Szlak po drodze przecina si臋 ze szlakiem 偶ó艂tym („Szlak imieniem 1 Armii WP”) oraz ze szlakiem czerwonym („Szlak im 4 Dywizji Piechoty”).
  5. Pomiar wykonany za pomoc膮 GPS Garmin 76CSx i 78S - Podany jest kilometra偶 ca艂kowity oraz pomi臋dzy odcinkami.

CHARAKTERYSTYKA SZLAKU

Opisywany szlak nale偶y do szlaków do艣膰 艂atwych. D艂ugo艣膰 szlaku pozwala na przebycie trasy pieszo w kilka godzin. Na trasie malownicza dolina Dobrzycy, ciekawy ko艣ció艂 w Golcach, malownicze widoki w rezerwacie "Golcowe Bagno", piekne jezioro Zdbiczno oraz moc pami膮tek po II Wojnie 艢wiatowej w tym mini skansen, zespó艂 bojowy, izba pami臋ci i rozsiane bunkry w okolicach szlaku. Sama miejscowo艣膰 Zdbice zas艂uguje na kilkudniowy pobyt. Posiada dobrze rozbudowan膮 baze noclegowo-rekreacyjn膮 od pól namiotowych po agroturystyk臋. Jest te偶 w臋z艂em szlaków turystycznych. Zapraszamy do troszk臋 zapomnianej dzi艣 miejscowo艣ci aby zapozna膰 si臋 z jej dziedzictwem historycznym przy okazji odpoczywaj膮c.

OPIS TECHNICZNY

Odcinek pierwszy Zdbice PKS – Zdbice pomnik , 2,1 km (2,1km) - (1,1,1)

Odcinek 艂atwy:  drogi asfaltowe, gruntowe.

Pocz膮tek szlaku znajduje si臋 w Zdbicach przy przystanku PKS. Po przeciwnej stronie drogi po艂o偶ony jest cmentarz przy którym widniej膮 tablice upami臋tniaj膮ce bitw臋 o Wa艂 Pomorski. Ruszamy drog膮 asfaltow膮 w kierunku pó艂nocno-zachodnim, mijaj膮c z prawej strony Izb臋 Pami臋ci Narodowej w której znajduje si臋 wystawa „Las 艣wiadkiem walk o Wa艂 Pomorski” mo偶na tam obejrze膰 bro艅, mapy i dokumenty 偶o艂nierskie. Uwaga – poruszamy si臋 poboczem po lewej stronie drogi.  Po drugiej stronie drogi rozpoczyna/ko艅czy swój bieg szlak 偶ó艂ty („Szlak imieniem 1 Armii WP” – 82,5km),  prowadz膮cy do miejscowo艣ci Podgaje w woj. Wielkopolskie, w której walcz膮cy po stronie niemieckiej 偶o艂nierze 艂otewscy z grupy bojowej "Elster" SS, dokonali zbrodni na 32 偶o艂nierzach Wojska Polskiego. Obok jest punkt widokowy na jezioro Zdbiczno wraz zagospodarowanym miejscem do wypoczynku - pla偶膮 (boisko do siatkówki pla偶owej wraz pomostem). Nieco dalej widnieje neogotycki ko艣ció艂 z 1888 r. Poruszaj膮c si臋 dalej szos膮 po oko艂o 800m mijamy z lewej strony  Skansen Bojowy 1 Armii Wojska Polskiego, warty obejrzenia lecz nieco zaniedbamy i cz臋艣ciowo zrujnowany. Tu偶 nieopodal bo po oko艂o 500m szlak prowadzi nas do pomnika po艣wieconego Bohaterom Walki o Prze艂amanie Wa艂u Pomorskiego przy którym znajduj膮 si臋 pozosta艂o艣ci po niemieckim zespole warownym na dawnym grodzisku. Mo偶emy tutaj zapozna膰 si臋 z bunkrami na krótkiej 艣cie偶ce dydaktycznej. Znajdziemy równie偶 drzewa pomnikowe.

Odcinek drugi Zdbice pomnik – Golce (ko艣ció艂), 4,7 km (6,8km)  - (1,1,1)

Po zwiedzeniu bunkrów, ruszamy dalej asfaltem przechodz膮c przesmykiem pomi臋dzy jeziorami; Zdbiczne o Dobre. Dochodzimy do drogi gruntowej i skr臋camy na pó艂noc – tutaj w臋ze艂 ze szlakiem pieszym czerwonym „4 Dywizji Piechoty”. Po przej艣ciu kilkuset metrów nasz szlak odchodzi od czerwonego  i skr臋ca w lewo – szlak czerwony prowadzi w okolice miejsca prze艂amania Wa艂u Pomorskiego przez Wojsko Polskie w 1945 roku. Dalej kieruj膮c si臋 drog膮 le艣na docieramy do rezerwatu przyrody „Golcowe Bagno” w którym mo偶emy zaobserwowa膰 jedne z najwi臋kszych torfowisk na Pomorzu – bardzo malownicze miejsce na sesje fotograficzne w sezonie. Kieruj膮c si臋 wzd艂u偶 granicy rezerwatu docieramy ponownie do szosy któr膮 szlak ju偶 prowadzi艂. Skr臋camy w prawo i po nieca艂ych 2,5 km docieramy do wsi Golce. Dochodzimy do skrzy偶owania z ko艣cio艂em. Kilka metrów dalej widzimy przenosk臋 (zabytkowy m艂yn), na szlaku kajakowym rzek膮 Dobrzyc膮. Jest to te偶 dobre miejsce do wodowania kajaków i powrotu w kierunku Ostrowca (wariant). Odcinek na ca艂ej d艂ugo艣ci dost臋pny dla pieszych, rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking.

Odcinek trzeci, Golce (ko艣ció艂) – I艂owiec PKS , 9,2 km (16,00) - (2,2,2)

Odcinek 艂atwy z miejscowymi utrudnieniami: drogi asfaltowe, gruntowe, utwardzone, 艣cie偶ki le艣ne, chwilowo bezdro偶a.

Docieraj膮c do wsi w której znajduje si臋 ko艣ció艂 wzniesiony w 1664 roku konstrukcji szkieletowej z barokowym wyposa偶eniem (o艂tarz g艂ówny, ambona). Szlak dalej b臋dzie prowadzi艂 wzd艂u偶 rzeki w kierunku pó艂nocnym. Za ko艣cio艂em skr臋camy w drog臋 utwardzon膮 przechodz膮c膮 w drog臋 le艣n膮 dobrej jako艣ci (nawierzchnia miejscami piaszczysta) i po oko艂o 1,5 km skr臋camy w lewo w przecink臋, która prowadzi nas do koryta rzeki. Nast臋pnie 艣cie偶k膮 le艣n膮, gór膮 doliny Dobrzycy poruszamy si臋 przez prawie 950 metrów,  podziwiaj膮c malownicze krajobrazy rzeczne. UWAGA – za znakiem z wykrzyknikiem znikoma ilo艣膰 znaków. Po przej艣ciu 900 metrów skr臋camy w prawo – musimy trafi膰 na przecink臋 – inaczej zejdziemy ze szlaku.  Je艣li si臋 nam uda, ponownie docieramy do drogi le艣nej któr膮 si臋 wcze艣niej poruszali艣my (ok. 400m).  Skr臋camy w lewo i kierujemy si臋 na pó艂noc przez 750m. Na skrzy偶owaniu ponownie skr臋camy w lewo. Nieco przed zagospodarowaniami w Dobrzycy, szlak skr臋ca w prawo i prowadzi drog膮 gruntow膮 na zmian臋 ze 艣cie偶k膮 le艣n膮. UWAGA – poruszamy si臋 szlakiem wzd艂u偶 poligonu wojskowego. Po przej艣ciu 1 kilometra dochodzimy do skrzy偶owanie duktów le艣nych na którym skr臋camy na zachód aby po chwili doj艣膰 ponownie do doliny rzeki Dobrzycy. Tutaj mo偶na chwilk臋 odpocz膮膰, posili膰 si臋, a nawet och艂odzi膰 w rzece. Skr臋camy na pó艂noc i drogami le艣nymi, po oko艂o 1,2 km docieramy do drogi wojewódzkiej (Wa艂cz – Czaplinek) pod膮偶amy ni膮 przez oko艂o 100m. Nast臋pnie skr臋camy w prawo z szosy w drog臋 utwardzon膮. Przemieszczaj膮c si臋 szlakiem przekraczamy rzeczk臋 Dobrzyc臋. Ponownie docieramy do drogi wojewódzkiej przy której znajduje si臋 w臋ze艂 szlaków – koniec/pocz膮tek naszego oraz koniec/pocz膮tek pieszego szlaku niebieskiego I Warszawskiej Dywizji Kawalerii. Je艣li nasz膮 w臋drówk臋 rozpoczniemy w I艂owcu, musimy zwróci膰 uwag臋 na oznakowanie – na tym odcinku , aby nie zgubi膰 szlaku. Odcinek na ca艂ej d艂ugo艣ci dost臋pny dla pieszych, rowerzystów i mi艂o艣ników nordic walking oprócz wskazanego odcinka na 8 kilometrze od strony Zdbic i 6 km od strony I艂owca. Aby w ca艂o艣ci przejecha膰 szlak rowerem na wskazanym miejscy nie skr臋camy w kierunku Dobrzycy, lecz jedziemy ca艂y czas drog膮 le艣n膮 do powrotu szlaku po oko艂o 1 km.

PODSUMOWANIE.

• Szlak oznakowany na obydwa kierunki jego pokonywania.
  • Oznaczenie szlaku w 2012 roku okre艣lamy jako dobre z minusem – miejscowo s艂abo oznakowany.
  • Generalnie szlak mo偶na pokona膰 zarówno rowerem jak i z zastosowaniem nordic walking. Drogi w dobrym stanie. Ocena ogólna szlaku jako 艂atwy.

SKALA TRUDNO艢膯I PIESZA – 1
SKALA TRUDNO艢CI ROWER – 2
SKALA  TRUDNO艢CI NORDIC WALKING - 2

1 – 艂atwy bez utrudnie艅
2 – z miejscowymi utrudnieniami
3 – o utrudnionym przej艣ciu/przeje藕dzie

OPIS DANYCH TECHNICZNYCH SZLAKU WG. GOOGLE MAPS:

1. D艂ugo艣膰 szlaku 16  km
  2. 艁膮czna wysoko艣膰 podej艣膰 na trasie oko艂o 197 metrów (55%)
  3. 艁膮czna ilo艣膰 zej艣膰 na trasie oko艂o 178 metrów (45%)
  4. Wysoko艣膰 wzgl臋dna minimalna oko艂o 104 metry
  5. Wysoko艣膰 wzgl臋dna maksymalna oko艂o 123 metrów
  6. Wysoko艣膰 wzgl臋dna 艣rednia oko艂o 135 metrów